Van der Hilst Communicatie
Nov 25, 2019

Het embargo. Ik vind het één van de lastigere dingen om mee te werken. Want je wilt nieuwsaandacht en dan heb je een journalist wakker en dan mag hij niet meteen los. Het rapport in kwestie is nog niet officieel aangeboden, het gebouw niet geopend, de ego's zijn nog niet gestreeld etc. Tegelijkertijd, als het dan echt nieuws is, dan heb je vaak meerdere gegadigden. Gevolg… Gedoe over de primeur en de eerste zijn. 

Laten we wel zijn, het gaat hier niet over breaking nieuws nieuws nieuws. Want als je als kabinet de nieuwste stikstofmaatregelen gaat presenteren of als je de nieuwste sterspeler van Barcelona voor vele miljoenen hebt overgekocht, dan organiseer je een persconferentie. Je hoeft dan geen moeite te doen om journalisten te laten komen en bent de rest van de middag opening in de nieuwsbulletins. Het gaat om die laag eronder. Groot nieuws in onze eigen bubble. Vaak iets met onderzoeksrapporten, analyses, openingen etc. Daar worden vaak ook onterecht embargo's opgezet.

Kranten

Je zou toch denken dat in de 24 uurs nieuwswereld het openen van de krant niet meer écht een ding is. Toch wel. Waarschijnlijk omdat we toch ook nog gewoon leven met een bepaald ritme van nieuws over de dag heen. De koffie met een kaakje bij het 8 uur journaal en de opening van de dag met het nieuws op onze ipad, telefoon of tv. De vraag is elke ochtend nog steeds: Wat is er vandaag in het nieuws? 

En dan nog de vraag: waarom moeten ze er fysiek bij zijn? Als we een feestje vieren dan hoeft daar toch geen draaiende camera op te staan? Vaak zijn de foto’s van handenschuddende mannen en vrouwen in pak helemaal niet zo leuk om naar te kijken. We vieren het feestje toch niet voor de NOS? Zijn de ego’s alleen gestreeld als het voor de camera is? Huur een fotograaf in voor een paar tientjes en je hebt prachtige foto’s voor je socials (als niet iedereen die aanwezig is al zijn tweets verstuurd heeft). Zorg voor koffie, thee, champagne, veganistische broodjes en taart. En vier je feestje. Met iedereen die hard gewerkt heeft. 

Ook altijd de vraag: op welke tijd zet je je embargo? Als het parallel trekt met je feestje of onderzoekspresentatie dan kom je al snel halverwege de dag uit. Dan mis je dus de hele ochtend aan nieuws. En, natuurlijk in de middag kan er van alles nog online worden gezet, maar als je inmiddels weet dat de basis voor het nieuws van de dag in de ochtend wordt bepaald, dan mis je dus best wel wat. De krant pakt niet groots meer uit als het die middag ervoor al in het nieuws is geweest. Dan vervroeg je dus voor de media je moment naar de ochtend. En welke tijd doe je dan? 7 uur? 6 uur? Of gewoon middernacht? Want realiseer je dat de opening van de dag al begint de avond ervoor. Rondom middernacht gaan media vooruitkijken naar de dag van morgen. Daar kan jouw bericht ook al in meegenomen worden. 

Eigenlijk is mijn conclusie... Het maken van het nieuws en het presenteren van het onderzoeksrapport, feestje, wedstrijduitslag etc. moet je eigenlijk niet samen laten gaan. Plan het feestje wanneer het jou uitkomt. Niet wanneer de media zouden kunnen. Zet het embargo op de opening van de dag. Speel daarmee gewoon in op het nieuwsritme. Dan heb je de grootste artikelen en het langste plezier van je werk. Geef iedereen die los wil gaan het nieuws om te mogen publiceren vanaf die ochtend. Speel open kaart naar journalisten. En geef primeurs alleen op inhoud en niet op momentum. Want uiteindelijk gaat het om de inhoud en het bereik. 

 

Van der Hilst Communicatie

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het bijna 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000