Neem de regie over jouw media interview

Home / Blog / Neem de regie over jouw media interview

 

Neem de regie over jouw media interview

Een van de moeilijkste onderdelen van ons communicatievak is misschien wel woordvoering. Je lijkt het soms als woordvoerder nooit goed te kunnen doen. Je bevindt je in een interview met de pers al snel op glad ijs en kritische journalisten weten soms van geen ophouden. Hoeveel voorbeelden uit de media ken je van slechte woordvoering? En hoeveel goede voorbeelden? Woordvoering is een vak apart maar ook hártstikke belangrijk voor elke organisatie.

Bij Van Luyken zijn we gespecialiseerd in media-, presentatie- en crisiscommunicatie trainingen; dit doen we vanuit ons label De Trainingsstudio. Één van de trainingen die ik geef is mediatraining. Daarin behandelen we onder meer hoe je je voorbereidt op interviews met journalisten en hoe je omgaat met kritische vragen.

Ik zeg altijd: neem uitgebreid de tijd om je interview voor te bereiden. Doe dat dus niet tussen de bedrijven door. Focus je volledig op de inhoud van het onderwerp en zorg dat je er 300 procent over weet, zodat je er voor 100 procent over kunt communiceren. Houd verder bij de keuze van de inhoud rekening met de ontvangers. Wie zien, horen of lezen het interview? Zoek bij die groep de juiste kernboodschappen én vooral de concrete voorbeelden. Interview vooraf ook de interviewer: wie, wat, waar, waarom, wie en hoe. Kader het gespreksonderwerp met de journalist dus af. 

Geef aan wat je weet, maar ook wat je nog niet weet en wanneer je terugkomt met nadere informatie. De woorden ‘geen commentaar’ bestaan in mijn ogen niet. Ik vind dat echt een zwaktebod. Natuurlijk zijn er vragen waar je geen antwoord op kunt of wilt geven. Geef dat ook duidelijk aan en beargumenteer altijd waarom je geen antwoord geeft op een vraag.

Check, vlak voordat je het interview ingaat, het laatste nieuws. Speelt er iets in de actualiteit dat met het gesprekonderwerp of jouw organisatie in verband staat? Zo ja, bedenk daar dan een reactie op. Daar laat je mee zien dat je ‘in control’ bent. Tot slot: Zit je er emotioneel in of kun je eigenlijk niet echt iets nieuws melden: dan geen interview.

Auteur: Youssef Eddini
Foto van Youssef Eddinin

Docent bij Van der Hilst in onze Executive Communicatieprofessional D Opleiding en begeleider bij onze Top Intervisie.
Managing Partner bij Van Luyken & De Trainingsstudio

Heb jij mediacontacten, persvoorlichting en woordvoering in je takenpakket? Tijdens onze training Mediacontacten, persvoorlichting en woordvoering leer je het persbeleid van je organisatie naar een hoger niveau te tillen.

 

Neem de regie over jouw media intervi

Een van de moeilijkste onderdelen van ons communicatievak is misschien wel woordvoering. Je lijkt het soms als woordvoerder nooit goed te kunnen doen. Je bevindt je in een interview met de pers al snel op glad ijs en kritische journalisten weten soms van geen ophouden. Hoeveel voorbeelden uit de media ken je van slechte woordvoering? En hoeveel goede voorbeelden? Woordvoering is een vak apart maar ook hártstikke belangrijk voor elke organisatie.

Bij Van Luyken zijn we gespecialiseerd in media-, presentatie- en crisiscommunicatie trainingen; dit doen we vanuit ons label De Trainingsstudio. Één van de trainingen die ik geef is mediatraining. Daarin behandelen we onder meer hoe je je voorbereidt op interviews met journalisten en hoe je omgaat met kritische vragen.

Ik zeg altijd: neem uitgebreid de tijd om je interview voor te bereiden. Doe dat dus niet tussen de bedrijven door. Focus je volledig op de inhoud van het onderwerp en zorg dat je er 300 procent over weet, zodat je er voor 100 procent over kunt communiceren. Houd verder bij de keuze van de inhoud rekening met de ontvangers. Wie zien, horen of lezen het interview? Zoek bij die groep de juiste kernboodschappen én vooral de concrete voorbeelden. Interview vooraf ook de interviewer: wie, wat, waar, waarom, wie en hoe. Kader het gespreksonderwerp met de journalist dus af. 

Geef aan wat je weet, maar ook wat je nog niet weet en wanneer je terugkomt met nadere informatie. De woorden ‘geen commentaar’ bestaan in mijn ogen niet. Ik vind dat echt een zwaktebod. Natuurlijk zijn er vragen waar je geen antwoord op kunt of wilt geven. Geef dat ook duidelijk aan en beargumenteer altijd waarom je geen antwoord geeft op een vraag.

Check, vlak voordat je het interview ingaat, het laatste nieuws. Speelt er iets in de actualiteit dat met het gesprekonderwerp of jouw organisatie in verband staat? Zo ja, bedenk daar dan een reactie op. Daar laat je mee zien dat je ‘in control’ bent. Tot slot: Zit je er emotioneel in of kun je eigenlijk niet echt iets nieuws melden: dan geen interview.

Auteur: Youssef Eddini
Foto van Youssef Eddinin

Docent bij Van der Hilst in onze Executive Communicatieprofessional D Opleiding en begeleider bij onze Top Intervisie.
Managing Partner bij Van Luyken & De Trainingsstudio

Heb jij mediacontacten, persvoorlichting en woordvoering in je takenpakket? Tijdens onze training Mediacontacten, persvoorlichting en woordvoering leer je het persbeleid van je organisatie naar een hoger niveau te tillen.