Ontbubbelen

Home / Blog / Ontbubbelen

 

Ontbubbelen

In deze periode van het jaar is Marcel Smits, Manager Opleiden bij Van der Hilst Communicatie, zich extra bewust van de bubbel waarin hij zich bevindt. Hij deelt ‘zijn bubbel’ en vertelt hoe hij probeert te ‘ontbubbelen’.

Bubbels

In de aanloop naar Kerst worden de dagen korter en is het sneller donker… De hoeveelheid (online) nieuws stemt mij meer dan anders somber en dat gevoel beïnvloedt dan mijn beeld- en meningsvorming. Ik weet het en ook ik krijg, als ik niet oppas, alleen maar meer van waar ik mij toch al mee omring. Ik word bevestigd in wat ik vind, voel, denk, zeg, lees en post. Ik maak deel uit van mijn ‘bubbels’: die van mijn werk, relatie, status, vriendschap. En zo neem ik dingen voor lief omdat ze nu eenmaal zo gaan en omdat het makkelijk is. Veilig maar ook wel bloedsaai.

Houd een open blik

Collega professionals noemen het een van de grootste uitdagingen van onze tijd: ‘ontbubbelen’. Kritisch zijn op je eigen veronderstellingen en aannames. Je niet laten leiden door de eigen bubbels waarin je verkeert maar zelf op zoek gaan naar andere overwegingen en emoties. Even afstand nemen, kijken en luisteren. Als communicatieprofessional staan wij immers voor wederkerigheid!

Laat je inspireren

Het laatste boek van Rutger Bregman was voor mij een breinkraker… De meeste mensen deugen! Het helpt in deze donkere dagen voor Kerst. Een mooie zoektocht naar een ander mensbeeld, dat mooi afsteekt tegen het sombere beeld dat in mijn bubbels of aan mijn borreltafels opdoemt. 

De meeste mensen deugen

Laat je al lezend inspireren om uit je eigen bubbel te stappen. En herken je mijn bubbel? Lees dan zeker het boek van Rutger Bregman, De meeste mensen deugen!

Auteur: Marcel Smits
Manager Opleiden bij Van der Hilst Communicatie

Ontbubbelen

In deze periode van het jaar is Marcel Smits, Manager Opleiden bij Van der Hilst Communicatie, zich extra bewust van de bubbel waarin hij zich bevindt. Hij deelt ‘zijn bubbel’ en vertelt hoe hij probeert te ‘ontbubbelen’.

Bubbels

In de aanloop naar Kerst worden de dagen korter en is het sneller donker… De hoeveelheid (online) nieuws stemt mij meer dan anders somber en dat gevoel beïnvloedt dan mijn beeld- en meningsvorming. Ik weet het en ook ik krijg, als ik niet oppas, alleen maar meer van waar ik mij toch al mee omring. Ik word bevestigd in wat ik vind, voel, denk, zeg, lees en post. Ik maak deel uit van mijn ‘bubbels’: die van mijn werk, relatie, status, vriendschap. En zo neem ik dingen voor lief omdat ze nu eenmaal zo gaan en omdat het makkelijk is. Veilig maar ook wel bloedsaai.

Houd een open blik

Collega professionals noemen het een van de grootste uitdagingen van onze tijd: ‘ontbubbelen’. Kritisch zijn op je eigen veronderstellingen en aannames. Je niet laten leiden door de eigen bubbels waarin je verkeert maar zelf op zoek gaan naar andere overwegingen en emoties. Even afstand nemen, kijken en luisteren. Als communicatieprofessional staan wij immers voor wederkerigheid!

Laat je inspireren

Het laatste boek van Rutger Bregman was voor mij een breinkraker… De meeste mensen deugen! Het helpt in deze donkere dagen voor Kerst. Een mooie zoektocht naar een ander mensbeeld, dat mooi afsteekt tegen het sombere beeld dat in mijn bubbels of aan mijn borreltafels opdoemt. 

De meeste mensen deugen

Laat je al lezend inspireren om uit je eigen bubbel te stappen. En herken je mijn bubbel? Lees dan zeker het boek van Rutger Bregman, De meeste mensen deugen!

Auteur: Marcel Smits
Manager Opleiden bij Van der Hilst Communicatie