Community

Boekentips voor deze zomer

Geschreven door Inge van Tol | Jul 14, 2020

Waar je strandstoel ook staat deze zomer, in je eigen achtertuin of ergens verder weg, lezen kan een communicatieprofessional overal!

Hierbij onze boeken top drie met natuurlijk een lijntje richting ons mooie vak:


Boekentip 1: Socrates op sneakers - Elke Wiss


Elke Wiss geeft in Socrates op sneakers een spoedcursus goede vragen stellen. Een belangrijke vaardigheid voor ons als communicatieprofessionals!
Dit boek is toegankelijk en vlot geschreven en bevat praktische oefeningen. En het drukt je weer even met je neus op de feiten: hoe vooronderstellingen leiden tot ruis in gesprekken.

Boekentip 2: Waar laat ik mijn handen? - Serge van Rooij

Wellicht denk je dat dit boek je - gezien de titel - je adviezen geeft over alternatieven voor handen schudden in deze coronatijden. Maar dat antwoord ga je niet vinden in dit boek. Serge van Rooij geeft je wel een beschrijving hoe je een presentatie maakt die leuk is om te geven en boeiend is om naar te luisteren.
Het boek is goed opgebouwd, vlot geschreven, praktisch bruikbaar en voor iedereen geschikt die in wat voor vorm dan ook moet presenteren. Wil je na de vakantie met meer impact presenteren? Lees dan vooral dit boek.


Boekentip 3: Strategisch verbinden - Impact en engagement genereren met interne communicatie - Peter Op de Beeck

Vonk is het grootste netwerk voor interne communicatie in België. Vonk heeft Peter Op de Beeck, oud-voorzitter en huidig bestuurslid van Vonk, gevraagd om een naslagwerk te schrijven over de strategische waarde van verbindende interne communicatie.

Vandaag is interne communicatie meer dan ooit uitgegroeid tot een strategisch beleidsinstrument binnen organisaties. Het verbindt medewerkers op alle niveaus. In deze bizarre tijd van lockdown, wijdverspreid thuiswerken wordt die rol van strategische verbinder van interne communicatie nog belangrijker. Zeker wanneer mensen in het ‘nieuwe normaal’ aan het werk gaan volgens de regels van physical/social distancing. De inzichten uit dit boek zullen hier ongetwijfeld verhelderend zijn: we worden immers wakker in een nieuwe wereld, ook op hert vlak van interne communicatie. Dit boek onderzoekt de échte toegevoegde waarde van interne communicatie. Het bestaat uit drie delen: een terugblik op de evolutie van deze jonge beroepsactiviteit, de huidige fundamenten, de verzuchtingen van organisaties op het vlak van interne communicatie, en een kijk op de toekomst van interne communicatie.


Bonus tip!🎁

Dit boek is nog niet uit, de verwachte publicatiedatum is half september, dus je moet nog even wachten maar wij kijken reikhalzend uit naar het boek:

Constructieve onenigheid - Positief van mening verschillen in een verdeelde wereld van de filosofen Adam Ferner en Darren Chetty.

De concept achterflap beloofd veel:
Dat iedereen overal anders over denkt is nu eenmaal een gegeven. Helaas leiden die meningsverschillen maar zelden tot een goed gesprek. In onze sterk gepolariseerde wereld vinden we het steeds moeilijker om constructief en inhoudelijk met elkaar van gedachten te wisselen over onderwerpen waarover we het niet eens zijn.
Filosofen Adam Ferner en Darren Chetty leggen de mechanismes achter een aantal van de meest urgente maatschappelijke discussies bloot en delen beproefde manieren om goed met persoonlijke en politieke conflicten om te gaan.