Community

Newsroomen

Geschreven door Van der Hilst Communicatie | Apr 29, 2019

 

De buitenwereld naar binnen halen

De newsroom. Een term die inmiddels niet meer weg te denken is in het communicatievak. Overheidsorganisaties, media, stichtingen en bedrijven zijn massaal aan het newsroomen. Voor de één een plek op de website waar alle nieuws- en persberichten terug te vinden zijn en voor de ander een fysieke ruimte waar monitoring, webcare, en voorlichting samen komen. Vaak met grote schermen waarop de buitenwereld via monitoringstools, nieuwsuitzendingen en soms ook nog teletekst naar binnen wordt gehaald. 

Wat vraagt de newsroom van jou als communicatieprofessional?

De opkomst van de newsroom zorgt ook voor verdere vakontwikkeling van de communicatieprofessional. Voor sommigen een specialisatie voor anderen een ontwikkeling in de breedte. De vraag naar onze trainingen als filmen met je smartphone en crossmediaal schrijven heeft de afgelopen periode dan ook een behoorlijke vlucht genomen. Contentcreatie kruipt dus langzaam in het DNA van de communicatieprofessional en daarmee veranderen functies als die van de woordvoerder en krijgen omgevingsanalisten een steeds belangrijkere rol in ons dagelijks werk.

Een manier van werken

Natuurlijk ben je er niet met alleen een wand vol strakke flatscreens en een goede knoppentraining. Een newsroom is een manier van werken. Het vraagt een andere blik op de organisatie van de communicatie en de samenwerking tussen de verschillende communicatiedisciplines en dienstverlening.  Veel organisaties hebben daar de afgelopen jaren succesvol hun weg in gevonden. Door te experimenteren, de structuur binnen de afdeling aan te passen en lerend de newsroom door te ontwikkelen.       

Hulp nodig?

Van der Hilst heeft bij verschillende organisaties een bijdrage mogen leveren aan de ontwikkeling van de newsroom. Naast ons aanbod voor de training van vaardigheden begeleiden we ook bij de inrichting van de newsroom. Nee, niet bij het ophangen van de flatscreens maar wel bij vragen als hoe vertalen we de strategie naar content, hoe organiseren we de contentcreatie slim en wat betekent contentdenken voor onze rol. Natuurlijk is hier geen eenduidig antwoord voor, duidelijk is wel dat als je gaat newsroomen denk dan niet alleen over content maar vooral in content!

Behoefte aan ondersteuning bij het opzetten van jullie newsroom?  Neem contact op.