Community

Vijf eigenschappen voor de communicatieprofessional van nu

Geschreven door Lisette Kaptein | Jun 7, 2022

Wanneer heb jij voor het laatst écht nagedacht over de toekomst van jouw rol, jouw positie en ons mooie communicatievak? En wat maakt eigenlijk dat wij als communicatieprofessionals toekomstbestendig zijn? Hoe blijf je bij, hoe zorg je ervoor dat we onze organisaties en bedrijven echt verder helpen met effectieve communicatie?
Wij deden een rondje langs de velden en kwamen op vijf eigenschappen die je in huis moet hebben om jouw werk goed toekomstproof te blijven doen.

Je bent als communicatieprofessional toekomstbestendig als:

  1. Je een stevig intern moreel kompas hebt ontwikkeld en je daar ook in professionele zin naar handelt. Wat is voor jou ‘goed’, wat is voor jou ‘kwaad’ en waar ligt in professionele zin jouw absolute grens? Klinkt misschien abstract, maar als communicatieprofessional mag je die luis in de pels zijn (en blijven). Spiegel dat wat je ziet richting jouw management en bestuurders. Klopt het gedrag van medewerkers wel bij de netjes opgeschreven kernwaarden? Past het ontwikkelde beleid wel bij de huidige maatschappelijke stand van het land? En bij het sentiment van de stakeholders? Onderzoek, spiegel en geef met communicatie een oplossingsrichting aan.

  2. Je een flinke dosis kennis hebt van menselijk gedrag. Leuk die zoveelste post op social media, of die strakke poster bij de koffieautomaat. Maar wil je echt effect met je communicatie bereiken? Denk dan goed na over welke gedragsinterventies nodig zijn. Hoe ziet het gedrag eruit dat je wilt zien? Waar kunnen mensen dat laten zien? Verdiep je in psychologische principes en zet beïnvloedende communicatietechnieken in. Let daarbij wel op wat nog ethisch verantwoord is (zie ook punt 1).

  3. Je naast vakinhoudelijke kennis ook (voldoende) kennis hebt van de inhoud waarover je communicatieadvies geeft. Je komt niet meer weg met alleen een ‘beetje affiniteit’ hebben met het product of dienst of een bepaald onderwerp. Als je geen gedegen kennis hebt, sta je zo met 10-0 achter bij je (interne)opdrachtgever of klant. En dat maakt dat je een minder geloofwaardige gesprekspartner bent. En dan komt jouw advies ongetwijfeld onderop de stapel.

  4.  Je zelf ook goed via een computerscherm kunt adviseren, begeleiden, faciliteren. Dachten we eerst nog dat de overleggen via MS Teams of Zoom tijdelijk waren, inmiddels weten we beter. Sterker nog: de roep om specialisten hybride samenwerken en online communicatie klinkt steeds luider. Dat betekent voor jou dat je moet werken aan jouw online adviesvaardigheden en begeleidingsvaardigheden. Hoe kom je zelf over via het scherm, wat heeft de ander nodig om goed naar jou te kunnen luisteren, hoe maak je slim gebruik van de online mogelijkheden en vormen voor interactie in sessies? Investeer hierin.

  5. Je digitale en technologische ontwikkelingen omarmt. Je snapt het belang van gebruik van data in jouw strategie. Je speelt in en adviseert over de effecten van nieuwe technieken voor de communicatie met doelgroepen. En dan bedoelen we niet dat je als eerste de ‘nieuwe TikTok’ in je communicatiemix opneemt, maar dat je de mogelijkheden die (nieuwe) online platforms (bijv. Metaverse, Virtual en Augmented Reality werelden, gaming), bieden direct kan vertalen naar een goede communicatiestrategie, passend bij jouw organisatiedoelen.

    Herken je deze eigenschappen als een must in jouw werk? We zijn benieuwd naar jouw reactie! Reageer meteen via info@hilst.nl