Van der Hilst Communicatie
Jan 31, 2019

 

Redacteur webcare/Q&A bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) staat op het visitekaartje van Eva Nijkamp. Van managementassistente naar een communicatiefunctie in één jaar tijd. Hoe krijg je dat voor elkaar? Enthousiast deelt Eva haar verhaal over deze wijziging in haar loopbaan.

Waarom deze overstap van managementassistente naar een communicatiefunctie?

“Het begon met een interne vacature voor de functie van Redacteur webcare/Q&A. Ik was gelijk enthousiast over de inhoud van deze functie. Kritisch zijn op het gebruik van de Nederlandse taal en communiceren op een manier zodat iedereen je begrijpt ligt me heel goed. Als managementassistente bij het programmabureau stond ik verder van de doelgroep van de NVWA af. In deze functie zou die afstand tot de klant kleiner worden. Na een prettige sollicitatieronde viel ik helaas af voor de functie. Maar daardoor wist ik wel welke kant ik op wilde en ben me gerichter gaan verdiepen in het communicatievakgebied. Op aanraden van een aantal collega’s ben ik gestart met een opleiding Communicatie, bij Van der Hilst Communicatie.”

En nu werk je toch als Redacteur webcare/Q&A?

“Ja! Tijdens de opleiding kwam er een enorme kans voorbij. Ik mocht tijdelijk aan de slag bij het Ministerie van Algemene Zaken voor de organisatie van het jaarlijkse communicatiecongres van de Rijksoverheid. Ik kwam ook weer in contact met de leidinggevende waar ik in de eerdere sollicitatieprocedure mee te maken had. Ik vertelde haar hoe die procedure mij richting in mijn loopbaan heeft gegeven. Dat ik mede daardoor ben begonnen aan de opleiding tot Communicatieprofessional. Ze sprak uit dat ze mij toch graag in haar team wilde na het project bij Algemene Zaken.”

Je hebt de opleiding tot (Junior) Communicatieprofessional (B) gevolgd in 2018. Wat heeft de opleiding je opgeleverd?

“Vooral dat mijn mening ertoe doet. Ik heb bagage in mijn rugzak gekregen om me daar zeker in te voelen. Voor het eerst in mijn leven vond ik leren leuk. Teksten schrijven, presenteren en ook adviseren; ik absorbeerde alle kennis als een spons en kreeg er veel energie van. Wel was het behoorlijk pittig naast mijn 32-urige werkweek, gezinsleven en de salsa les die ik geef.”

Project bij Algemene Zaken klaar, opleiding bijna afgerond en toen aan de slag in je nieuwe functie bij de Nederlandse Voedsel- en  Warenautoriteit?

“Klopt, maar echt inwerken in mijn nieuwe functie kon nog niet. Want er was nog een evenement waarbij ik betrokken was. De organisatie van de nieuwjaarsbijeenkomst van de NVWA. Dit klinkt wellicht als een saaie nieuwjaarsborrel waar amper de helft van het personeel op afkomt. Maar we hadden de kans om onze eigen “Parade” neer te zetten. In 2018 hebben we voor het eerst de nieuwjaarsbijeenkomst op deze manier georganiseerd, mede ter ere van het vijfjarige bestaan van de personeelsvereniging. Dit was een enorm succes en daarom werd er budget vrij gemaakt om in 2019 weer een bijzonder evenement te organiseren. En dat is gelukt, het was een enorm geslaagde dag met een opkomst van ruim 1500 NVWA collega’s!”

En hoe werd dit het evenement dat niemand wilde missen?

“Samen met collega’s hebben we hard gewerkt om zoveel mogelijk mensen uit de organisatie te betrekken. De Parade stond in het teken van “jouw verhaal, mijn verhaal, ons verhaal”. Dit kwam gedurende de hele dag terug in diverse vormen. Op een plein lieten collega’s hun werkterrein zien. Er werden workshops gegeven, bijna allemaal door collega’s zelf. De opening was met een zandtovenaar die het verhaal van de NVWA uitbeeldde. Dat verhaal had overigens ook een verteller nodig. En dat heb ík gedaan! In een zaal voor 1500 mensen. De opleiding bij Van der Hilst Communicatie heeft echt bijgedragen aan het feit dat ik dát durfde. In de lessen adviseren en presenteren van Chris Mulder heb ik geleerd dat ik kan presenteren. Ik ben daar vooral ook zelf in gaan geloven. Het organiseren van het evenement was een echt communicatieproject. Ons doel was om een gedragsverandering te bewerkstelligen. We wilden o.a. zorgen dat medewerkers een groter gevoel van trots op de NVWA ervaren. Het evenement was begin januari dus we zitten nog volop in de evaluatie maar de eerste cijfers laten zien dat we hier in geslaagd zijn. Met dit laatste project achter de rug kan ik me nu echt gaan richten op mijn nieuwe functie.”  

Wat doet een Redacteur webcare/Q&A bij het NVWA?

“Kort samengevat zorg je ervoor dat vragen die de klant stelt via de Social Mediakanalen en het klantcontactcentrum correct worden beantwoord. We hebben één keer in de week webcare-dienst; je bent dan verantwoordelijk voor het monitoren en beantwoorden van vragen die via Social Media binnenkomen bij het NVWA. We hebben ’s ochtends een stand-up met diverse medewerkers van de communicatieafdeling(zoals persvoorlichting), om zo goed op te hoogte te blijven van wat speelt en wat we aan onderwerpen kunnen verwachten.

Wanneer een vraag via het klantcontactcentrum binnenkomt, via telefoon of e-mail, handelt in principe een medewerker van het klantcontactcentrum deze vraag zelf af. Dit kan door het raadplegen van een Q&A-database. Maar we hebben een enorm breed werkveld. Dus zodra er een complexe vraag is, of een antwoord niet in de Q&A-database staat, stellen wij deze vraag aan de juiste inhoudelijke deskundige. Het antwoord vertalen wij in begrijpelijk en correct Nederlands en verwerken dit in een database, zodat het klantcontactcentrum dit antwoord weer kan doorspelen aan de klant. We zijn dus verantwoordelijk voor die enorme database van Q&A’s, waarin alles moet kloppen, zowel inhoudelijk als taalkundig.

Naast de reguliere taken zijn er ook overleggen over diverse overheidsinstellingen/ministeries heen. Zoals nu bijvoorbeeld over de Brexit en wat de gevolgen daarvan voor onze organisatie zijn.”

Wat voor soort vragen komen binnen bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit?

“Die vragen zijn zo enorm divers, vandaar ook die uitgebreide database. Enkele voorbeelden zijn:

  • Vragen over uitslag die mensen hebben gekregen van bijvoorbeeld make-up;
  • Vragen over regelgeving omtrent het vervoer van dieren;
  • Vragen omtrent koude-stress bij dieren en hoe te voorkomen;
  • Vragen over roken in de Horeca;
  • Vragen over producten zoals een Hooverboard. Als zo’n product negatief in het nieuws is geweest krijgen we veel vragen zoals of het apparaat welveilig is om te gebruiken.

Als je een kijkje neemt op onze website kun je de diverse categorieën zien waar we over gaan, of volg onze trainees op Instagram.”

Je bent behoorlijk ambitieus. Wat is je volgende stap?

“Ik heb het gevoel dat ik net in de lift ben gestapt en nog wel wat verdiepingen omhoog kan. Voorlopig wil ik even meters maken. Maar ik sta er zeker voor open om te blijven leren. Wellicht in de toekomst door weer een opleiding te gaan doen. Op kortere termijn zou ik graag nog een training voor stemacteur volgen. Maar ook schrijven is iets wat ik wil blijven ontwikkelen.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Eva Nijkamp

Functie: Redacteur webcare/Q&A bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

Loopbaan:

Eva is ruim 15 jaar werkzaam bij de NVWA. Ze is begonnen als directiesecretaresse op uitzendbasis bij de Keuringsdienst van Waren (voorloper van het NVWA). Deze maand viert ze haar 12,5 jarig dienstjubileum bij het NVWA. Sinds september is ze werkzaam als Redacteur webcare/Q&A.

Dit is ook Eva:

Naast haar werk bij het NVWA geeft Eva 1 x per week Salsa les bij dansschool Salsaventura. Op dinsdagavond treft je haar bij Snowworld in Zoetermeer voor deze tropische les.

Leestip van Eva:

Nice girls don’t get the corner office (Lois P. Frankel)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Van der Hilst Communicatie

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het bijna 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000