Hilst_Header_Nieuws.jpg
 

Nieuws

Home / Nieuws

 

Alle nieuwsberichten

september, 2019

Trienke Damstra: de nieuwsgierige communicatieprofessional

 

Trienke Damstra is in augustus begonnen als manager Capaciteit en Ontwikkeling bij het Communicatiebureau van de Gemeente Amsterdam. Communicatie staat in deze functie weer centraal voor haar. Ze kijkt graag over de grenzen van het communicatievak en heeft gewerkt als organisatieadviseur, (programma)manager en directeur. Haar dertig jaar in ‘de communicatie’ nam ze echter altijd mee in deze functies. Sinds een jaar is ze voorzitter van de Opleidingsraad van Van der Hilst. Een goed moment om haar te bevragen over haar voorzitterschap en haar afwisselende loopbaan.

Kritische blik.

Je bent lid van de Opleidingsraad van Van der Hilst. Wat doet de Opleidingsraad?

 “Ik ben voorzitter van de Opleidingsraad die bestaat uit 5 personen. We zijn de onafhankelijke kritische blik van buitenaf. We geven gevraagd en ongevraagd advies omtrent de beroepsopleidingen van Van der Hilst. Mensen helpen te professionaliseren is een belangrijke drijfveer in mijn eigen loopbaan. Daarom vind ik het ontzettend leuk dat ik ben gevraagd voor de Opleidingsraad. Om als buitenstaander te mogen meekijken naar opleidingen past mij enorm. Ook omdat Van der Hilst er écht in geslaagd is om vijf vakmensen met diverse achtergronden en eigen kennis en kunde bij elkaar te brengen. We komen verschillende keren per jaar samen om een aantal specifieke vraagstukken rondom de inhoud en kwaliteit van de beroepsopleidingen van Van der Hilst te behandelen.”

Je geeft aan dat jullie allemaal je eigen kennis en kunde meebrengen. Wat is jouw rol in de Opleidingsraad?

“Het meedenken over de vraagstukken vanuit mijn bijna 30 jaar werkervaring op het snijvlak van communicatie, organisatiekunde en bedrijfsmatige processen. Ik zorg ervoor, in samenwerking met Marcel Smits, manager Opleiden Van der Hilst, dat er een opzet is rondom het vraagstuk dat we gaan behandelen. Zodat we door verschillende vraagstellingen na zo’n bijeenkomst ook tot een advies richting de directie komen. Bij het vormen van dat advies proberen we ook echt vanuit onze eigen expertise naar de vraagstukken te kijken. 'Wat moet een communicatieprofessional volgens ons kunnen' is zo’n vraagstuk. Dat benaderen we dan vanuit onze verschillenden achtergronden. Wat vraagt de markt van communicatieprofessionals? Wat willen leidinggevenden graag terugzien in hun medewerkers? En wat zijn basiscompetenties waar je over moet beschikken als communicatieprofessional? Maar ook welke trends moeten er terugkomen in de opleiding? Dat zijn inspirerende en leuke gesprekken. Het is natuurlijk een wijde wereld waarin wij dan moeten analyseren, keuzes maken en een goed advies geven. Vervolgens is het natuurlijk aan Van der Hilst welke adviezen zij overneemt.”

 Als je ‘de communicatieprofessional’ met één competentie zou moeten omschrijven. Welke competentie is dan noodzakelijk om te kunnen opereren in ons vakgebied?

“Nieuwsgierigheid! Het begint altijd met nieuwsgierigheid. Dat je je afvraagt: ’nou ja, en waarom dan?’ Dat je van daaruit de goede vragen durft te stellen. En dat je je vervolgens afvraagt wat hoort bij communicatie en wat hoort bij de organisatie? Maar het begint met de basiscompetentie nieuwsgierigheid.”

Van secretaresse tot directeur

Je hebt verschillende functies gehad van communicatieadviseur tot directeur. Wat heeft dat je gebracht?

“Ja, eigenlijk van secretaresse tot directeur. Want ik ben ook kort secretaresse geweest. Ontwikkelen kun je op verschillende manieren doen. Naast het volgen van een opleiding is ervaring opdoen in verschillende functies waardevol. Door als organisatie of leidinggevende mensen de kans te geven om verschillende werkplekken te ervaren faciliteer je ook dat jouw mensen zich ontwikkelen. Door de diversiteit in mijn functies en het wisselende werkveld heb ik leren denken vanuit verschillende perspectieven.”

Dus je raadt communicatieprofessionals aan om zoveel mogelijk vlieguren in verschillende functies te maken of bij veel verschillende organisaties te werken?

“Nee. Weet je, dat ligt heel erg aan wat je wilt en wie je bent. Ben je een generalist of ben je die specialist? In dat laatste geval kan het heel fijn zijn om je juist heel erg te ontwikkelen op een specifieke vaardigheid. En om dus juist in één werkveld te blijven. Het hangt natuurlijk ook samen met jouw persoonlijkheid. Ik houd heel erg van steeds nieuwe dingen ontdekken. Maar dat is niet voor iedereen plezierig. Ik had laatst een kennismakingsgesprek met iemand die met enige schroom aangaf eigenlijk al haar hele loopbaan bij de Gemeente Amsterdam te werken. Maar dat is niet iets om je voor te schamen. Zeker bij een grote organisatie als de Gemeente Amsterdam kun je onder de paraplu van die naam wel bij drie verschillende organisaties hebben gewerkt als je werkzaam bent geweest op diverse afdelingen. Kijk naar je competenties: wat vind je leuk, waar ben je goed in en wat wil je ontwikkelen. Bepaal dan waar je die vlieguren het beste kan maken. Dat hoeft dus niet elke paar jaar in een andere functie of organisatie te zijn.”

Meten is weten!

Je bent net terug in het communicatiedomein bij de Gemeente Amsterdam als manager Capaciteit en Ontwikkeling bij het Communicatiebureau. Wat doe je in deze functie?

“Haha, ik ben net 6 dagen aan het werk hè dus dat ben ik nog aan het ontdekken. En het voelt ook niet als terugkeren. Hoe communicatie in Amsterdam is georganiseerd, is echt heel anders dan zeven jaar geleden, toen ik daar werkte. In de tussentijd heb ik ook weer veel geleerd doordat ik zowel in -als extern allemaal klussen heb gedaan in verschillenden domeinen en organisaties. Maar het helpt wel dat ik de gemeente goed ken, hierdoor is heel veel herkenbaar. Je weet welke belangen er spelen. Naast veel nieuwe collega’s, ken ik ook nog veel mensen. Maar voor mij is het echt een nieuwe baan in een nieuwe organisatie. Het Communicatiebureau bestaat uit vier afdelingen. De afdeling waar ik net ben begonnen, bestaat uit drie teams: Capaciteit, Ondersteuning en Onderzoek & Monitoring. Capaciteit zorgt voor een goede intake bij een communicatievraag uit de organisatie en de werving en selectie van externe en interne communicatieprofessionals. Dus de juiste communicatieprofessional qua ervaring, competenties, vaardigheden en persoonlijkheid passend bij de vraag. Indien we externe professionals inhuren zorgen we dat dit op een rechtmatige ordentelijke wijze gebeurd. Ondersteuning verzorgt voor het Communicatiebureau alle administratieve en secretariële processen. Dan als kers op de taart nog team Onderzoek en Monitoring, die veel contacten en ingangen heeft richting onderzoeksinstellingen (binnen en buiten de gemeente). Hierdoor hebben communicatieprofessionals toegang tot data.”

Waar zetten de communicatieprofessionals deze data dan voor in?

“Dat kan heel uiteenlopend zijn maar erg belangrijk is dat we collega’s kunnen voorzien van relevante data en gegevens voor strategievorming. Dat je niet afgaat op aannames maar op feitelijkheden. Je baseren op feitelijke data is heel relevant om een goed onderbouwd communicatieadvies te geven.”

Heb jij altijd duidelijk voor ogen wat de volgende stap in jouw carrière is?

“Natuurlijk denk ik daar wel over na en probeer ik ergens naar toe te werken. Maar zo werkt het niet altijd in het leven. Je hebt mensen die heel doelgericht zijn en die heel erg bezig zijn met carrière maken. Voor mij gaat het voornamelijk om het ervaren van zoveel mogelijk belevenissen. Dat klinkt misschien raar maar ik ben nooit zo bezig geweest met carrière maken. Maar veel meer met: ‘Hoe kan ik mezelf blijven ontwikkelen? Hoe kan ik veel verschillende dingen doen en leren? En waar kan ik nieuw verworven kennis vervolgens het beste inzetten?’

Een andere manier van denken maar wel één die bij mij past.”

Je ontwikkelen begint dus bij zelfkennis en inzicht in je eigen vaardigheden en competenties?

“Inderdaad. Daarom vind ik het zo goed dat jullie bij Van der Hilst iedere deelnemer voor de start aan een opleiding een Talent Motivatie Analyse (TMA) laat doen. Dit dwingt je als deelnemer na te denken over wat je kan, wie je bent en vooral wat er bij je past. Sommige mensen weten dat meteen maar voor de ander kost dat wat meer tijd. Soms moet je dat ook gewoon in de praktijk ontdekken. Maar door voor de start van een opleiding een TMA te doen, weet je ook beter wat je uit de opleiding wilt halen. Op welk gebied je je wilt ontwikkelen. Als je via je werkgever voor een opleiding kiest, kun je veel beter formuleren wat je aan je de organisatie wilt teruggeven.”

Zeg wat je wilt.

Wat doe jij om ervoor te zorgen dat jouw vakkennis up-to-date blijft?

 "Ik ben lid van Logeion waar ik ook heel lang een actieve rol heb gespeeld als voorzitter in de Adviesraad Onderwijs en Professie. Dat was uiteraard dé plek om veel te horen over nieuwe ontwikkelingen. Nog steeds volg ik Logeion actief. Ik raad iedere communicatieprofessional aan congressen, het Van der Hilst PRofessium en inspiratiebijeenkomsten bij te wonen. Het beste filter zijn vakgenoten en je collega’s die je tips geven over nieuwe ontwikkelingen. Maak hierin ook weer keuzes want alles volgen en bijhouden lukt niet. En kijk om je heen. Niet alleen in je vakgebied maar wat gebeurt er in jouw organisatie en wat is jullie impact op de buitenwereld?"

Wat is het beste advies dat jij in jouw loopbaan hebt gekregen?

“Een van de adviezen die ik ooit heb gekregen is dat iemand tegen mij zei 'je werkt ontzettend hard, maar zeg ook wat je wilt!' Dat maakte mij ervan bewust ervan dat je duidelijk kenbaar moet maken wat je wilt en welke richting je op wilt. Denk daarover na en bedenk wat je daarvoor nodig hebt. Ik dacht dat als mensen zagen dat ik hard werkte ze wel konden invullen dat ik een stap wilde maken. Toen ik tijdens een functioneringsgesprek ter sprake bracht dat ik graag een leidinggevende rol wilde, kreeg ik ook de mogelijkheden om dat te doen. Maar de eerste feedback die ik kreeg was: 'ja, dat dacht ik wel maar je zei het nooit'.Overigens vind ik het ook een taak van een leidinggevende om naar iemands ambities te vragen. Neem zelf de regie in handen.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Trienke Damstra

Functie: 

Manager Capaciteit en ontwikkeling bij het Communicatiebureau van de Gemeente Amsterdam

Loopbaan:

Trienke heeft bijna  30 jaar ervaringen in het communicatievakgebied. Kernthema's in haar loopbaan zijn : organisatie, opleiden, advies en ontwikkelen.

Dit is ook Trienke:

Ze was de afgelopen zeven jaar voorzitter van de Adviesraad Onderwijs en Professie van Logeion.

Ze is voorzitter van de Opleidingsraad van Van der Hilst.

Afgelopen jaar nam ze een  sabbatical van vijf maanden om tijd te nemen voor persoonlijke projecten, reizen en haar familie.