Marjan Swart
Jan 30, 2020

 

Invoelingsvermogen
Empathie het is een begrip dat je in ons vakgebied veel hoort gebruiken. Maar als ik als coach, trainer of procesleider met mensen spreek over empathie merk ik dat het niet altijd duidelijk is wat ermee wordt bedoeld.

De Dikke van Dale zegt: Empathie= invoelingsvermogen.
Vaak wordt gedacht dat empathische mensen altijd lief en aardig zijn. Maar daar heeft het niets mee te maken.

Verhalen vertellen op het toneel
Toen ik, jaren geleden, een theateropleiding deed en vervolgens enige jaren als actrice in diverse voorstellingen op de planken heb gestaan, was ik de hele tijd empathisch bezig. Alleen noemden we dat niet zo, je was gewoon bezig om een personage neer te zetten. Met als doel personages zo levensecht mogelijk vorm te geven binnen de context van de voorstelling. Dat doe je door empathie te gebruiken. Empathie is de basistool voor elke acteur. En dat heeft dus weinig met lief en aardig te maken maar vooral met hard en geconcentreerd werken. Door deze ervaring in het theaterwerk heb ik ervaren wat de waarde en effectiviteit is van het actief inzetten van empathie.

Empathie is de competentie waarmee je voorstellingsvermogen combineert met emoties, gekoppeld aan het perspectief van de ander.

Empathie inzetten als competentie voor elke communicatieadviseur
Ik vind dat empathie ook één van de basistools is waar elke communicatieadviseur over moet beschikken. Want hoe vaak zeggen wij niet in trainingen, teambegeleidingen, coaching en tijdens opleidingslessen:
'Sluit aan bij het belang van de opdrachtgever.'
'Probeer je voor te stellen waarvan jouw directeur wakker ligt.'

Eigenlijk zeggen we dan: zet je empathisch vermogen in!

Wat levert dat op?
Door je in te leven in de ander...

  • snap je beter wat de ander beweegt;
  • kies je eerder de juiste woorden om je advies te formuleren;
  • snap je beter vanuit welk perspectief je jouw advies bespreekbaar kunt maken;
  • snap je iemands (soms voor jou irritante) gedrag veel beter;
  • word je milder naar de ander waardoor contact makkelijker verloopt en de relatie sterker wordt;
  • zie je gedrag eerder als een keuzepatroon (vaak onbewust gekozen) dan dat het gedrag de persoon is;
  • groeit je begrip voor de anderen;
  • verbreed je jouw eigen denken;
  • leer je vanuit nieuwe perspectieven kijken.

Als je je inleeft in die ander dan ervaart de ander dat jij...

  • naar haar/hem luistert;
  • over wat haar/hem bezighoudt hebt nagedacht;
  • in staat bent om haar/hem te begrijpen;
  • interesse hebt in wat haar/hem beweegt;
  • hetzelfde doel nastreeft als zij/hij;
  • in staat bent om op gelijk niveau aan te haken.

Domino-effect
Jouw empathisch vermogen versterken en vakmatig leren inzetten maakt je tot een veel effectievere adviseur. Het helpt je om 'in positie te komen' (een wens die we veel horen van de cursisten /deelnemers in onze opleidings- en trainingsgroepen). Je wordt wendbaarder en ook je begripsvermogen neemt toe.

Ik vind het altijd heel mooi als mensen echt aandacht besteden aan het gericht versterken van een competentie. Dat heeft vaak een domino-effect op andere aanpalende competenties die je vervolgens ook op een andere, meer impactvolle manier leert inzetten.

Wil jij jouw persoonlijke effectiviteit vergroten? Een coachingsgesprek helpt je op weg. Lees er hier meer over.

 

Marjan Swart

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het bijna 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000