Inge van Tol
Nov 14, 2019

 

Hoe zorg je ervoor dat je een communicatiefunctie krijgt die bij je past? Patrick Regan, communicatieprofessional, is pas 25 jaar maar zijn loopbaan is het bewijs dat je op jonge leeftijd veel kunt bereiken. Zijn route binnen defensie naar zijn huidige functie kun je gerust uniek noemen. Hoe hij dat flikt? Door een combinatie van enthousiasme, volharding, leren en vooral doen waar je plezier in hebt.

Als rasechte verhalenverteller deelt Patrick met ons hoe hij bij de Koninklijke Landmacht terecht kwam en over zijn missie. En passant geeft hij een kijkje in de complexe organisatiestructuur van het ministerie van Defensie. Hij vertelt welke ontwikkelingen hij op de voet volgt binnen -en buiten ons vakgebied.  

Veters leren strikken

Je bent senior communicatieadviseur bij de Koninklijke Landmacht. Waarom bij deze organisatie?
"Eigenlijk min of meer toevallig. Het was geen bewuste keuze specifiek voor de Landmacht. Het kwam door een combinatie van mogelijkheden binnen Defensie en privéomstandigheden. Tijdens mijn minor bedrijfsjournalistiek gingen we in op het snijvlak communicatie en journalistiek. Mijn stage liep ik bij Defensie op de afdeling waar bedrijfsbladen worden gemaakt, het Mediacentrum Defensie. Helaas was er na de prettige stage geen functie voor mij beschikbaar. Wel werd er een alternatief geboden: redacteur worden bij het Duits-Nederlands legerkorps in Münster, Duitsland. De voorwaarde: militair worden.“

En jij dacht: ik word even militair?
“De functie sprak mij dusdanig aan, dat ik het ervoor over had om daar militair voor te worden. Om militair te worden heb ik tien weken de specialistenopleiding gevolgd op de Koninklijke Militaire Academie in Breda. De specialistenopleiding is voor Geestelijk Verzorgers, verpleegkundigen en bijvoorbeeld journalisten. Bij deze opleiding is het uitgangspunt dat je jouw kennis en expertise op jouw vakgebied meebrengt en je alleen nog ‘groen’ moet worden. Dat betekent dat je leert marcheren, je veters strikken en leert schieten. Kortom, je leert functioneren in een militaire organisatie als militair. “

Eigenlijk een vorm van ontboarding, de cultuur eigen maken dus?
"Ja, maar dan met een duidelijk fysiek element. Het is een militaire opleiding dus je doet best zware oefeningen waardoor je tegen eigen grenzen aanloopt, grenzen verlegt en een band opbouwt met collega’s.” 

Dus na die 10 weken was je militair en kwam je terecht bij de Landmacht? 
"Nog niet bij de afdeling Communicatie van de Landmacht waar ik nu werkzaam ben. Kijk, het Duits-Nederlands legerkorps is een samenwerking tussen beide landen en vooral bezig voor de NAVO. Strikt genomen is het onderdeel van het ministerie van Defensie maar door het internationale karakter en de speciale opdracht die het heeft is het een heel eigen wereld.” 

Hoe ziet een communicatiefunctie er bij het Duits-Nederlands legerkorps uit?
“Bij de Landmacht wordt onderscheid gemaakt in stafwerk en operationeel werk. Het stafwerk is het communicatiewerk dat iedere communicatieadviseur wel kent. Het operationele werk is in missiegebieden en bij oefeningen. De communicatietaken bij het Legerkorps liggen op dit gebied. Concreet was ik redacteur en stuurde ik 2 fotografen aan. Samen maakten we veel producten en content voor onder andere social media. Opererend in een internationale omgeving. Wat ik daar deed wekte interesse van de Landmacht Staf. Dus ik kreeg de kans om mijn kennis met name van social media op corporate niveau bij de Landmacht in te zetten.” 

Specialist en generalist in één functie

Is dit dan jouw ideale communicatiefunctie? 
“Zeker voor nu past deze functie perfect bij mij. Ik werk op de afdeling Communicatie bij de Landmachtstaf als senior communicatieadviseur. Onze afdeling bestaat uit 12 personen. De Landmacht als geheel is voor ons het sterke merk en hier houdt onze afdeling zich dan ook primair mee bezig. Bijzonder is dat we allemaal goede allround communicatieadviseurs zijn maar dat iedereen daarnaast ook een eigen specialisme heeft. Ik kan dus ook veel leren van mijn collega’s. Samenwerkingen opzoeken is binnen ons team ook heel natuurlijk.”

Je geeft aan dat jullie afdeling zich bezighoudt met corporate communicatie rondom het Landmacht merk. Zijn er dan nog meer communicatieafdelingen binnen de Landmacht?“
Ja, elke laag heeft een eigen communicatieafdeling. Onder ons heb je bijvoorbeeld de Luchtmobiele Brigade, dat zijn de Rode Baretten, die vanuit de lucht als parachutist of met helikopters optreden. Zij zijn veel meer bezig om hun specifieke eenheid op regionaal niveau in de kijker te spelen met bijvoorbeeld communicatie rondom wervingscampagnes.”

Wat zijn jouw dagelijks werkzaamheden?
"Ik doe de gebruikelijke hand -en spandiensten van een communicatieafdeling. Denk aan woordvoering. Daarnaast ben ik gespecialiseerd in alles wat er achter social media gebeurt. Dus de strategie achter social media en het volgen van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social media. Ten slotte ben ik degene die alles doet rondom podcasts. Dit laatste omdat ik een liefhebber ben van podcasts en een interesse heb in alles rondom audio.”

Dus je maakt podcasts voor de Landmacht?
“Ja, op dit moment maak ik de serie ‘Mijn missie’. Hierin interview ik collega’s die werken in heel uiteenlopende functies binnen de Landmacht. Daar zit zoveel diversiteit in! Zo hebben we muzikanten in dienst en terreinbeheerders. De podcasts gaan over het werk of over een persoonlijk (aan de Landmacht gerelateerd) verhaal. Een mooi medium om mensen die geïnteresseerd zijn in de Landmacht met langere content te bedienen.”

Welke ontwikkelingen in ons vakgebied volg jij?
"
Alles! Ik ben gefascineerd door nieuwe ontwikkelingen. Augmented reality, virtual reality en zelfs ontwikkelingen waar veel mensen argwanend of angstig naar kijken. Denk bijvoorbeeld aan artifical intelligence en gezichtsherkenning. Uiteraard vind ik ook dat we voorzichtig om moeten gaan met deze nieuwe technologieën. Dat we ons bewust moeten zijn wat de impact is voor de samenleving en de maatschappij. De versnelling waar we nu in zitten maakt dat ik het heel bijzonder vind om juist nú communicatieprofessional te zijn.
De andere ontwikkeling die ik op de voet volg is de doorontwikkeling van het specialisme content. Het feit dat je als corporate afdeling een contentstrategie ontwikkelt en zelf content maakt. “

Bedoel je dat je ziet dat contentmangement een meer volwassenen en serieus genomen onderdeel van ons vakgebied geworden is?
"Ja, en veel communicatieafdelingen van organisaties en bedrijven kunnen zich op dit gebied meten met volwaardige mediabedrijven. Ik heb ook bij het Algemeen Dagblad stage gelopen en als ik zie wat daar toen gebeurde met online video en geschreven werk doet de communicatieafdeling waar ik nu werk daar niet voor onder. Wij produceren net zoveel content en kwalitatief mooie verhalen. Vanuit communicatieperspectief is het natuurlijk mooi dat je die verhalen strategisch goed onderbouwd kan wegzetten. Door de bachelor journalistiek en mijn opleiding tot senior communicatieprofessional bij Van der Hilst heb ik nu de juiste combinatie binnen om in dit vakspecialisme te werken.“

Verhalenverteller

Voel jij je dan meer journalist of communicatieprofessional?
“Absoluut communicatieprofessional. Een journalist heeft een onafhankelijkheid. Je kunt het podcasten wel omschrijven als een bedrijfsjournalistieke taak. Maar dat is maar één aspect van mijn werk en ik doe veel meer dan dat. Overigens moet je er als organisatie voor zorgen dat je op de diverse kanalen, eerlijk bent. Dat betekent soms ook naar buiten brengen wat er niet goed gaat. Het is een kans om te vertellen wat er fout ging en wat je eraan gaat doen als organisatie en wanneer mensen dit kunnen verwachten. Jouw kanalen krijgen dan een betrouwbare reputatie en dat is goud waard!

Mijn journalistieke achtergrond komt wel terug in het naar boven halen van een goed verhaal. Want elke organisatie heeft een verhaal. En dat verhaal kan bij de mensen van een organisatie liggen. Maar ook op politiek-strategisch niveau. Dat verhaal naar boven brengen door met mensen te praten vind ik heel gaaf. Als je die verhalen weet te vangen en daar een lijn in weet aan te brengen dan komt de identiteit van de organisatie tot leven.
Dat is mijn drijfveer: verhalen naar boven halen en vertellen. En de vorm waarin ik dat kan doen maakt mij niet heel veel uit. Nu zijn dat toevallig podcasts omdat ik over audiokennis beschik maar als ik de verhalen moet visualiseren door aan de slag te gaan met een 3d animator vind ik dat ook boeiend.”

Je bent nog maar relatief kort aan de slag in je huidige functie maar waar zie je jezelf over pakweg 5 jaar staan?
“Mijn werkzaamheden rondom content en communicatietaken vind ik fantastisch en mijn huidige functie is voor nu dan ook perfect. Maar op termijn zou ik graag de strategische kant op willen. Op beleidsniveau meebeslissen en dat vertalen naar een strategie.

Die wens komt voort uit een eerdere ervaring. Eind 2018 heb ik (samen met zo’n 50.000 militairen) meegedaan aan een oefening in Noorwegen Trident Juncture. De grootste NAVO-oefening sinds de Koude Oorlog. We werkten met een ‘integrated communications en mediaplan’. Dat was een gigantisch document waarin de communicatiestrategie van de oefening beschreven stond. Deze oefening kwam net na mijn C-opleiding bij Van der Hilst en daar heb ik gezien hoe sterk een compleet geïntegreerd communicatieplan is. Dat iedereen met de neuzen dezelfde kant opstaat, dezelfde boodschappen uitdraagt en dezelfde huisstijl hanteert dat levert heel sterke communicatie op. Zeker bij zo’n oefening van die schaal.
Ik denk dat ik door mijn huidige functie goed kan aanvoelen hoe je zo’n strategische boodschap moet verwoorden naar collega’s die op een meer operationeel niveau bezig zijn met het merk.”

Inge van Tol

Marketingcommunicatieprofessional met een flinke dosis enthousiasme en nieuwsgierigheid; zo zou ik mezelf omschrijven. Ik word blij van positieve mensen, dat ben ik namelijk zelf ook. Doe niets liever dan me verplaatsen in de ander of dat nu een bedrijf of een persoon is. Zodat ik vervolgens aan de slag kan met het schrijven van creatieve teksten, het ontwikkelen van een (online)strategie, het uitdenken van een campagne, het organiseren van een webinar of het maken van content voor social media.

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het bijna 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000