Van der Hilst Communicatie
Feb 28, 2019

 

Wat als je 25 jaar in het communicatievak zit, beschikt over een klinkend CV maar er na een paar maanden achter komt dat de laatste carrièrestap toch niet je droombaan blijkt te zijn? Hoe vind je jezelf dan opnieuw uit? Hoe zorg je ervoor dat je volgende stap er één is die wel bij je past? Youssef Eddini koos voor een sabbatical. Voor hem een periode van bezinning, zelfreflectie en persoonlijke groei. Waarbij hij bijna, vergelijkbaar met de structuur van een communicatieplan, op zoek ging naar de volgende stap in zijn loopbaan.

Bezoek geen tropisch eiland.

Hij werd afgelopen jaar 50. Aanleiding genoeg voor een sabbatical. Maar dan niet één waarbij hij tropische eilanden bezocht. Hij koos voor een periode van 'bezinning, zelfreflectie en persoonlijke groei’. Een goede stap, er kwamen nieuwe kansen en passende uitdagingen op zijn pad. Zijn boeiende loopbaan en de strategie die hij toepaste tijdens zijn sabbatical zijn inspirerend. We vroegen Youssef zijn ervaringen met ons te delen.

Na een dynamische periode waarin je besefte dat de baan als directeur Branding & Communications bij ABN AMRO je niet paste, koos je voor een sabbatical. Waarom? “2018 was het jaar waarin ik 50 werd. Ik besefte dat ik al een kwart eeuw werkzaam was in het communicatievakgebied. In een korte periode ben ik werkzaam geweest bij drie verschillende bedrijven in drie verschillende communicatiefuncties. Bij Ziggo werd mijn afdeling, en dus ook mijn functie, opgeheven na de fusie met Vodafone; bij de NPO werd ik binnen een jaar en na het herstructureren van de marketing- en communicatieafdeling gevraagd voor de zogenoemde droombaan bij ABN AMRO. En bij ABN AMRO kwam ik er snel achter dat de organisatie en cultuur mij niet pasten. Dus wilde ik een weloverwogen keuze maken in mijn volgende loopbaanstap. Analyseren, stilstaan bij de situatie. Eigenlijk zoals wij als communicatieprofessionals naar issues kijken. Goed nadenken met afstand tot de dagelijkse dingen die je doet. Het communicatievak zit in mijn hart. Ik ben echt een communicatiepersoon. Dus dat mijn volgende stap in het communicatievak zou zijn, daar heb ik nooit aan getwijfeld.”

Wat heb je gedaan in deze fase?
“Ik ben actief advies gaan vragen in mijn netwerk. Het is hartverwarmend om te zien hoe netwerkgenoten voor je open staan als je een hulpvraag stelt. Ik ben met veel mensen koffie gaan drinken om te sparren, vragen te stellen en ideeën te vergaren. Mensen die me dierbaar zijn en mensen die eerlijk durven te zijn. Het was een periode van ideeën opdoen, gedachtenvorming. Daar heb je mensen voor nodig die met een open blik naar jou en je vraag kijken. Ik heb zelf mensen getraind in die periode en ben actief geweest bij diverse bijeenkomsten als gespreksleider of deelnemer. Door het volgen van cursussen en opleidingen heb ik in mijzelf geïnvesteerd.”

Kennis is macht maar kennis delen is kracht.

Maar hoe kom je van die koppen koffie drinken tot een waardevolle periode van 'bezinning, zelfreflectie en persoonlijke groei’ zoals je het zelf omschrijft?
“In de zomer kwam er een moment dat ik dacht: ‘Je hebt nu behoorlijk wat dingen gedaan, je hebt veel gesprekken gevoerd, inzichten opgedaan. Het is nu tijd om de koers en richting te gaan bepalen.’ Dat kun je niet alleen en ik raad iedereen aan om daar iemand, een coach, bij te zoeken die je daarin kan begeleiden. Met haar hulp ben ik gaan analyseren. In dat proces kwamen voor mij drie hele duidelijke elementen naar voren.

Mijn eerste element gaat over vakinhoud. Wat in dat communicatievak kan ik nu allemaal? Wat heb ik nu allemaal opgebouwd in die 25 jaar? Wat vind ik leuk, waar krijg ik energie van? En zeker zo belangrijk: wat vind ik niet leuk om te doen? Daar kwamen een aantal onderwerpen naar voren waar ik invulling aan wilde geven in een toekomstige uitdaging.
Het tweede element is kennisdeling. Ik heb altijd veel voldoening gehaald uit het overdragen van kennis. Om ervoor te zorgen dat andere professionals of afdelingen kunnen excelleren. Een element dat terugkomt in mijn docentschap, bij mijn werkzaamheden als media- en presentatietrainer, (intervisie)coach en als examinator. Daarom dat de samenwerking die ik nu ben aangegaan met Van der Hilst Communicatie zo goed past. Ik draag een warm hart toe aan instellingen en bedrijven die bezig zijn om individuen en afdelingen van kennis te voorzien om het communicatievak te professionaliseren. Ik ben ook niet voor niets al langere tijd verbonden aan diverse opleidingsinstituten.
Als derde en laatste element werd voor mij duidelijk dat ik qua mentaliteit een ondernemer ben. Ik barst van de ideeën, hou van ontwikkelen, het initiatief nemen, ik kijk altijd vooruit, zie altijd een kans. Het besef dat dit derde element, het ondernemerschap, ook paste in mijn loopbaan had ik zonder de sabbatical wellicht nooit gerealiseerd. Het ontbreekt dan vaak aan afstand tot de dagelijkse hectiek van je functie. De puzzelstukjes vielen allemaal op hun plek.

Ik vat nu een driekwart jaar samen. Maar geloof me er waren ook momenten dat ik badend in het zweet wakker werd. Dat ik dacht oh god wat ben ik aan het doen? Welke kant gaat het op?”

Het verhaal krijgt een nieuw hoofdstuk.

Een heel strategische aanpak van je zoektocht. Wist je toen gelijk naar welk type baan je op zoek zou gaan?
Dat ik òf mijn eigen communicatieadviesbureau zou gaan oprichten òf medepartner zou worden van een reeds bestaand bureau was toen inderdaad helder voor mij. En net op dat moment kwam de geweldige kans voorbij om managing partner te worden bij Van Luyken. Wat ik mag gaan doen bij van Luyken past nu precies bij de elementen uit mijn analyse. Ik mag me bezighouden met de vakinhoud. Communicatieprofessionals en afdelingen helpen te excelleren. Helpen afdelingen in te richten om communicatie resultaatgericht in te zetten om bij te dragen aan het doel van de organisatie. Juist ook vanuit de onderwerpen die dichtbij me staan zoals positioneringsvraagstukken, het versterken van merken, marketing PR, crisiscommunicatie en internal branding. Daarnaast probeert Van Luyken door het detacheren van communicatieprofessionals, op plekken waar het hard nodig is, het verschil te maken. En natuurlijk mag het derde element niet ontbreken: geven van media- en presentatietrainingen aan professionals.

Kortom ik kan mijn 25 jaar ín-house ervaring omzetten naar betekenisvolle proposities die je vervolgens mag aanbieden aan klanten.”

Over welke competenties moet je beschikken als communicatieprofessional?
Je moet over inlevingsvermogen beschikken en de juiste vragen kunnen en durven stellen. Bovenal moet je goed kunnen luisteren. Dus voordat je in de modus stapt dat je gaat adviseren of dat je oplossingen aandraagt, stel vragen. Stilstaan bij de situatie en die vervolgens analyseren, weet 300% van het issue dat voor je ligt. Vraag en vraag door. Stel een diagnose en vraag weer door en jaag aan. Voordat je komt met een toepassing waarbij je communicatie gebruikt om een issue op te lossen. Denk na, waar ben jij van? Ben je iemand die op een verjaardagsfeest vertelt dat je in je werk verantwoordelijk bent voor het intranet. Of ben je als communicatieprofessional en als afdeling bezig met wat je toevoegt aan het grotere geheel van je organisatie. Want dan ben je bezig met prioriteiten stellen, bepalen waar je budget naar toegaat en hoe je het resultaat gaat meten. Je werkt dan dus resultaatgericht. Je zorgt er dan voor dat je niet die afdeling bent die de paraplu’s met logo’s bestelt. Dan ben je een communicatieafdeling die ertoe doet. En dan vertel je dus op dat verjaardagsfeestje dat je in de organisatie waar je werkzaam bent probeert collega's meer betrokken te krijgen. En het intranet en de paraplu’s zijn daarbij de middelen die je inzet.”

Hoe zorg je ervoor dat je die ‘mindset’ krijgt als communicatieprofessional? “Investeer in kennis door het volgen van trainingen en opleidingen. Maar ook door in je loopbaan op zoek te gaan naar mensen met wie je kunt sparren. Die je kunnen helpen je persoonlijke groei te realiseren. Zoek een coach, neem deel aan intervisie-bijeenkomsten. Zeker intervisie met vakgenoten is zeer waardevol. Het communicatievak is geen exacte wetenschap. Elke situatie vraagt weer om een andere benadering, een andere aanpak, een andere invalshoek. Hoe je het vak toepast is elke keer weer anders. Maar je kunt wel met elkaar afspreken hoe het framework eruit ziet. Bij intervisie kom je met gelijkgestemden bij elkaar om kennis onderling te delen onder begeleiding van iemand met een sturende, aanjagende en coachende rol. Je krijgt toegang tot diverse casuïstiek, praktijkvoorbeelden. Het geeft zoveel toegevoegde waarde om te zien hoe andere vakgenoten een issue aanpakken. Je kunt elkaar adviseren, een luisterend oor voor elkaar zijn en tot nieuwe inzichten komen.”

Met je nieuwe functie als managing partner bij van Luyken loopt je sabbatical periode per 1 april op zijn einde. Is het nu dan tijd voor dat bezoek aan een tropisch eiland?
“Haha nee hoor! Ik ben me achter de schermen al aan het voorbereiden op mijn nieuwe positie als managing partner en communicatieadviseur bij  Van Luyken en media- en presentatietrainer bij ons label De Trainingsstudio. Ik ben druk met diverse nevenfuncties zoals mijn werkzaamheden voor het Taartrovers Film Festival en de Esther Vergeer Foundation. Met het overdragen van kennis en coachen van mensen zoals bij de Top Intervisie bijeenkomsten van Van der Hilst Communicatie. En natuurlijk geniet ik tijdens deze sabbatical ook van meer vrije tijd en van mijn kinderen. Het is misschien het juiste moment om eens op dat tropisch eiland te gaan liggen. Maar ik ben iemand die enorm van dynamiek houdt. Van verschillende ballen hoog houden. Dat geeft mij zoveel energie. Dan ben ik wie ik ben.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Youssef Eddini

Functie: 

Youssef Eddini start per 1 april aanstaande als managing partner en communicatieadviseur bij Van Luyken.

Loopbaan:

Hij vervulde in de afgelopen 25 jaar communicatiefuncties in de sectoren veiligheid (Politie Rotterdam en Utrecht), luchtvaart (KLM, Transavia), bouw (Strukton), media (NOS, NPO, Ziggo) en financiën (ABN AMRO).

Dit is ook Youssef:

Hij is lid van de Raad van Toezicht van het Taartrovers Film Festival, bestuurslid bij de Esther Vergeer Foundation, gastdocent en examinator bij diverse opleidingsinstituten. Hij is intervisiecoach bij Van der Hilst Communicatie.

Hij woont samen met zijn vrouw in Loenen aan de Vecht en heeft vier kinderen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Van der Hilst Communicatie

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het bijna 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000