Masterclass Crisiscommunicatie
-
Peter Gons
- Trainingen

Als er een crisis komt, moet jij aan de slag.
Als je dat weet, is deze masterclass voor jou. Het programma is kort en krachtig in twee dagdelen. Je denkt na over scenario’s van crisis en hoe je je er optimaal op kunt voorbereiden als communicatieprofessional. Wat werkt wel en wat niet? Wat leeft er binnen je organisatie en daarbuiten? En hoe pas je je advies daarop aan? Een expert uit het vak leert je een beproefde methode om een crisis goed te managen.
Je bent er klaar voor.
De Masterclass Crisiscommunicatie bestaat uit 1 trainingsdag.
Schrijf je je in voor een trainingsbijeenkomst op locatie? Lees hier de laatste COVID-19 informatie.
Startdatum | Locatie | Opmerkingen | |
28 september 2022 | Utrecht | Direct inschrijven |
Deelnemers | 12 |
Lesdagen | 1 trainingsdag |
Tijden | 09.30-16.30 uur |
Studieduur | 1 trainingsdag |
Studiebelasting | n.v.t. |
Kosten | €1025,- * |
* Onze trainingen en opleidingen zijn vrijgesteld van btw. |
o Brand bij een chemisch bedrijf
o Je organisatie is gehackt en er is vertrouwelijke informatie gestolen of gelekt
o Een geval #Metoo
o Fraude of witwassen in je organisatie
o Doden en gewonden bij een steekincident
o Een terrorist of verwarde persoon
o Racisme of discriminatie binnen jouw organisatie
* Kruis aan wat voor jou van toepassing is.
De crisis komt. Wees voorbereid.
Crisiscommunicatie staat in de top 5 van issues waar jouw directeur buikpijn van krijgt. Dus: wil jij je toegevoegde waarde als communicatieadviseur verhogen? Wees dan voorbereid. Wat staat jou te doen in crisistijd? Wat werkt wel en wat niet? Wat leeft er in de binnen- en buitenwereld. Welke meningen hoor je via social kanalen? Met een omgevingsanalyse krijg je daar beter zicht op. In een crisiscommunicatieplan staat wat je moet doen.
Dagdeel 1 (ochtend): inspirerende casussen uit binnen- en buitenland
In het eerste deel ga je aan de slag met de theorie. Aan de hand van echte crises uit binnen- en buitenland bespreek je de meest recente inzichten en lessen: wat is goede crisiscommunicatie? Wat zijn de voor- en nadelen van sociale media? Wat kun je nu al voorbereiden aan boodschappen, hoe creëer je meer rust voor jezelf en je team in de chaos en wat moet er minimaal in een crisiscommunicatieplan staan?
Dagdeel 2 (Middag): crisiscommunicatie in jouw organisatie
Je leert aan de hand van enkele scenario’s hoe je een omgevingsanalyse maakt. Hoe reageren pers, publiek en (vooral) getroffenen? Wat betekent dat voor je communicatie? Welke vragen, geruchten en onjuiste informatie gaat er rond? Wanneer reageer je op geruchten en hoe? Je gaat zelf aan de slag en bespreekt je omgevingsanalyse met je medecursisten en de trainer. Daarna ga je met een communicatieadvies oefenen. Je leert wat er minimaal in moet staan, hoe je van omgevingsanalyse naar advies komt en hoe je dit kort en scherp verwoordt. Je schrijft een korte eerste persverklaring die je zelf ook geeft.
Een programma met optimale focus
Een intakegesprek met de trainer helpt je om het programma scherp te volgen en het maximale eruit te halen. De trainer kent jouw leerwensen nu en houdt er rekening mee in het programma. Tijdens de training is het doen, kijken, discussiëren en inzichten verwerven. Je leert hoe de theorie van crisiscommunicatie in de praktijk uitpakt. En echt Van der Hilst: er is veel ruimte voor jouw eigen praktijkervaring!
Na deze masterclass ben jij beter voorbereid op crises en kun je je organisatie beter helpen als het dan toch gebeurt.
Je kunt een crisiscommunicatieplan en een omgevingsanalyse maken.
Na deze training ontvang je een Van der Hilst Certificaat van Deelname.
Direct inschrijvenTwijfel je of deze training de juiste keuze voor je is of weet je niet zeker of je toelaatbaar bent? Dan is een gesprek met een van onze ontwikkeladviseurs een goed idee! We zijn bereikbaar voor advies en praktische vragen op telefoonnummer 033-450 50 00, via de e-mail info@hilst.nl of de chatfuntie.
Direct inschrijven