Community

Adviseren gaat in essentie over echt luisteren naar jezelf én naar de ander

Geschreven door Yvonne Meijer | Nov 20, 2025

Hoe maak je als adviseur écht impact? Voor Maaike Buijsman (trainer/coach) bij de training Adviesvaardigheden niveau 3 ligt het antwoord niet in de inhoud, maar in contact en zelfkennis. In dit artikel licht ze toe hoe goed adviseren helpt om vertrouwen te winnen, mensen te verbinden en verandering mogelijk te maken. ‘Contact gaat vóór contract.’

'Adviseren gaat in essentie over echt luisteren naar jezelf én naar de ander’
In gesprek met trainer Maaike Buijsman 

Maaike Buijsman kan met recht expert veranderkunde worden genoemd. Ze werkt ruim vijftien jaar als zelfstandig adviseur bij verandertrajecten en inmiddels twee jaar als trainer Adviesvaardigheden niveau 3 bij Van der Hilst Communicatie. 
‘Van der Hilst noemt dit de ‘Champions League van adviesvaardigheden’. Een mooie titel, maar voor mij draait deze training vooral om jezelf beter leren kennen en van daaruit een betere adviseur worden. Steeds weer zie ik hoe ervaren communicatieprofessionals daardoor anders naar zichzelf gaan kijken en zich bewuster worden van de menselijke kant van adviseren.

’De weg naar haar huidige werk liep voor Maaike niet in één rechte lijn. Tijdens haar studiekeuze twijfelde ze al tussen onderwijs, journalistiek en communicatie. Het werd communicatie vanwege de sterke mix van mens- en resultaatgerichtheid. ‘Dat is nog steeds de rode draad in mijn werk, want hoe meer mijn werk om mensen én het behalen van resultaten draait, hoe beter het bij mij past.’

Tussen communicatie en onderwijs 

Na haar start aan bureauzijde werkte ze als adviseur communicatie bij Schiphol. Toch lonkte het onderwijs. Maaike stond voor de klas op het hbo, werkte aan onderwijsontwikkeling en begeleidde studenten tijdens stages en afstuderen. Ze legt uit: ‘Die verbinding tussen praktijk en onderwijs vond ik prachtig. Maar op een gegeven moment wilde ik weer terug naar de praktijk, naar de dynamiek van het communicatievak.’
Maaike keerde terug naar het bedrijfsleven en ontdekte daar hoe interessant zij veranderkunde vindt. ‘Ik kreeg de mogelijkheid om binnen het communicatievak te werken aan leren en ontwikkelen, vooral vanuit het perspectief van persoonlijk leiderschap. Een mooie mix tussen onderwijs en communicatie.’ Met haar brede ervaring aan bureau- en klantzijde, een stevige onderwijsachtergrond en opleidingen in veranderkunde en systemisch werk heeft Maaike zich ontwikkeld tot expert in het begeleiden van persoonlijke- en teamontwikkeling binnen verandertrajecten. Inmiddels werkt ze alweer jaren zelfstandig voor uiteenlopende opdrachtgevers in zorg, onderwijs en bedrijfsleven. ‘De rode draad is altijd de mens en ontwikkeling. Dat verveelt nooit.’

Contact boven het krijgen van gelijk

Zo ook bij de training Adviesvaardigheden niveau 3. ‘Bij communicatie denken mensen vaak dat het vooral gaat om de inhoud. Gelijk hebben en gelijk krijgen, maar in de praktijk gaat het om contact. Dat beïnvloedt je slagkracht als adviseur veel meer dan kennis of argumenten. Dat is negen van de tien keer ook het inzicht van deelnemers. Ook al hebben deelnemers veel werkervaring, de meesten vertrekken met een completer beeld van zichzelf als persoon en daarmee als adviseur.’ Adviesvaardigheden niveau 3 gaat dan ook weinig over dóe-vaardigheden. Maaike vat samen: ‘Het gaat veel meer over wie je als adviseur bent en hoe je handelt in het contact. Contact voor contract noem ik dat.’

Twijfel je welke training Adviesvaardigheden het beste bij je past?
Bekijk de keuzehulp: Wij helpen je kiezen

Zelfkennis en omgevingsbewustzijn 

Volgens Maaike beschikt een hele goede adviseur over zelfkennis en omgevingsbewustzijn. ‘Impactvol advies ontstaat waar inhoud en persoonlijke ontwikkeling in balans zijn. Als je jezelf goed kent en je kijkt verder dan je eigen vakgebied kun je effectiever adviseren en beter schakelen. Dan ontstaat echte meerwaarde. De uitdaging van veel deelnemers is leren het probleem terug te leggen waar het hoort, zonder de verbinding te verliezen. Dat is dan ook een terugkerend thema in deze training.’ Juist nu technologie en kunstmatige intelligentie een grotere rol spelen, ziet Maaike dat vertrouwen en de menselijke maat belangrijker worden.

Neem balkontijd en kom van de dansvloer af

Ze vervolgt: ‘Deelnemers willen effectiever worden in lastige situaties, omgaan met kritische opdrachtgevers, emoties managen of leren om niet alles zelf op te lossen. Tip van Maaike: neem balkontijd. Ze legt uit: ‘Durf van een afstand naar de situatie te kijken: wat vind ik, wat voel ik en wat gebeurt hier nu eigenlijk écht? Nieuwsgierigheid en vragen stellen brengen je verder dan snel oplossingen aandragen. Vaak staan we te veel op de dansvloer, in het midden van alles.’
Zelf kreeg Maaike twee adviezen die haar bijbleven. Het eerste was lichtvoetig en komt uit een liedje van Maarten van Rozendaal met daarin de tekst ‘Weet je wat jij moet doen: helemaal niks.’ Juist niet forceren, even afwachten en ruimte geven.’ Het tweede advies was persoonlijker en kwam van een collega. Maaike: Hij zei ‘En wanneer ga je er zelf nou eens in geloven?’ Dat raakte me. Het heeft me geholpen mijn eigen pad als trainer en coach met meer overtuiging door te zetten.’ En dat is precies wat Maaike haar deelnemers gunt: dat ze ontdekken hoeveel impact ze kunnen maken, als ze niet alleen hun vak, maar ook zichzelf écht leren kennen.

Ben je klaar om jouw rol als adviseur te verdiepen?

Lees meer over de training Adviesvaardigheden niveau 3 en ontdek hoe jij nog meer impact maakt in je adviesrol. 
Bekijk de training Adviesvaardigheden niveau 3