Community

Omgevingsbewustzijn

Geschreven door Lilian Van Zandbrink | Dec 17, 2018

Uitreiken naar de omgeving van de organisatie is een must. Zonder een beeld bij die omgeving en contact met, kan je nooit van invloed zijn op de omgeving. Om je eigen communicatie effectiever te maken, is het dus zaak om inzicht te verkrijgen in de belangen, drijfveren en issues van de partijen om je heen.


Dát, beste communicatieprofessionals, is de kern van omgevingsbewustzijn.

Wees omgevingsbewust en doe moeite om jouw omgeving te leren kennen. Hoe ziet deze eruit? Wat zijn trends en issues? Hoe ziet het krachtenveld eruit? Wie zijn de belanghebbende partijen en waarom doen zij wat zij doen?


Want als je duiding kunt geven aan de meningen en ontwikkelingen om je heen, kan je op basis daarvan proactief zijn. Om zo beweging te creëren, draagvlak te verkrijgen en je mening te positioneren. In de omgeving van jouw organisatie.
Dus wat je ook doet, ga vooral naar buiten. Letterlijk en figuurlijk. Stap erop af. Maak contact. Zet je antennes open en reik oprecht uit naar belanghebbende personen en partijen om je heen.

Drink een kop koffie. En vraag vooral naar wat hen bezighoudt. Ontdek waar de belangen over en weer zitten. En kijk ook met de ogen van buiten naar binnen. Wat zien zij?

Zonder dat contact en de verbinding met jouw omgeving, zet je geen beweging in gang. En zonder beweging geen beïnvloeding. Dus wil je draagvlak creëren met communicatie, reik dan uit naar buiten. En heb het sámen goed.