Lilian Van Zandbrink
Dec 17, 2018

Uitreiken naar de omgeving van de organisatie is een must. Zonder een beeld bij die omgeving en contact met, kan je nooit van invloed zijn op de omgeving. Om je eigen communicatie effectiever te maken, is het dus zaak om inzicht te verkrijgen in de belangen, drijfveren en issues van de partijen om je heen.


Dát, beste communicatieprofessionals, is de kern van omgevingsbewustzijn.

Wees omgevingsbewust en doe moeite om jouw omgeving te leren kennen. Hoe ziet deze eruit? Wat zijn trends en issues? Hoe ziet het krachtenveld eruit? Wie zijn de belanghebbende partijen en waarom doen zij wat zij doen?


Want als je duiding kunt geven aan de meningen en ontwikkelingen om je heen, kan je op basis daarvan proactief zijn. Om zo beweging te creëren, draagvlak te verkrijgen en je mening te positioneren. In de omgeving van jouw organisatie.
OmgevingsbewustzijnDus wat je ook doet, ga vooral naar buiten. Letterlijk en figuurlijk. Stap erop af. Maak contact. Zet je antennes open en reik oprecht uit naar belanghebbende personen en partijen om je heen.

Drink een kop koffie. En vraag vooral naar wat hen bezighoudt. Ontdek waar de belangen over en weer zitten. En kijk ook met de ogen van buiten naar binnen. Wat zien zij?

Zonder dat contact en de verbinding met jouw omgeving, zet je geen beweging in gang. En zonder beweging geen beïnvloeding. Dus wil je draagvlak creëren met communicatie, reik dan uit naar buiten. En heb het sámen goed.

Lilian Van Zandbrink

Lilian de drijvende kracht achter Verenigingswerk én docent in de C-Opleiding bij Van der Hilst.

Vaknieuws & verhalen uit de communicatiepraktijk

Deze 5 CustomGPT’s maken je werk makkelijker en leuker

Sep 4, 2025
Vanaf het moment dat ik mijn eerste GPT bouwde, was ik verkocht. Een paar instructies invullen, even testen en bam!, je hebt een slimme AI-assistent..
Lees verder

'Je kunt pas echt impact maken als je de inhoud begrijpt'

Aug 11, 2025
Van gemeentelijke kavelverkoop tot de coördinatie van het Belastingplan 2026. Saskia van Duyne is een communicatieprofessional die het verschil maakt..
Lees verder

'Een BMW hoeft niet altijd. Soms is een Toyota Aygo ook goed genoeg'

Jun 30, 2025
Van jongs af aan wist Hanneke Nagtzaam het al zeker: ze wilde iets met schrijven doen. 'Op de middelbare school zat ik bij de schoolkrant. De droom..
Lees verder

Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even!

Jun 16, 2025
Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even! Je zit op je werk. Je hebt een heel andere functie, maar doet stiekem tussendoor..
Lees verder

10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?'

Jun 16, 2025
Uiteenlopend veel specialismen: 10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?' Wat zeg jij als je de vraag krijgt: ‘wat doe jij eigenlijk..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000