Community

Verandercommunicatie in de praktijk bij gemeente Den Haag

Geschreven door Yvonne Meijer | Jan 15, 2024

‘Inspirerend praktijkverhaal. Borre Benjamins en Leonie Otto waren beiden als strategisch communicatieadviseur betrokken bij een verandertraject bij de gemeente Den Haag.’  Leer van hun ervaring in dit dubbelinterview!

Welke vraag lag aan de basis van het verandertraject bij de gemeente Den Haag?
"Den Haag heeft te maken met steeds complexere opgaven en uitdagingen. Dat vraagt integrale samenwerking tussen de 10.000 medewerkers van verschillende diensten en locaties. Er ontbrak echter een gezamenlijk vertrekpunt dat iedereen met elkaar verbindt. Met een ontwikkelagenda streeft de gemeente ernaar 'samen 1 organisatie' te worden. Een grote verandering voor een organisatie, die uit verschillende diensten, op verschillende locaties bestaat"

Welke oplossing hebben jullie als communicatieprofessionals ingezet in dit verandertraject?
"We misten een basis bij de vier lopende trajecten die allemaal bijdragen aan hetzelfde doel, namelijk 'samen 1 organisatie' worden. Deze vier trajecten: de ontwikkelagenda, de opzet van reputatiemangement, de ontwikkeling van een organisatieverhaal en leidschapsvisie hadden nog geen gezamenlijk vertrekpunt dat ons allemaal bindt. Toen het ter sprake kwam, bleek iedereen onze behoefte naar gezamenlijkheid te delen. We zijn aan de slag gegaan met onze organisatiewaarden. Deze fungeren als een kompas om de interne organisatie te sturen en de verwachtingen van de stad te vervullen. Ze dienen ook als richtlijnen voor het werk en de omgang tussen medewerkers.

In een speciaal ingerichte ruimte hebben we een zomer lang de top 200 van het strategisch management uitgenodigd; steeds in kleine groepjes van drie collega's, van verschillende afdelingen. Dat resulteerde - naast mooie gesprekken over waarden - ook in waardevolle ontmoetingen tussen collega's die elkaar normaal niet treffen. En uiteindelijk leverde dat - eveneens na toetsing bij verschillende teams tijdens een tour langs zoveel mogelijk locaties en afdelingen - in deze vier gedragen waarden:

Betrouwbaar, Oplossingsgericht, Vrijmoedig en Samen Haags."

En nu?
"Het zorgvuldige proces heeft ervoor gezorgd dat er veel enthousiasme en draagvlak is voor de waarden: steeds meer mensen gaan ermee aan de slag. Én we hebben een gezamenlijk vertrekpunt. De algemeen directeur heeft vanaf de start een belangrijke rol gespeeld door de waarden heel actief uit te dragen. Maar er is ook nog veel zendingswerk te verrichten.

Dit interview komt uit onze whitepaper verandercommunicatie. In deze whitepaper lees je:

Inzichten van vakexperts op het gebied van verandercommunicatie.

    10 praktische tips die je kunt toepassen in jouw werkomgeving.

  Een aantal inspirerende praktijkverhalen.

Wat jij als communicatieprofessional leert van dit praktijkverhaal?

✅ Betrek medewerkers uit alle lagen en afdelingen van de organisatie bij verandertraject.

✅ Laat specifieke groepen medewerkers in subgroepen brainstormen over het gezamenlijke vraagstuk. Dat resulteert niet alleen in waardevolle inzichten, maar ook in waardevolle ontmoetingen tussen collega's die elkaar normaal mogelijk niet treffen.

✅ Zorg ervoor dat het management actief betrokken is en de waarden uitdraagt en toepast.

❌ Focus niet alleen op het creëren van de waarden, maar ook op de implementatie daarvan in de organisatiecultuur en het dagelijks werk.