Yvonne Meijer
Jan 15, 2024

‘Inspirerend praktijkverhaal. Borre Benjamins en Leonie Otto waren beiden als strategisch communicatieadviseur betrokken bij een verandertraject bij de gemeente Den Haag.’  Leer van hun ervaring in dit dubbelinterview!

Welke vraag lag aan de basis van het verandertraject bij de gemeente Den Haag?
"Den Haag heeft te maken met steeds complexere opgaven en uitdagingen. Dat vraagtScherm­afbeelding 2024-01-15 om 16.28.08 integrale samenwerking tussen de 10.000 medewerkers van verschillende diensten en locaties. Er ontbrak echter een gezamenlijk vertrekpunt dat iedereen met elkaar verbindt. Met een ontwikkelagenda streeft de gemeente ernaar 'samen 1 organisatie' te worden. Een grote verandering voor een organisatie, die uit verschillende diensten, op verschillende locaties bestaat"

Welke oplossing hebben jullie als communicatieprofessionals ingezet in dit verandertraject?
"We misten een basis bij de vier lopende trajecten die allemaal bijdragen aan hetzelfde doel, namelijk 'samen 1 organisatie' worden. Deze vier trajecten: de ontwikkelagenda, de opzet van reputatiemangement, de ontwikkeling van een organisatieverhaal en leidschapsvisie hadden nog geen gezamenlijk vertrekpunt dat ons allemaal bindt. Toen het ter sprake kwam, bleek iedereen onze behoefte naar gezamenlijkheid te delen. We zijn aan de slag gegaan met onze organisatiewaarden. Deze fungeren als een kompas om de interne organisatie te sturen en de verwachtingen van de stad te vervullen. Ze dienen ook als richtlijnen voor het werk en de omgang tussen medewerkers.

Scherm­afbeelding 2024-01-15 om 16.28.37In een speciaal ingerichte ruimte hebben we een zomer lang de top 200 van het strategisch management uitgenodigd; steeds in kleine groepjes van drie collega's, van verschillende afdelingen. Dat resulteerde - naast mooie gesprekken over waarden - ook in waardevolle ontmoetingen tussen collega's die elkaar normaal niet treffen. En uiteindelijk leverde dat - eveneens na toetsing bij verschillende teams tijdens een tour langs zoveel mogelijk locaties en afdelingen - in deze vier gedragen waarden:

Betrouwbaar, Oplossingsgericht, Vrijmoedig en Samen Haags."

En nu?
"Het zorgvuldige proces heeft ervoor gezorgd dat er veel enthousiasme en draagvlak is voor de waarden: steeds meer mensen gaan ermee aan de slag. Én we hebben een gezamenlijk vertrekpunt. De algemeen directeur heeft vanaf de start een belangrijke rol gespeeld door de waarden heel actief uit te dragen. Maar er is ook nog veel zendingswerk te verrichten.

Dit interview komt uit onze whitepaper verandercommunicatie. In deze whitepaper lees je:

inzichten van vakexperts Inzichten van vakexperts op het gebied van verandercommunicatie.

 praktische tips   10 praktische tips die je kunt toepassen in jouw werkomgeving.

Inspirerende praktijkverhalen  Een aantal inspirerende praktijkverhalen.

Wat jij als communicatieprofessional leert van dit praktijkverhaal?

✅ Betrek medewerkers uit alle lagen en afdelingen van de organisatie bij verandertraject.

✅ Laat specifieke groepen medewerkers in subgroepen brainstormen over het gezamenlijke vraagstuk. Dat resulteert niet alleen in waardevolle inzichten, maar ook in waardevolle ontmoetingen tussen collega's die elkaar normaal mogelijk niet treffen.

✅ Zorg ervoor dat het management actief betrokken is en de waarden uitdraagt en toepast.

❌ Focus niet alleen op het creëren van de waarden, maar ook op de implementatie daarvan in de organisatiecultuur en het dagelijks werk.

 

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau19. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Vaknieuws & verhalen uit de communicatiepraktijk

Adviseren gaat in essentie over echt luisteren naar jezelf én naar de ander

Nov 20, 2025
Hoe maak je als adviseur écht impact? Voor Maaike Buijsman (trainer/coach) bij de training Adviesvaardigheden niveau 3 ligt het antwoord niet in de..
Lees verder

De echte winst zit in luisteren, vragen stellen en aanwezig zijn

Nov 17, 2025
Overheidscommunicatie is allang geen kwestie meer van ‘uitleggen wat besloten is’. Communicatie is beleid, een manier van werken die begint bij..
Lees verder

Gedreven om verder te groeien en het communicatievak écht te leren

Oct 28, 2025
Sommige communicatieprofessionals vallen direct op door hun enthousiasme en drive om zichzelf steeds verder te ontwikkelen. Zo ook Rebecca Yuen,..
Lees verder

Deze 5 CustomGPT’s maken je werk makkelijker en leuker

Sep 4, 2025
Vanaf het moment dat ik mijn eerste GPT bouwde, was ik verkocht. Een paar instructies invullen, even testen en bam!, je hebt een slimme AI-assistent..
Lees verder

'Je kunt pas echt impact maken als je de inhoud begrijpt'

Aug 11, 2025
Van gemeentelijke kavelverkoop tot de coördinatie van het Belastingplan 2026. Saskia van Duyne is een communicatieprofessional die het verschil maakt..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000