Community

Trainer aan het woord: Edi van Gelder

Geschreven door Yvonne Meijer | Nov 9, 2022

Edi van Gelder: ‘Juist adviseurs zouden hun gesprekspartner moeten laten praten om zo beter te kunnen adviseren. In de training adviesvaardigheden besteed ik dan ook nog steeds aandacht aan ‘contact maken’ om te achterhalen wat werkelijk speelt. Wat wel echt anders is geworden, is de complexere wereld waarin we leven en daar heb je als communicatieadviseur mee te dealen.’
‘Mensen zijn geneigd hun eigen mening en bevindingen te delen, maar die ken je al van jezelf’
 
Edi van Gelder verbindt zijn achtergrond als dramadocent/regisseur met het communicatievak. Hij doet dit onder andere voor Van der Hilst Communicatie in de rollen van trainer en trainingsacteur bij de training Adviesvaardigheden en de C-opleiding. ‘Als communicatieprofessional is de basis van het adviseren onveranderd. Je adviseert nog steeds een ander mens, maar we opereren in een complexere wereld en dat raakt het vak van iedere adviseur.
 

De rode draad in het werkende leven van Edi is interactie tussen mensen. Dat begon al tijdens zijn opleiding aan de theaterschool. Zonder interactie geen toneel en zonder communicatie geen interactie. ´Communicatie kan verbinden, maar juist ook zorgen voor misverstanden’, legt hij uit. ´Mijn werk als trainer en trainingsacteur is erop gericht mensen zo dicht mogelijk bij zichzelf en elkaar te brengen´, legt hij uit. ‘Om dat te bereiken, moet je achterhalen welk beeld de ander van een situatie heeft. Zeker in een functie als adviseur. Mensen zijn geneigd hun eigen mening en bevindingen te delen, maar die ken je al van jezelf. Ga vooral op zoek naar het beeld van de ander. Waar ligt hij wakker van? Wat is zijn belang bij het oplossen van een probleem?’

‘Houd in de gaten of jouw gesprekspartner jou nog wel begrijpt’

Een belangrijk onderdeel van de training Adviesvaardigheden is dan ook ‘probeer de ander te begrijpen.’ Edi: ‘Mensen hebben de neiging om in te vullen, terwijl het zo belangrijk is om de ander te laten praten. In de training besteed ik dan ook nog steeds aandacht aan ‘contact maken’ en ‘bouwen aan een relatie’ om te achterhalen wat werkelijk speelt. Verder gaan we in gesprek over de wijze waarop je onderwerpen, die je voelt en bespeurt, bespreekbaar maakt door de juiste vragen te stellen. Allemaal bedoeld om goed te kunnen adviseren en te laten blijken dat je hebt geluisterd. Het is keer op keer leuk als deelnemers inzien dat zij invloed hebben op de manier waarop een gesprek verloopt. Wat wel echt anders is geworden, is de complexere wereld waarin we leven en daar heb je als adviseur mee te dealen.’

Andere wereld, andere middelen

‘Zo was in 2009 nog geen sprake van fakenieuws, gaat Edi verder. Vroeger maakten we zelf nieuws, tegenwoordig loopt iedereen met een mobiel rond en zijn er volop kanalen om jouw (fake)nieuws te delen. Naast onze fysieke wereld bestaat er tegenwoordig ook een digitale wereld. Kortom, waarover je adviseert verandert en de inzet van middelen ook. Dat maakt het werk van een communicatieprofessional automatisch ook complexer.’

Een training volgen om jouw gespreksvaardigheden aan te scherpen? Kies een passende training met hulp van onze keuzehulp Adviesvaardigheden.

Communicatie is écht een vak

In de tussentijd heeft het communicatievak gelukkig niet stilgestaan. ‘Communicatie is een écht vak geworden’, vindt Edi. ‘Dat merk ik aan de hoeveelheid boeken die er zijn verschenen, kennis die wordt gedeeld, de beter opgeleide communicatieprofessionals die ik tegenkom en aan het jargon dat wordt gebruikt. Allemaal tekenen van verdere professionalisering, dat zorgt voor betere adviseurs. Hoewel dat jargon wel een keerzijde heeft, omdat je moet uitkijken dat je daardoor het contact met je gesprekspartner niet verliest. Zeker in adviesgesprekken is dat een risico, maar als je je hiervan bewust bent, betekent het dat je je in de ander verplaatst. De basis voor een goede relatie.’ Een afsluitend advies van Edi is dan ook: ‘Houd altijd in de gaten of je gesprekspartner jou nog wel begrijpt!’

Twijfel je zelf of een van de opleidingen of trainingen van Van der Hilst Communicatie past bij jouw ambitie? Neem contact met ons op: 033-450 50 00 of  info@hilst.nl.  We denken graag met je mee!