Yvonne Meijer
Nov 9, 2022

Edi van Gelder: ‘Juist adviseurs zouden hun gesprekspartner moeten laten praten om zo beter te kunnen adviseren. In de training adviesvaardigheden besteed ik dan ook nog steeds aandacht aan ‘contact maken’ om te achterhalen wat werkelijk speelt. Wat wel echt anders is geworden, is de complexere wereld waarin we leven en daar heb je als communicatieadviseur mee te dealen.’
‘Mensen zijn geneigd hun eigen mening en bevindingen te delen, maar die ken je al van jezelf’
 
Edi van Gelder verbindt zijn achtergrond als dramadocent/regisseur met het communicatievak. Hij doet dit onder andere voor Van der Hilst Communicatie in de rollen van trainer en trainingsacteur bij de training Adviesvaardigheden en de C-opleiding. ‘Als communicatieprofessional is de basis van het adviseren onveranderd. Je adviseert nog steeds een ander mens, maar we opereren in een complexere wereld en dat raakt het vak van iedere adviseur.
 

De rode draad in het werkende leven van Edi is interactie tussen mensen. Dat begon al tijdens zijn opleiding aan de theaterschool. Zonder interactie geen toneel en zonder communicatie geen interactie. ´Communicatie kan verbinden, maar juist ook zorgen voor misverstanden’, legt hij uit. ´Mijn werk als trainer en trainingsacteur is erop gericht mensen zo dicht mogelijk bij zichzelf en elkaar te brengen´, legt hij uit. ‘Om dat te bereiken, moet je achterhalen welk beeld de ander van een situatie heeft. Zeker in een functie als adviseur. Mensen zijn geneigd hun eigen mening en bevindingen te delen, maar die ken je al van jezelf. Ga vooral op zoek naar het beeld van de ander. Waar ligt hij wakker van? Wat is zijn belang bij het oplossen van een probleem?’

‘Houd in de gaten of jouw gesprekspartner jou nog wel begrijpt’

Een belangrijk onderdeel van de training Adviesvaardigheden is dan ook ‘probeer de ander te begrijpen.’ Edi: ‘Mensen hebben de neiging om in te vullen, terwijl het zo belangrijk is om de ander te laten praten. In de training besteed ik dan ook nog steeds aandacht aan ‘contact maken’ en ‘bouwen aan een relatie’ om te achterhalen wat werkelijk speelt. Verder gaan we in gesprek over de wijze waarop je onderwerpen, die je voelt en bespeurt, bespreekbaar maakt door de juiste vragen te stellen. Allemaal bedoeld om goed te kunnen adviseren en te laten blijken dat je hebt geluisterd. Het is keer op keer leuk als deelnemers inzien dat zij invloed hebben op de manier waarop een gesprek verloopt. Wat wel echt anders is geworden, is de complexere wereld waarin we leven en daar heb je als adviseur mee te dealen.’

Andere wereld, andere middelen

‘Zo was in 2009 nog geen sprake van fakenieuws, gaat Edi verder. Vroeger maakten we zelf nieuws, tegenwoordig loopt iedereen met een mobiel rond en zijn er volop kanalen om jouw (fake)nieuws te delen. Naast onze fysieke wereld bestaat er tegenwoordig ook een digitale wereld. Kortom, waarover je adviseert verandert en de inzet van middelen ook. Dat maakt het werk van een communicatieprofessional automatisch ook complexer.’

Een training volgen om jouw gespreksvaardigheden aan te scherpen? Kies een passende training met hulp van onze keuzehulp Adviesvaardigheden.

Communicatie is écht een vak

In de tussentijd heeft het communicatievak gelukkig niet stilgestaan. ‘Communicatie is een écht vak geworden’, vindt Edi. ‘Dat merk ik aan de hoeveelheid boeken die er zijn verschenen, kennis die wordt gedeeld, de beter opgeleide communicatieprofessionals die ik tegenkom en aan het jargon dat wordt gebruikt. Allemaal tekenen van verdere professionalisering, dat zorgt voor betere adviseurs. Hoewel dat jargon wel een keerzijde heeft, omdat je moet uitkijken dat je daardoor het contact met je gesprekspartner niet verliest. Zeker in adviesgesprekken is dat een risico, maar als je je hiervan bewust bent, betekent het dat je je in de ander verplaatst. De basis voor een goede relatie.’ Een afsluitend advies van Edi is dan ook: ‘Houd altijd in de gaten of je gesprekspartner jou nog wel begrijpt!’

Twijfel je zelf of een van de opleidingen of trainingen van Van der Hilst Communicatie past bij jouw ambitie? Neem contact met ons op: 033-450 50 00 of  info@hilst.nl.  We denken graag met je mee!

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau910. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Lees, luister en kijk meer!

Podcast: Ronald van der Aart

mei 24, 2022
Ronald van der Aart is senior PR Consultant, woordvoerder en interim manager. Met PR consultancy Roger’s Communication, staat hij bedrijven als Randstad, Gall & Gall en Hogeschool Windesheim bij. Hij vertelt over zijn ervaringen als woordvoerder, deelt zijn grootste fout en licht alvast een tipje van de sluier met advies voor woordvoerders. "Blijf nadenken, hoor goed wat er gevraagd wordt en waarom het gevraagd wordt, en blijf doorvragen."

Lees verder

Opleiding Senior Woordvoerder

sep 21, 2023
De opleiding Senior Woordvoerder is de keuze voor woordvoerders én communicatieprofessionals met woordvoeringstaken die wel een boost kunnen gebruiken op inhoud en vaardigheden.  De  opleiding Senior Woordvoerder duurt 6 maanden.Het programma bestaat uit 11 bijeenkomsten met wisselende docenten. De gastdocenten zijn toonaangevende vakexperts zoals Bregittha Nuyten, Ronald van der Aart, Hendrik Jan Eijpe, Ernst Moeksis en Youssef Eddini.


Lees verder

Blog: De woordvoerder frontsoldaat met kompas

jan 10, 2022
Woordvoerders worden ook wel frontsoldaten genoemd. Of stoottroepen. Of, minder militaristisch, visitekaartjes. Als woordvoerders staan we in elk geval vooraan. Dat maakt ons beroep ook zo mooi want dat betekent ook dat we overal met onze neus bovenop staan, overal van mogen weten en heel regelmatig meebeslissen daar waar de belangrijke besluiten vallen.
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem contact met ons op!