Marjolijn van Goethem
Jan 10, 2022

Woordvoerders worden ook wel frontsoldaten genoemd. Of stoottroepen. Of, minder militaristisch, visitekaartjes. Als woordvoerders staan we in elk geval vooraan. Dat maakt ons beroep ook zo mooi want dat betekent ook dat we overal met onze neus bovenop staan, overal van mogen weten en heel regelmatig meebeslissen daar waar de belangrijke besluiten vallen.

Altijd op scherp 

Maar die plek aan de voorkant betekent ook dat je daar staat waar de wind het hardst blaast. Dat visitekaartje betekent ook dat je zichtbaar bent. En meebeslissen betekent ook mee verantwoordelijk zijn.
Daar worden we niet altijd evengoed op voorbereid. Natuurlijk, wij woordvoerders zijn geen bange poeperds. We zijn niet van suiker. Ons blaas je niet zomaar omver. Gelukkig niet.
Maar we zien allemaal dat de druk op woordvoerders toeneemt. Zeker op woordvoerders in het publieke domein. Je bent niet alleen het visitekaartje, nee, je bent de vertegenwoordiger van jouw organisatie of bestuurder in het publieke debat. En het aantal meningen over jouw handelen, jouw besluiten en uitspraken neemt alleen maar toe. Het aantal woordvoerders dat overwerkt raakt ook.

Het zijn ook nogal dilemma’s die we moeten overwinnen. Hoe ga je om met mensen die denken dat vaccinaties vergif zijn? Of wat is jouw rol in die nieuwe bestuurscultuur? Hoe ga je om met een bestuurder die een besluit éérst in de krant en dan pas naar de raad of Kamer wil? Of een bestuurder die ook maar mens blijkt? En vertel je de waarheid? De hele waarheid? Ook als er niet naar gevraagd wordt?

Een moreel kompas als houvast

Een stevig eigen moreel kompas helpt je om met die druk om te gaan. Als je weet welke waarden voor jou en voor jouw organisatie belangrijk zijn, kun je je keuzes onderbouwd maken. Óók als je ze in een split-second moet nemen. Een stevig moreel kompas betekent ook dat je het gesprek open durft te voeren buiten maar vooral ook binnen. Wie zijn wij? Waarom doen we wat we doen? Wat is daarin mijn rol?

De uitdaging voor ons woordvoerders is om de tijd te vinden en te nemen om dat gesprek met jezelf en je team te voeren. Dat ligt niet in onze natuur want de waan van de dag roept

Auteurs: Harbers & van Goethem
Marjolijn van Goethem begeleidt samen met Janine Harbers de training Bestuurscommunicatie.
In deze compacte en praktijkgerichte training bestuurscommunicatie brengen we gelijkgestemde bestuurscommunicatieadviseurs en woordvoerders uit verschillende velden bij elkaar die dagelijks te maken hebben met complexe belangenafwegingen.
In een aantal bijeenkomsten besteden we aandacht aan de eigen rolopvatting en gezamenlijke reflectie. 

Marjolijn van Goethem

Inspirende nieuws & blogposts

Mark van Vuuren: Stel een vraag

Mar 22, 2023
Waar begon communicatie voor wetenschapper en docent Mark van Vuuren? Welke 3 geeltjes moet jij volgens hem naast je computerscherm hebben hangen?..
Lees verder

Interne communicatie: we delen onze inspiratiebronnen

Mar 7, 2023
Interne communicatie krijgt bij steeds meer bedrijven aandacht. Zowel in het publiek domein als bij profit organisaties worden middelen, budget en..
Lees verder

Historisch besef, het clubgevoel en de invloed van aanpalende vakgebieden

Feb 7, 2023
Ontwikkelmanager Folkert Reith deelt zijn bevindingen na een paar maanden werken bij Van der Hilst Communicatie: ‘In deze functie en bij deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed dix nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostru exerci tation ullamcorpe.