Community

Voorkom valkuilen tijdens perscontact in crisistijd

Geschreven door Yvonne Meijer | Sep 1, 2022

Het lastigste van woordvoering in een crisis is dat je onder enorme tijdsdruk wordt gevraagd om een reactie. Vaak heb je de feiten nog niet eens op een rij, terwijl alles wat je zegt onder een vergrootglas ligt. Iedereen kijkt over je schouder mee: juristen, toezichthouders, politiek...om nog maar te zwijgen over klanten en eigen medewerkers.

Voorkom valkuilen door je vooraf bewust te zijn van de verschillende belangen en jouw rol daarin als communicatieprofessional.

Zodra zich een crisis voordoet, is het noodzakelijk dat je als bedrijf snel schakelt, maar je deelt pas feitelijkheden als je zeker weet dat ze kloppen. Tot die tijd treedt een bedrijf naar buiten met uitsluitend informatie over het proces. Communicatie richting de pers – of je hen nou proactief benadert of een reactief statement deelt en wacht tot je vragen terugkrijgt - gaat in op wat er is gebeurd, wanneer, waar en wat wordt gedaan om de situatie onder controle te krijgen.

Voorkom in alle gevallen de volgende valkuilen:

  • Uitweiden: te lang praten en te veel willen vertellen;
  • Te moeilijk praten: specialistentaal gebruiken;
  • Te veel aandacht voor inhoud, te weinig voor vorm;
  • Onvoldoende initiatief nemen;
  • Te weinig letten op de non-verbale reacties van journalisten.

Als communicatieprofessional kun je dus het verschil maken voor jouw organisatie in het contact met de pers in crisistijd. Crisiscommunicatie is niet voor niets een terugkerend onderwerp bij de opleidingen van Van der Hilst.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op het gastcollege dat Bex* verzorgt tijdens de C-opleiding van Van der Hilst . Crisiscommunicatie komt verder aanbod in de volgende opleidingen of trainingen: