Yvonne Meijer
Sep 1, 2022

Het lastigste van woordvoering in een crisis is dat je onder enorme tijdsdruk wordt gevraagd om een reactie. Vaak heb je de feiten nog niet eens op een rij, terwijl alles wat je zegt onder een vergrootglas ligt. Iedereen kijkt over je schouder mee: juristen, toezichthouders, politiek...om nog maar te zwijgen over klanten en eigen medewerkers.

Voorkom valkuilen door je vooraf bewust te zijn van de verschillende belangen en jouw rol daarin als communicatieprofessional.

Zodra zich een crisis voordoet, is het noodzakelijk dat je als bedrijf snel schakelt, maar je deelt pas feitelijkheden als je zeker weet dat ze kloppen. Tot die tijd treedt een bedrijf naar buiten met uitsluitend informatie over het proces. Communicatie richting de pers – of je hen nou proactief benadert of een reactief statement deelt en wacht tot je vragen terugkrijgt - gaat in op wat er is gebeurd, wanneer, waar en wat wordt gedaan om de situatie onder controle te krijgen.

Voorkom in alle gevallen de volgende valkuilen:

  • Uitweiden: te lang praten en te veel willen vertellen;
  • Te moeilijk praten: specialistentaal gebruiken;
  • Te veel aandacht voor inhoud, te weinig voor vorm;
  • Onvoldoende initiatief nemen;
  • Te weinig letten op de non-verbale reacties van journalisten.

Als communicatieprofessional kun je dus het verschil maken voor jouw organisatie in het contact met de pers in crisistijd. Crisiscommunicatie is niet voor niets een terugkerend onderwerp bij de opleidingen van Van der Hilst.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op het gastcollege dat Bex* verzorgt tijdens de C-opleiding van Van der Hilst . Crisiscommunicatie komt verder aanbod in de volgende opleidingen of trainingen:

Foto Sr. WoordvoerderInsta post Sr. Woordvoerder najaar 2023-1

 

 

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau19. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Lees, luister en kijk meer!

Adviseren gaat in essentie over echt luisteren naar jezelf én naar de ander

Nov 20, 2025
Hoe maak je als adviseur écht impact? Voor Maaike Buijsman (trainer/coach) bij de training Adviesvaardigheden niveau 3 ligt het antwoord niet in de..
Lees verder

De echte winst zit in luisteren, vragen stellen en aanwezig zijn

Nov 17, 2025
Overheidscommunicatie is allang geen kwestie meer van ‘uitleggen wat besloten is’. Communicatie is beleid, een manier van werken die begint bij..
Lees verder

Gedreven om verder te groeien en het communicatievak écht te leren

Oct 28, 2025
Sommige communicatieprofessionals vallen direct op door hun enthousiasme en drive om zichzelf steeds verder te ontwikkelen. Zo ook Rebecca Yuen,..
Lees verder

Deze 5 CustomGPT’s maken je werk makkelijker en leuker

Sep 4, 2025
Vanaf het moment dat ik mijn eerste GPT bouwde, was ik verkocht. Een paar instructies invullen, even testen en bam!, je hebt een slimme AI-assistent..
Lees verder

'Je kunt pas echt impact maken als je de inhoud begrijpt'

Aug 11, 2025
Van gemeentelijke kavelverkoop tot de coördinatie van het Belastingplan 2026. Saskia van Duyne is een communicatieprofessional die het verschil maakt..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem contact met ons op!