Yvonne Meijer
Sep 1, 2022

Het lastigste van woordvoering in een crisis is dat je onder enorme tijdsdruk wordt gevraagd om een reactie. Vaak heb je de feiten nog niet eens op een rij, terwijl alles wat je zegt onder een vergrootglas ligt. Iedereen kijkt over je schouder mee: juristen, toezichthouders, politiek...om nog maar te zwijgen over klanten en eigen medewerkers.

Voorkom valkuilen door je vooraf bewust te zijn van de verschillende belangen en jouw rol daarin als communicatieprofessional.

Zodra zich een crisis voordoet, is het noodzakelijk dat je als bedrijf snel schakelt, maar je deelt pas feitelijkheden als je zeker weet dat ze kloppen. Tot die tijd treedt een bedrijf naar buiten met uitsluitend informatie over het proces. Communicatie richting de pers – of je hen nou proactief benadert of een reactief statement deelt en wacht tot je vragen terugkrijgt - gaat in op wat er is gebeurd, wanneer, waar en wat wordt gedaan om de situatie onder controle te krijgen.

Voorkom in alle gevallen de volgende valkuilen:

  • Uitweiden: te lang praten en te veel willen vertellen;
  • Te moeilijk praten: specialistentaal gebruiken;
  • Te veel aandacht voor inhoud, te weinig voor vorm;
  • Onvoldoende initiatief nemen;
  • Te weinig letten op de non-verbale reacties van journalisten.

Als communicatieprofessional kun je dus het verschil maken voor jouw organisatie in het contact met de pers in crisistijd. Crisiscommunicatie is niet voor niets een terugkerend onderwerp bij de opleidingen van Van der Hilst.

De inhoud van dit artikel is gebaseerd op het gastcollege dat Bex* verzorgt tijdens de C-opleiding van Van der Hilst . Crisiscommunicatie komt verder aanbod in de volgende opleidingen of trainingen:

Foto Sr. WoordvoerderInsta post Sr. Woordvoerder najaar 2023-1

 

 

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau19. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Lees, luister en kijk meer!

'Een BMW hoeft niet altijd. Soms is een Toyota Aygo ook goed genoeg'

Jun 30, 2025
Van jongs af aan wist Hanneke Nagtzaam het al zeker: ze wilde iets met schrijven doen. 'Op de middelbare school zat ik bij de schoolkrant. De droom..
Lees verder

Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even!

Jun 16, 2025
Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even! Je zit op je werk. Je hebt een heel andere functie, maar doet stiekem tussendoor..
Lees verder

10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?'

Jun 16, 2025
Uiteenlopend veel specialismen: 10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?' Wat zeg jij als je de vraag krijgt: ‘wat doe jij eigenlijk..
Lees verder

Van vragen stellen en weggaan, naar vragen stellen en blijven

Jun 3, 2025
Communicatieprofessional aan het woord: adviseur risicocommunicatie Mirjam Haven van Veiligheidsregio Twente Mirjam Haven, adviseur..
Lees verder

Creatief schrijven met AI: jij maakt het verschil

Jun 3, 2025
Schrijven met AI? AI doet het voorwerk Jij maakt het bijzonder met deze drie ideeën Wat een tijd om communicatieprofessional te zijn! Nog nooit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem contact met ons op!