Weg met de clichéverhalen

Home / Blog / Weg met de clichéverhalen

 

Weg met de clichéverhalen

 

Zo krijg je inspiratie voor een ijzersterke tekst

Heel soms, met veel geluk, heb je nieuws. Dan heb je goud in handen, iets actueels, belangrijks, afwijkends. Je bedrijf krijgt een nieuwe directeur. Iedere medewerker krijgt een coronabonus. Dan pak je je pen, schrijf je het nieuws in de kop, begin je met het beantwoorden van de eerste lezersvragen: Wie? Wanneer? En ga je in op het hoe en waarom. Strik er omheen, klaar. Maar helaas, ga er even goed voor zitten. De meeste mensen hebben geen nieuws. Ook jij niet. Ik weet dat het pijn doet. Veel vaker wil je de lezer informeren.

Het wondermiddel voor informerende teksten is de piramide. In dat geval begin je met de kernboodschap, de top. En dan schrijf je van belangrijk naar onbelangrijk. Als je dan ook nog met overzichtelijke kopjes werkt, kan de lezer de kernboodschap er al koppensnellend uithalen. Je kunt dit toepassen op nota’s, memo’s, rapporten, lezersvragen, noem maar op. Maar wat te doen als je geen nieuws hebt, en geen informatieve tekst? Wat rest, zijn de verhalen:

“Ze zat vol goede voornemens. Ze zou doen waar ze van hield. Pianospelen, hardlopen, schrijven. Dat laatste deed ze voor haar werk genoeg. Veel taaie, informerende teksten. Ze zocht naar een manier om meer te genieten van het schrijven. Om haar creativiteit er in kwijt te kunnen. Ze besloot een cursus te gaan volgen, creatief schrijven bij Van der Hilst. Een cadeau, zo voelde het. Het feest zou in maart starten. Helaas, corona kwam en de pompjes met desinfecterende gel die al klaarstonden, waren niet opgewassen tegen de eerste golf. Zes maanden geduld kostte het, voordat ze de trein instapte naar De Eenhoorn in Amersfoort. Een dame met hoge hakken en een prachtige jurk deden haar ogen knipperen na al die maanden thuiswerken. De trainster bleek een creatieve geest, control freak èn structuurjunky. Ze liet haar zien hoe een tekst verandert, door het gebruik van een ander perspectief. Ze vertelde de wonderformule voor verhalen en opende haar ogen voor eindeloze mogelijkheden.”

Nee, zo’n cursus levert je geen tijdwinst op. En ja, het gaat je duizelen van de tips. Paradoxaal genoeg groeit creativiteit als je het gestructureerd aanpakt. Je zou het ook eens moeten proberen.

Auteur: Cora van Vliet-Ruissen

Cora is Capaciteitsmanager bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Ze houdt van schrijven zowel privé als in haar dagelijks werk. Ze deed mee aan de driedaagse schrijftraining Creatief schrijven voor Communicatieprofessionals en deelde haar ervaring in dit blog.

Koffie en clichéverhalen

 

Zo krijg je inspiratie voor een ijzersterke tekst

Heel soms, met veel geluk, heb je nieuws. Dan heb je goud in handen, iets actueels, belangrijks, afwijkends. Je bedrijf krijgt een nieuwe directeur. Iedere medewerker krijgt een coronabonus. Dan pak je je pen, schrijf je het nieuws in de kop, begin je met het beantwoorden van de eerste lezersvragen: Wie? Wanneer? En ga je in op het hoe en waarom. Strik er omheen, klaar. Maar helaas, ga er even goed voor zitten. De meeste mensen hebben geen nieuws. Ook jij niet. Ik weet dat het pijn doet. Veel vaker wil je de lezer informeren.

Het wondermiddel voor informerende teksten is de piramide. In dat geval begin je met de kernboodschap, de top. En dan schrijf je van belangrijk naar onbelangrijk. Als je dan ook nog met overzichtelijke kopjes werkt, kan de lezer de kernboodschap er al koppensnellend uithalen. Je kunt dit toepassen op nota’s, memo’s, rapporten, lezersvragen, noem maar op. Maar wat te doen als je geen nieuws hebt, en geen informatieve tekst? Wat rest, zijn de verhalen:

“Ze zat vol goede voornemens. Ze zou doen waar ze van hield. Pianospelen, hardlopen, schrijven. Dat laatste deed ze voor haar werk genoeg. Veel taaie, informerende teksten. Ze zocht naar een manier om meer te genieten van het schrijven. Om haar creativiteit er in kwijt te kunnen. Ze besloot een cursus te gaan volgen, creatief schrijven bij Van der Hilst. Een cadeau, zo voelde het. Het feest zou in maart starten. Helaas, corona kwam en de pompjes met desinfecterende gel die al klaarstonden, waren niet opgewassen tegen de eerste golf. Zes maanden geduld kostte het, voordat ze de trein instapte naar De Eenhoorn in Amersfoort. Een dame met hoge hakken en een prachtige jurk deden haar ogen knipperen na al die maanden thuiswerken. De trainster bleek een creatieve geest, control freak èn structuurjunky. Ze liet haar zien hoe een tekst verandert, door het gebruik van een ander perspectief. Ze vertelde de wonderformule voor verhalen en opende haar ogen voor eindeloze mogelijkheden.”

Nee, zo’n cursus levert je geen tijdwinst op. En ja, het gaat je duizelen van de tips. Paradoxaal genoeg groeit creativiteit als je het gestructureerd aanpakt. Je zou het ook eens moeten proberen.

Auteur: Cora van Vliet-Ruissen

Cora is Capaciteitsmanager bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Ze houdt van schrijven zowel privé als in haar dagelijks werk. Ze deed mee aan de driedaagse schrijftraining Creatief schrijven voor Communicatieprofessionals en deelde haar ervaring in dit blog.