Lisette Kaptein is Strategisch Adviseur Innovatie Communicatie bij Politie Nederland. Ze is continu op zoek naar nieuwe ontwikkelingen in ons vakgebied. Voor welke uitdagingen staan communicatieprofessionals die klaar willen zijn voor de toekomst volgens haar? Trends en ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Hoe kun je je voorbereiden als communicatieprofessional? Je bent klaar voor de toekomst als je als communicatieprofessional: Kunt meedenken over de inzet van nieuwe technische ontwikkelingen. 'We worden als communicatieprofessional steeds vaker gevraagd mee te denken over de inzet van nieuwe middelen. Daar moet je je dus mee bezig houden. Ik bedoel niet dat je dus letterlijk moet gaan leren coderen, maar je moet wel weten wat nieuwe ontwikkelingen, zoals chatbots, betekenen voor je organisatie. Wat betekent dat voor je medewerkers, bijvoorbeeld in een meldkamer (of klantenservice)? En vooral ook: welke rol pak je dan als communicatieprofessional om daar eventueel wel of niet iets mee te doen?' Kijkt over de grenzen van je vakgebied. 'Bij het beïnvloeden van bijvoorbeeld de reputatie van een organisatie blijkt uit onderzoek dat slechts 10% wordt bepaald door de invloed van communicatie. 90% van je reputatie wordt bepaald door het gedrag van mensen. Dus gedragsbeïnvloeding (o.a. nudging), sociologie, psychologie en organisatieveranderkunde zijn werkvelden waar we meer tegen aan moeten schuren.' Kunt samenwerken met andere afdelingen of personen. 'Blijf niet op je 'communicatie eiland' zitten. We hebben de neiging om wel te gaan praten met mensen die veel weten over een bepaald onderwerp, maar vervolgens is het interessant om ook verder te kijken. Heeft een andere afdeling ook met dit onderwerp te maken? Zijn er interessante coalities te vormen van mensen of afdelingen die hetzelfde belang hebben, namelijk de organisatie op dat onderwerp verder brengen. Dus laten zien dat je een ander nodig hebt om te communiceren.' Je communicatie geloofwaardig is. 'Dit betekent dat je 'professioneel weerbaar' bent. Dus je bent in staat om ook echt die sparringpartner te zijn en niet alleen uitvoerder. Je zult af en toe je poot stijf moeten houden. Of hele gewaagde en uitdagende ideeën moeten opperen.' Je data-analyse omarmt. 'Niet acteren op alleen onderbuikgevoelens maar keuzes baseren op data. Dit helpt ons ook om richting projectleiders of leidinggevende het nut van bepaalde acties te verantwoorden (accountability). Dit hebben we gedaan, deze middelen hebben we gebruikt en dit heeft het ons opgeleverd. Dat verhaal kan je dan heel duidelijk vertellen.' En niet onbelangrijk: lef tonen helpt je ook verder! Je werkt als Strategisch Adviseur Innovatie Communicatie bij Politie Nederland. Waar staat Innovatie voor? 'De definitie van innovatie is volgens het woordenboek iets algemeens als 'vernieuwingen'. Dat is ook hoe ik het zie. Mijn werkveld is heel breed. Communicatie is een vak wat in ontwikkeling is. Voor mij is het een belangrijke opdracht om te kijken: wat zijn de ontwikkelingen die zich in ons vakgebied afspelen? En hoe zouden we die kunnen adopteren en gebruiken in het vak van communicatieprofessional bij de politie? Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van nieuwe (communicatie)middelen. We onderzoeken dan wat de burger van ons verwacht en of het een middel is dat wij binnen onze corporate organisatie moeten gaan gebruiken.' Dat klinkt als een leuke en uitdagende functie? 'Dé leukste functie! En zeker ook uitdagend. Omdat de ontwikkelingen snel gaan. We proberen de communicatieprofessionals in de gehele organisatie, met ons team, te ondersteunen en te versterken bij die taak. Dit doen we door hen te helpen met trainingen, opleidingen, inspiratie -en kennissessies. Zodat zij uitgerust zijn om hun collega’s communicatiever te maken. Zo maken we de organisatie communicatiever. Het is ook een afwisselende functie. In een week kan ik bezig zijn met het ontwerpen van een opleiding, het inlezen over een bepaald thema zoals chatbots of voer ik een heel persoonlijk gesprek met een medewerker rondom zijn of haar leerdoelen.' Het vakgebied communicatie is enorm breed. Communicatieadviseur, communicatiestrateeg, marketingcommunicatiespecialist, tekstschrijver, online-communicatiearchitect, woordvoerder, customer-insight-manager, het is slechts een willekeurige selectie van titels op visitekaartjes uit onze branche. Is er 1 gemeenschappelijke deler die jij terugziet in de diversiteit van functies en specialismes in het vakgebied communicatie? 'Het is een open deur maar of je nu de specialist bent, zoals vormgever of tekstschrijver, of een generalist, we moeten heel goed kunnen luisteren naar de ander. Luisteren zonder oordeel om aansluiting te vinden met die ander. Je luistert vaak om daarna iets te kunnen zeggen. Maar het gaat veel meer om luisteren om te horen wat de ander zegt en daar dan eventueel een reactie op geven. En luisteren doe je dan zowel naar de buitenwereld als intern in je organisatie.' |
|
|