Erik Kroeze
...Erik Kroeze is docent in de opleiding Senior Woordvoerder
In het dagelijks leven...
....is hij hoofd Mediarelaties bij NS
...voert hij het woord bij crises en nieuws events
...geeft hij media- en sprekerstrainingen
...coacht en begeleidt hij woordvoerders in hun loopbaan
Erik is hoofd Mediarelaties bij NS. Na een moeilijke periode moest enkele jaren geleden het reputatieroer bij de nationale vervoerder om. Wat in potentie een geliefd publieksmerk kon zijn, werd gezien als een arrogant en afstandelijk bedrijf. Kroeze en zijn team kozen voor een proactieve mensgerichte aanpak. Zelf nieuws maken met verhalen waarbij de medewerkers en reizigers centraal staan. Geen bobo’s, maar machinisten, monteurs en conducteurs, want juist daar zit de sympathie en de herkenbaarheid van het publiek. Kroeze vindt dat je problemen moet omarmen. Juist als het lastig wordt, moet je normaal blijven doen, terwijl de reflex vaak het tegenovergestelde is. Pas als je de problemen erkent en daar helder over bent, ben je betrouwbaar in de oplossing die je presenteert. Hij gelooft in de creativiteit en het plezier van het vak. Alles begint met een goed idee. Zo hing hij zijn president-directeur op aan een windmolen om een nieuw energiecontract te lanceren en verhuurde hij Utrecht Centraal aan een student als openingsstunt voor het nieuwe station.