Skip to content

Praktische informatie

De opleiding Innovatie in Communicatie is voor ambitieuze (communicatie)professionals die koploper willen zijn én blijven. Deelnemer beschikt over minimaal 5 jaar relevante werkervaring.
Deze opleiding bestaat uit een online introductie sessie, 6 bijeenkomsten op locatie van een volle dag en een afsluitende terugkomochtend.

Startdatum Locatie Opmerkingen
Datum: 10 april 2025 Locatie: Utrecht Opmerking: Online introductie 3 april Direct inschrijven
Deelnemers 15
Lesdagen 8 bijeenkomsten
Tijden 09:00 uur - 17.00 uur (voor de 6 lesbijeenkomsten op locatie)
Studieduur ca. 3 maanden
Studiebelasting Gemiddeld 2 uur per week (exclusief bijeenkomsten)
Kosten € 3.495,- *
* Onze trainingen en opleidingen zijn vrijgesteld van btw.

Programma

Het programma bestaat uit 6 lesbijeenkomsten met 10 docenten, een online kick-off, een terugkomochtend (of middag) en opdrachten tussen door. Een bezoek aan de fieldlabs van TU Delft maakt onderdeel uit van het programma. De docenten zijn stuk voor stuk vakexperts en koplopers en dagen je uit om anders te denken. Zij delen enthousiast hun kennis en ervaringen met jou.

Vakexperts en docenten Opleiding Innovatie in Communicatie alle 10
Deze opleiding kenmerkt zich door het verkennen van grenzen en gezamenlijk zoeken naar nieuwe wegen. Het programma is ontwikkeld langs drie lijnen:

1.    Maatschappelijk vraagstukken die ons werk en vak (gaan) raken.
2.    Technologische ontwikkelen die impact (gaan) hebben op ons werk en vak.
3.    Aanpalende (vak)gebieden die onze horizon gaan verbreden.

Online kick-off:    Unboxing Innovatie: een introductie

Blok 1 Maatschappelijke thema’s
Les 1:            Duurzaamheid als sociale transitie
Les 2:            Inclusieve samenleving en organisaties
Les 3:            Polarisatie en verbinding
Les 4:            Vertrouwen en luisteren

Blok 2 Technologische ontwikkelingen
Les 5:            Trends in digitale communicatie
Les 6:            AI, dé gamechanger
Les 7:            Technologische innovatie en acceptatie, We love tomorrow
Les 8:            What’s cooking in the labs? Fieldlab expeditie TU Delft

Blok 3 Aanpalende vakgebieden
Les 9:            Organisatiekunde, nieuwe vormen van organiseren
Les 10:          Creativiteit en designthinking
Les 11:           Gedragspsychologie en veranderkunde

Het vak en jouw rol nu en in de toekomst 
Les 12:        Vak en rol in transitie: Voorop in je vak!

Online kick-off unboxing innovatie, een introductie
Docent: Jaap de Bruijn
Innovatie betekent op een systematische manier omgaan met onzekerheid en vereist een combinatie van nieuwsgierigheid, durf en creativiteit. Om succesvol te innoveren, hebben bedrijven sterke soft skills nodig. Inspireren en een duidelijke visie communiceren zijn essentieel om mensen mee te krijgen en een exploratieve mindset te behouden, zelfs in risicomijdende omgevingen.
Jaap de Bruijn deelt zijn inzichten over innovatie en schetst de grote uitdagingen waar we als vakgebied en organisaties voor staan.

Opbrengst: Een overzicht van de uitdagingen die we als vakgebied hebben, maar vooral ook binnen onze eigen organisaties en in ons eigen werk.

Dag 1 Maatschappelijk thema’s:
Ochtend: Duurzaamheid als sociale transitie 
Docent: Reint Jan Renes
Klimaatverandering vereist niet alleen technologische innovaties maar ook een sociale transitie, waarin communicatie een cruciale rol speelt. Door creatieve inspraakmethoden en strategieën te ontwikkelen die aansluiten bij de belevingswereld van mensen, kunnen communicatieprofessionals bijdragen aan een duurzamere samenleving. Tijdens deze sessie worden internationale experimenten en hun impact besproken. Je ontdekt hoe je als communicatieprofessional kunt bijdragen aan deze transitie.

Middag: Inclusieve samenleving en organisaties
Docent: Huib Koeleman
Een inclusieve samenleving betekent dat iedereen gelijke kansen heeft, maar de realiteit wijkt hier vaak vanaf door discriminatie en uitsluiting. Deze middag richt zicht op strategieën om inclusieve communicatie en denkpatronen te bevorderen, evenals het stimuleren van voorbeeldgedrag bij leiders.  Je leert hoe jij een actieve rol kunt spelen in het realiseren van een inclusieve organisatiecultuur waar iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Je krijgt concrete stappen en strategieën aangereikt om inclusieve communicatie en denkpartronen te bevorderen.

Dag 2 Maatschappelijk thema’s:
Ochtend: Polarisatie en verbinding
Docent: Annemarie van Hinsberg
Mede door de media lijkt het alsof de verschillen tussen groepen in de samenleving en tussen burgers en instituties toenemen. Wanneer wordt polarisatie een probleem en is interventie wenselijk? Tijdens deze sessie wordt onderzocht hoe polarisatie ontstaat, welke rol we zelf innemen, en welke strategieën er zijn om dit fenomeen te analyseren en te beheersen. Je leert omgaan met professionele dilemma’s en de waarden die een rol spelen bij polarisatie. Annemarie daagt je uit om je eigen waarden te wegen en je positie te bepalen.

Middag: Vertrouwen en luisteren
Docent: Paul van Lange
Vertrouwen vormt de basis voor sociale cohesie en is cruciaal in de relatie tussen mensen en instituties. In deze sessie gaan we in op de psychologische mechanismen die vertrouwen opbouwen of ondermijnen, en je leert hoe je kan bijdragen aan het versterken van vertrouwen tussen instituties en hun contactgroepen. Daarnaast gaan we, vanuit een psychologisch perspectief, in op de relatie tussen luisteren en het bouwen aan vertrouwen.

Dag 3: Technologische ontwikkelingen
Ochtend: Trends in digitale communicatie
Docent: Ment Kuiper
In de snel evoluerende wereld van digitale technologieën is het essentieel om de nieuwste trends te begrijpen en te weten hoe data en AI jouw communicatiepraktijk kunnen versterken. Tijdens deze ochtend maak je kennis met de belangrijkste trends in het digitale communicatielandschap, met speciale aandacht voor AI. Na deze sessie heb je de kennis om digitale middelen effectief toe te passen en de impact ervan op communicatie in te schatten.

Middag: AI: dé gamechanger
Docent: Ment Kuiper
Kunstmatige intelligentie staat op het punt ons werk en onze organisaties ingrijpend te veranderen. Deze sessie biedt een diepgaande verkenning van AI, van de basisprincipes tot de praktische toepassingen die onze communicatiepraktijken zullen hervormen. Naast waardevolle inzichten en praktische tips, krijg je ook de kans om zelf met AI-tools aan de slag te gaan.

Dag 4 Technologische ontwikkelingen 
Ochtend: Technologische innovatie en acceptatie, we love tomorrow!
Docent: Evelyne Esveld
AI is ineens overal. Maar wie goed oplette zag het aankomen. Zijn we straks wel op tijd als het gaat om bijvoorbeeld de adaptatie van kwantumtechnologie?
In de praktijk blijkt dat mensen, ook communicatieprofessionals, moeizaam innovaties omarmen of zelfs een aversie hebben tegen verandering. Waarom vinden we het zo moeilijk om technologie te omarmen? Deze ochtend gaan we antwoorden vinden. En formuleren we katalysatoren die innovatie in ons vak versnellen en adaptatie van nieuwe technologie vergroten. Daarmee heb jij handvatten om je team of organisatie te ‘gidsen’ in dat snel veranderende technologische landschap. 

Middag: What’s cooking in the labs? Fieldlab expeditie TU Delft
Docent/gids: Evelyne Esveld (en collega’s fieldlabs)
Op de TU Delft is innovatie aan de orde van de dag. In de vele fieldlabs op de campus komen studenten, wetenschappers, overheden en bedrijfsleven bij elkaar om innovaties te testen, door te ontwikkelen en te ontwerpen. Innovaties krijgen pas impact als ze landen in de samenleving. En dat betekent samenwerken met experts uit andere disciplines. Hoe doen ze dat? Je wordt geïnspireerd door een bezoek aan twee fieldlabs, RoboHouse en GreenVillage, waar je geconfronteerd wordt met innovaties van morgen.

Dag 5 Aanpalende vakgebieden:
Ochtend: Organisatiekunde, nieuwe vormen van organiseren
Docent: Gidion Peters

In de wereld van het aanpalende vakgebied Organisatiekunde, komen voortdurend nieuwe vormen van samenwerken en organiseren naar boven. Deze vormen proberen bijna altijd een antwoord te vinden op de eisen van een steeds verder ontwikkelende informatiesamenleving.Het ordenen van mensen en informatie in vaste structuren is namelijk steeds minder houdbaar. Maar hoe moet het dan?

In deze les zetten we een nieuwe stap. De toekomst van organisaties wordt gevormd door nieuwe inzichten in organisatiekunde en innovatieve praktijken zoals Decentrale Autonome Organisaties (DAO). DAO maakt wereldwijd een opmars als internet native organisatievorm die samenwerking met slimme techniek (en AI!) ondersteunt. We gaan dieper in op de potentie hiervan voor staande organisaties en de kansen voor (interne) communicatie.

Middag: Creativiteit & Designthinking
Docent: Irene Koel
Creativiteit is de sleutel tot innovatie. Tijdens deze middag leer je hoe je deze essentiële vaardigheid kunt versterken. Met behulp van designthinking ontdek je manieren om blokkades te overwinnen en ideeën werkelijkheid te maken, zelfs in een organisatiestructuur en -cultuur die innovatie niet altijd bevordert. Deze sessie draait om het ontwikkelen van de moed en creativiteit die nodig zijn om vernieuwing te stimuleren.

Dag 6 Aanpalende vakgebieden en jouw rol
Ochtend: Gedragspsychologie en Veranderkunde
Docent: Gert Slob-van den Akker
Verandervermogen is essentieel voor organisaties, maar veranderingen roepen vaak weerstand op door de complexe dynamiek van menselijke relaties en emoties.
Het begrijpen van menselijk gedrag in organisaties is dus cruciaal. Door dieper in te gaan op de waarden, overtuigingen en drijfveren van medewerkers, en dit te combineren met inzichten over de groepsdynamiek, vergroot je de kans op succes aanzienlijk. Dat is precies waar veranderkunde en gedragspsychologie elkaar raken. Gert leert je het menselijk gedrag in organisaties beter te doorgronden en daarmee de kans op succesvolle verandering te vergroten.

Middag: Vak en rol in transitie: Voorop in je vak!
Docent: Jaap de Bruijn
Tijdens deze middag verbind je de opgedane inzichten uit de opleiding met trends in het vak en formuleer je jouw persoonlijke professionele opdracht voor de toekomst. Onder begeleiding van Jaap de Bruijn zet je concrete stappen om jezelf en het vak vooruit te helpen, met als doel innovatie te stimuleren. Deze sessie biedt je de laatste ingredienten waarmee je scherp je eigen visie ten opzichte van innovatie en de rol van het communicatievak gaat formuleren. Jouw visie, samen met die van de andere deelnemers vormen het vertrekpunt van de terugkomochtend.

Terugkomochtend: unbox your future
We leggen deze afsluitende ochtend onze visies naast elkaar en verzamelen opgedane ervaringen, inzichten en ideeen. Deze rijke oogst delen en bundelen we. Resultaat: vruchtbare grond om je eigen rol als koploper en aanjager van innovatie binnen vak en organisatie een boost te geven.

Direct inschrijven

Resultaat

Je sluit de opleiding af met een certificaat dat van waarde is in het communicatievak. Veel communicatieprofessionals gingen je voor en hebben een Van der Hilst certificaat op zak.

Je hebt / je weet:

  • je toekomstvisie op het vak en je rol scherp voor ogen en positie gekozen waardoor je vanuit een vernieuwde professionele basis beter kan adviseren binnen je organisatie.
  • kennis van, en inzicht in de laatste trends in het vak.
  • hoe en wat je vanuit je communicatie-expertise kan bijdragen aan de grote (maatschappelijke) vraagstukken in deze tijd van transitie.
  • je kennis vergroot van maatschappelijke en professionele opgaven zoals polarisatie, vertrouwen, inclusiviteit en duurzaamheid en weet deze te verbinden met de eigen organisatiedoelstellingen.
  • je vakkennis verdiept met kennis van andere terreinen zoals organisatiekunde, psychologie, veranderkunde en creativiteit.
  • handvatten gekregen om door te groeien in jouw rol als aanjager van vernieuwing binnen jouw organisatie.
  • En niet onbelangrijk… je CV krijgt een waardevolle upgrade!

In deze opleiding staan de volgende competenties centraal:

  • Omgevingsbewustzijn
  • Creativiteit
  • Innoverend vermogen
  • Visie
  • Inzicht
  • Durf





Direct inschrijven

Typisch Van der Hilst

  • Als je bij Van der Hilst een opleiding volgt, dan heb je altijd een vaste mentor. Deze persoon, beschikt naast heel wat jaren ervaring in het communicatievak ook over coachende vaardigheden.
  • De docenten hebben allemaal jarenlange ervaring in het communicatievak of zijn experts op een aanpalend terrein.
  • Je werkt uitsluitend met herkenbare casuïstiek en voorbeelden uit de communicatiepraktijk.
  • Van der Hilst is als opleider en competentieontwikkelaar top-of-mind bij communicatieprofessionals. Mede-deelnemers komen net als jij uit het communicatievak of hebben daar belangstelling voor.

Twijfel je of deze opleiding de juiste keuze voor jou is? Plan een vrijblijvend gesprek met een van onze ontwikkeladviseurs. Je bereikt ons voor advies en/of praktische vragen op 033 - 450 50 00, info@hilst.nl of via de chatfunctie.

Over de stichting Auspiciën

De Stichting Auspiciën wil de communicatieprofessional inspireren en stimuleren om het vakgebied verder te ontwikkelen, te vernieuwen en te professionaliseren. De Stichting Auspiciën wil innovatie in het communicatie vak aanwakkeren. Dit in het belang van de communicatiesector zelf en van de eindgebruikers van de communicatie. Effectieve en efficiënte communicatie vormt volgens de stichting de ruggengraat van de samenleving.

De stichting stimuleert aansprekende innovaties die de spelregels binnen de sector veranderen. Het gaat om wezenlijke innovaties met een grensverleggend en baanbrekend karakter. De stichting heeft in het verleden verschillende projecten ondersteund. Zie daarvoor https://www.communicatieinnovatie.nl/donaties/

Daarnaast steunt de stichting Auspiciën de nieuwe opleiding Innovatie en Communicatie van opleider Van der Hilst, om innovatie in het vak bij senior communicatieprofessionals te stimuleren.
De Stichting Auspiciën bestaat sinds 2000 en is voortgekomen uit een advies- en opleidingsfonds voor de grafische industrie.

Direct inschrijven

Een greep uit ons netwerk

Schrijf je nu in