Nadia Nieuwenhuijs
Jan 7, 2020

Het is zover! Je bent toe aan een nieuwe uitdaging in het communicatievak. En nu viel je oog ook nog op een droomvacature. Snel aan de slag met een creatieve brief of vlog om op te vallen. Maar dat oude CV kun je echt niet meer meesturen... Nadia Nieuwenhuijs zag bij haar vorige werkgever, Bureau voor Overheidscommunicatie, heel veel CV’s voorbij komen en weet ook precies waar opdrachtgevers op letten bij het beoordelen van CV’s. Hierbij een paar handige tips zodat jouw CV weer up-to-date is!

✅CV: kies voor rust en overzicht. Bedenk dat de lezer vaak veel CV’s onder ogen krijgt en binnen een aantal seconden een CV scant. De leesbaarheid is dus echt van groot belang. Als er ‘gezocht’ moet worden waar een bepaalde ervaring is op gedaan dan verkleint dit de kans om op de juiste ‘stapel’ terecht te komen;

✅Vormgeving: ga niet voor een schreeuwerig drukke opmaak. Geef je CV makkelijk een moderne uitstraling door gebruik te maken van gratis apps zoals Canva.

✅Voor iedere vacature maak je een CV op maat. Klinkt als veel werk maar in praktijk houdt het in dat je als het ware je CV toeschrijft naar de vacature (relevante ervaring benoem je, minder relevante ervaring laat je weg of beschrijf je beknopt);

✅Gebruik in je CV (voor zo ver mogelijk en uiteraard op waarheid berust) dezelfde terminologie als in de vacature. Zo herkent de lezer direct bepaalde functies of werkzaamheden;

✅Motivatietekst: probeer je in te leven in de functie. Geef aan waarom je enthousiast wordt van deze functie bij deze werkgever en wat je meebrengt om de functie met succes in te vullen. Ook laat je zien dat je voldoet aan de gestelde eisen en wensen van je mogelijk nieuwe werkgever. Valkuil is vaak dat je je motivatie schrijft als een opsomming van wat je aan ervaring hebt. Maar daar is het CV voor;

✅Het klinkt heel logisch… Maar let op spelfouten! Laat iemand anders nog eens tegenlezen voordat je jouw CV / motivatie verstuurd.

Nadia Nieuwenhuijs

Vaknieuws & verhalen uit de communicatiepraktijk

Een BMW hoeft niet altijd. Soms is een Toyota Aygo ook goed genoeg

Jun 30, 2025
Van jongs af aan wist Hanneke Nagtzaam het al zeker: ze wilde iets met schrijven doen. 'Op de middelbare school zat ik bij de schoolkrant. De droom..
Lees verder

Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even!

Jun 16, 2025
Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even! Je zit op je werk. Je hebt een heel andere functie, maar doet stiekem tussendoor..
Lees verder

10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?'

Jun 16, 2025
Uiteenlopend veel specialismen: 10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?' Wat zeg jij als je de vraag krijgt: ‘wat doe jij eigenlijk..
Lees verder

Van vragen stellen en weggaan, naar vragen stellen en blijven

Jun 3, 2025
Communicatieprofessional aan het woord: adviseur risicocommunicatie Mirjam Haven van Veiligheidsregio Twente Mirjam Haven, adviseur..
Lees verder

Creatief schrijven met AI: jij maakt het verschil

Jun 3, 2025
Schrijven met AI? AI doet het voorwerk Jij maakt het bijzonder met deze drie ideeën Wat een tijd om communicatieprofessional te zijn! Nog nooit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000