Blijf jezelf ontwikkelen

Home / Blog / Blijf jezelf ontwikkelen

 

Blijf jezelf ontwikkelen

De wereld verandert en wij empathische communicatiewezens veranderen mee. We leren, we krijgen inzichten, we groeien. Als wij over 50 jaar hoogbejaard zijn, kunnen we nog altijd de geest van een jonge god of godin in ons oude lijf hebben. Hoe gaaf is dat? Janny van der Vliet vertelt je waarom het belangrijk is om niet alleen vast te houden aan bekende communicatiemiddelen.

 

Blijf jezelf ontwikkelen - Janny van der Vliet

Als het communicatievak een ‘exacte wetenschap’ was geweest, zouden het vak en ik al heel snel gescheiden zijn. Omdat ‘de wereld verandert’, veranderen wij mee. Verandering is een feestje! Wij, empathische communicatiewezens. We leren, we krijgen inzichten, we groeien mee. Als wij over 50 jaar hoogbejaard zijn, kunnen we nog altijd de geest van een jonge god of godin in ons oude lijf hebben. Hoe gaaf is dat?

Ik kom mensen tegen in ons vak die starten met: “Janny, ‘ik doe niet aan social media’.” De eerste keer dat ik het hoorde was ik met stomheid geslagen. En dacht: “Hoe kun je dit denken?” Inmiddels heb ik ‘mijn verhaal’ daarop. Ik kijk naar mijn kinderen, waarvan mijn oudste over 5 à 6 jaar mijn collega is. Hoe whatsappt mijn zoon met mij? Nou zo dus:

“Juan (afleiding van Janny) “kgnr Tm. Ben om 4ts’

(Juan, ik ga naar Tom, ben om 4 uur thuis)”.

Social media

Hoewel ik nog een ‘lezer ben’ - die passie heb ik op mijn kinderen proberen over te brengen - schrikken boeken en mijn kinderen zich de tandjes van elkaar. Waar collega’s van mijn leeftijd nog meer ‘van de taal zijn’, schrikken zij en de nieuwe generatie nog harder van elkaar. Wij, CommProfs van dit moment, zitten in het midden van deze twee uitersten in generaties. Onze taak is om hen te verbinden. Sociale media ZIJN NIET MEER WEG te denken als communicatiemiddel van de toekomst. Geschreven taal is ook nog altijd een belangrijk communicatiemiddel. Wij moeten beide beheersen. Begrijpen hoe we beide slim inzetten.

Hoe ga je nu om met collega’s die ‘social media maar niets vinden’? En bedenken: ‘met tekst en beeld komen we ook heel ver.’ Mijn nuchtere vraag: “Hoe veilig voel jij je als meneer of mevrouw agent zonder wapenstok in jouw wijk rondloopt omdat hij/zij daar principieel op tegen is?“ Of “hoe voelt het voor je dat jouw vaste oogarts geen nieuwe behandelingen meer wil testen omdat hij/zij deze ‘onzin vindt’?” Wekt dat vertrouwen?

Wekken wij vertrouwen als we weigeren om te erkennen dat de socials een prominent belangrijk communicatiemiddel zijn? Wekken wij vertrouwen als we überhaupt een communicatiemiddel uitsluiten waarmee we onze doelgroep kunnen bereiken? Aan jou het antwoord. En de uitnodiging om te verbinden en je te blijven ontwikkelen.

Janny_van_der_Vliet_c6f

Auteur Janny van der Vliet

Janny is (zelfstandig) communicatieadviseur bij diverse organisaties. Daarnaast is ze mentor, docent en communicatiecoach bij Van der Hilst.

Ook les krijgen van Janny? Dat kan! Bekijk onze opleidingen hier.

Blijf ontwikkelen

De wereld verandert en wij empathische communicatiewezens veranderen mee. We leren, we krijgen inzichten, we groeien. Als wij over 50 jaar hoogbejaard zijn, kunnen we nog altijd de geest van een jonge god of godin in ons oude lijf hebben. Hoe gaaf is dat? Janny van der Vliet vertelt je waarom het belangrijk is om niet alleen vast te houden aan bekende communicatiemiddelen.

 

Blijf jezelf ontwikkelen - Janny van der Vliet

Als het communicatievak een ‘exacte wetenschap’ was geweest, zouden het vak en ik al heel snel gescheiden zijn. Omdat ‘de wereld verandert’, veranderen wij mee. Verandering is een feestje! Wij, empathische communicatiewezens. We leren, we krijgen inzichten, we groeien mee. Als wij over 50 jaar hoogbejaard zijn, kunnen we nog altijd de geest van een jonge god of godin in ons oude lijf hebben. Hoe gaaf is dat?

Ik kom mensen tegen in ons vak die starten met: “Janny, ‘ik doe niet aan social media’.” De eerste keer dat ik het hoorde was ik met stomheid geslagen. En dacht: “Hoe kun je dit denken?” Inmiddels heb ik ‘mijn verhaal’ daarop. Ik kijk naar mijn kinderen, waarvan mijn oudste over 5 à 6 jaar mijn collega is. Hoe whatsappt mijn zoon met mij? Nou zo dus:

“Juan (afleiding van Janny) “kgnr Tm. Ben om 4ts’

(Juan, ik ga naar Tom, ben om 4 uur thuis)”.

Social media

Hoewel ik nog een ‘lezer ben’ - die passie heb ik op mijn kinderen proberen over te brengen - schrikken boeken en mijn kinderen zich de tandjes van elkaar. Waar collega’s van mijn leeftijd nog meer ‘van de taal zijn’, schrikken zij en de nieuwe generatie nog harder van elkaar. Wij, CommProfs van dit moment, zitten in het midden van deze twee uitersten in generaties. Onze taak is om hen te verbinden. Sociale media ZIJN NIET MEER WEG te denken als communicatiemiddel van de toekomst. Geschreven taal is ook nog altijd een belangrijk communicatiemiddel. Wij moeten beide beheersen. Begrijpen hoe we beide slim inzetten.

Hoe ga je nu om met collega’s die ‘social media maar niets vinden’? En bedenken: ‘met tekst en beeld komen we ook heel ver.’ Mijn nuchtere vraag: “Hoe veilig voel jij je als meneer of mevrouw agent zonder wapenstok in jouw wijk rondloopt omdat hij/zij daar principieel op tegen is?“ Of “hoe voelt het voor je dat jouw vaste oogarts geen nieuwe behandelingen meer wil testen omdat hij/zij deze ‘onzin vindt’?” Wekt dat vertrouwen?

Wekken wij vertrouwen als we weigeren om te erkennen dat de socials een prominent belangrijk communicatiemiddel zijn? Wekken wij vertrouwen als we überhaupt een communicatiemiddel uitsluiten waarmee we onze doelgroep kunnen bereiken? Aan jou het antwoord. En de uitnodiging om te verbinden en je te blijven ontwikkelen.

Janny_van_der_Vliet_c6f

Auteur Janny van der Vliet

Janny is (zelfstandig) communicatieadviseur bij diverse organisaties. Daarnaast is ze mentor, docent en communicatiecoach bij Van der Hilst.

Ook les krijgen van Janny? Dat kan! Bekijk onze opleidingen hier.