Peter Gons
Jun 1, 2019

 

Als communicatieadviseur werk je in een prachtig vakgebied. En ik praat liever over communicatievakgebied dan communicatie-vak. Want er is (gelukkig!) zoveel ruimte voor eigen invulling dat ons werk zich niet zo makkelijk in één vak laat stoppen.

De keerzijde van deze heerlijke speelruimte? Allerlei uiteenlopende klantverwachtingen over ons werk en onze rol als communicatieprofessional. Dit maakt het soms een flinke uitdaging om stevig in je schoenen te blijven staan en effectief te zijn in je adviesrol.

De Elevator pitch

Bijvoorbeeld wanneer er dingen van je gevraagd worden waar jij ‘niet-van-bent’. Voor je het weet heb je weer een aap op je schouder. De kunst is dan om niet te vertellen waar je niet van bent, maar om te vertellen waar je wel van bent.

Of wanneer je goede legitimatie zoekt voor een ongevraagd advies (en de ander vraagt: waarom bemoei jij je hiermee…?).

'Een stevig statement vanuit een doorwrochte autonome rolopvatting zal je helpen.'

In de trainingen en lesbijeenkomsten die ik verzorg merk ik dat een goede elevator pitch nog best lastig kan zijn. 

The why van the why

Wat mij goed heeft geholpen is antwoorden te vinden op je eigen what-how-why. Ja, ja, een beetje afgekloven misschien deze Golden Circle van Simon Sinek, maar heb je het wel eens echt gedaan?

De what is goed te doen, de how, na enig zelfonderzoek, ook nog wel. Maar dan ‘de why’… Pfff, da’s een taaie.

Je kunt natuurlijk prima door het leven zonder een antwoord op 'je why'. Maar wél een  antwoord hebben op die vraag, helpt je wel om je in spannende situaties stevig te voelen en bevlogenheid te tonen. En laat bevlogenheid nou net een van de belangrijkste aspecten zijn (lees: Amy Cuddy, Presence) waar opdrachtgevers naar op zoek zijn!

Tips om tot de kern te komen

Laten we ‘de why’ dus even bij de kop pakken. Het is een vraagstuk op het niveau van missie/zingeving. Dat zijn meestal de lastigste.

Tip 1 Stel jezelf de volgende verdiepingsvragen:

  • Waar komt de gedrevenheid vandaan om je kostbare tijd aan het communicatievakgebied te geven? Of maak de volgende zinnen af:
  • het ideaal dat ik als commprof nastreef is……
  • ik doe er toe als communicatieprof als… (en dan niet antwoorden: ‘meehelpen de organisatiedoelen te realiseren’. Natuurlijk doe je dat…! Daar zit geen onderscheidend verhaal in. Immers, elke niet communicatie-collega zal dat ook beweren!)
  • ik ben geslaagd als….

 En…? Schud je de antwoorden zo uit je mouw? Of is het nog een breinbreker?

Tip 2 Neem de tijd!

Het antwoord op je eigen 'why' in het communicatievakgebied vind je diep vanbinnen. Dus gun jezelf stilte wandelingen, retraites enz. En soms weten anderen goed woorden te geven aan jouw gevoelens. In het boek ‘De Nieuwe Communicatieprofessional’ van Vera de Witte lees ik bijvoorbeeld inspirerende passages die wel eens te maken kunnen hebben met jouw ‘waarom’ vragen.

Tip 3 Beelden beklijven

Heb je je eigen what-how-why uitgeschreven, spreek het uit en maak er een videofilmpje van. Zo beklijft het beter. Pas op: terugkijken kan doodeng zijn…

Tip 4 Bonus tip (voor de liefhebbers van verder en diepgaander onderzoek)

Voel je flow (fantastisch, leuk, optimaal, waardevol) in je werk? Dat zal nooit helemaal en elke dag het geval zijn. Maar ernaar streven...Waarom niet? Een hulpmiddel is antwoord vinden op de volgende vragen op verschillende ontwikkelniveaus (naar Bateson).

  • Waar ben ik? (Klopt de omgeving nog voor me waar ik werk?)
  • Wat doe ik? (Zijn mijn werkzaamheden nog steeds oké? Wil ik iets anders vastpakken, wat moet ik dan loslaten?)
  • Wat kan ik? (Beschik ik nog over de juiste kennis & vaardigheden om mijn werkzaamheden goed te doen?
  • Wat denk ik? (Welke denkpatronen/overtuigingen helpen mij, geven mij kracht? En welke denkpatronen helpen mij niet meer en zitten mij in de weg?)
  • Wie ben ik? (Ken ik mezelf echt goed? Wat zijn mijn aangeboren talenten/kwaliteiten? Zet ik die nog wel in of ben ik een beetje van m’n oorspronkelijke pad afgeraakt?)
  • Wat wil ik? (Wat wil ik met en in dit leven? Wat is echt belangrijk voor mij?)

Stevige kost wel hè? Dat trekt niet iedereen en is ook niet nodig.

Daarom mijn advies:

Als je ’s ochtends naar je werk gaat en je kunt nog steeds makkelijk antwoord geven op de vraag: ‘waarom ga ik met plezier naar mijn werk?’ Dan klopt op dit moment alles voor jou! Lekker aan het werk dan!

Adviesvaardigheden trainen?

We hebben 3 trainingen ontwikkeld om jouw extra bagage te geven om stevig in je adviesrol te staan.

Deze keuzehulp geeft jouw inzicht in welke training het beste bij jou past.

Heb je behoefte aan een persoonlijke intake om te kijken welke training of opleiding bij jouw vraagstuk past? Stuur ons een e-mail of bel 033-450 50 00

Peter Gons

Wat hoor je Peter zeggen? "Communicatie gaat over het geven van een gemeenschappelijke betekenis aan de individuele interpretaties van de werkelijkheid. Zo kom je tot een gezamenlijke focus en actie. Daarbij is het proces vaak mooier dan de inhoud. Het proces: mens zijn. Draait het daar niet om in het leven?"

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay en kennissessie Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk wel eens..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000