Nadia Nieuwenhuijs
Jan 7, 2020

Het is zover! Je bent toe aan een nieuwe uitdaging in het communicatievak. En nu viel je oog ook nog op een droomvacature. Snel aan de slag met een creatieve brief of vlog om op te vallen. Maar dat oude CV kun je echt niet meer meesturen... Nadia Nieuwenhuijs zag bij haar vorige werkgever, Bureau voor Overheidscommunicatie, heel veel CV’s voorbij komen en weet ook precies waar opdrachtgevers op letten bij het beoordelen van CV’s. Hierbij een paar handige tips zodat jouw CV weer up-to-date is!

✅CV: kies voor rust en overzicht. Bedenk dat de lezer vaak veel CV’s onder ogen krijgt en binnen een aantal seconden een CV scant. De leesbaarheid is dus echt van groot belang. Als er ‘gezocht’ moet worden waar een bepaalde ervaring is op gedaan dan verkleint dit de kans om op de juiste ‘stapel’ terecht te komen;

✅Vormgeving: ga niet voor een schreeuwerig drukke opmaak. Geef je CV makkelijk een moderne uitstraling door gebruik te maken van gratis apps zoals Canva.

✅Voor iedere vacature maak je een CV op maat. Klinkt als veel werk maar in praktijk houdt het in dat je als het ware je CV toeschrijft naar de vacature (relevante ervaring benoem je, minder relevante ervaring laat je weg of beschrijf je beknopt);

✅Gebruik in je CV (voor zo ver mogelijk en uiteraard op waarheid berust) dezelfde terminologie als in de vacature. Zo herkent de lezer direct bepaalde functies of werkzaamheden;

✅Motivatietekst: probeer je in te leven in de functie. Geef aan waarom je enthousiast wordt van deze functie bij deze werkgever en wat je meebrengt om de functie met succes in te vullen. Ook laat je zien dat je voldoet aan de gestelde eisen en wensen van je mogelijk nieuwe werkgever. Valkuil is vaak dat je je motivatie schrijft als een opsomming van wat je aan ervaring hebt. Maar daar is het CV voor;

✅Het klinkt heel logisch… Maar let op spelfouten! Laat iemand anders nog eens tegenlezen voordat je jouw CV / motivatie verstuurd.

Nadia Nieuwenhuijs

Inspirende nieuws & blogposts

Zo bevorder jij als communicatieadviseur diversiteit, gelijkheid en inclusie

Apr 14, 2025
In een tijd waarin diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) onder druk staan, is de rol van communicatieadviseurs extra belangrijk. Jij hebt een..
Lees verder

Inclusief schrijven is slimme communicatie (en straks wettelijk verplicht)

Apr 14, 2025
Staat er in je agenda al een grote rode cirkel om 28 juni 2025? Dan gaat namelijk de European Accessibility Act (EAA) in. En dat betekent dat wij als..
Lees verder

Communicatie is meer dan zenden: het is luisteren, verbinden en handelen vanuit wederzijds begrip

Apr 1, 2025
Communicatieprofessional Kaoutar El Oualid aan het woord: Binnen de gemeente Utrecht werkt Kaoutar El Oualid aan meer dan alleen communicatie. Als..
Lees verder

Opinieblog: tijd voor een nieuwe socialmediastrategie

Mar 25, 2025
Elke ochtend scroll ik door mijn LinkedIn-feed en zie het steeds vaker: kritische posts over social media. Vakgenoten die twijfelen of ze nog op X..
Lees verder

Hoe visualisaties helpen bij het vertellen van je verhaal

Feb 20, 2025
Het idee van datavisualisatie is niet nieuw: een van de oudste voorbeelden van datavisualisatie is een kaart van Napoleon’s Russische veldtocht uit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000