Janny van der Vliet
Nov 27, 2019

Als het communicatievak een ‘exacte wetenschap’ was geweest, zouden het vak en ik al heel snel gescheiden zijn. Omdat ‘de wereld verandert’, veranderen wij mee. Verandering is een feestje! Wij, empathische communicatiewezens. We leren, we krijgen inzichten, we groeien mee. Als wij over 50 jaar hoogbejaard zijn, kunnen we nog altijd de geest van een jonge god of godin in ons oude lijf hebben. Hoe gaaf is dat?

Ik kom mensen tegen in ons vak die starten met: “Janny, ‘ik doe niet aan social media’.” De eerste keer dat ik het hoorde was ik met stomheid geslagen. En dacht: “Hoe kun je dit denken?” Inmiddels heb ik ‘mijn verhaal’ daarop. Ik kijk naar mijn kinderen, waarvan mijn oudste over 5 à 6 jaar mijn collega is. Hoe whatsappt mijn zoon met mij? Nou zo dus:

“Juan (afleiding van Janny) “kgnr Tm. Ben om 4ts’ (Juan, ik ga naar Tom, ben om 4 uur thuis)”.Social media

Hoewel ik nog een ‘lezer ben’ - die passie heb ik op mijn kinderen proberen over te brengen - schrikken boeken en mijn kinderen zich de tandjes van elkaar. Waar collega’s van mijn leeftijd nog meer ‘van de taal zijn’, schrikken zij en de nieuwe generatie nog harder van elkaar. Wij, CommProfs van dit moment, zitten in het midden van deze twee uitersten in generaties. Onze taak is om hen te verbinden. Sociale media ZIJN NIET MEER WEG te denken als communicatiemiddel van de toekomst. Geschreven taal is ook nog altijd een belangrijk communicatiemiddel. Wij moeten beide beheersen. Begrijpen hoe we beide slim inzetten.

Hoe ga je nu om met collega’s die ‘social media maar niets vinden’? En bedenken: ‘met tekst en beeld komen we ook heel ver.’ Mijn nuchtere vraag: “Hoe veilig voel jij je als meneer of mevrouw agent zonder wapenstok in jouw wijk rondloopt omdat hij/zij daar principieel op tegen is?“ Of “hoe voelt het voor je dat jouw vaste oogarts geen nieuwe behandelingen meer wil testen omdat hij/zij deze ‘onzin vindt’?” Wekt dat vertrouwen?

Wekken wij vertrouwen als we weigeren om te erkennen dat de socials een prominent belangrijk communicatiemiddel zijn? Wekken wij vertrouwen als we überhaupt een communicatiemiddel uitsluiten waarmee we onze doelgroep kunnen bereiken? Aan jou het antwoord. En de uitnodiging om te verbinden en je te blijven ontwikkelen.

Ook les krijgen van Janny? Dat kan! Bekijk onze opleidingen hier.

Janny van der Vliet

Janny is (zelfstandig) communicatieadviseur bij diverse organisaties. Daarnaast is ze mentor, docent en communicatiecoach bij Van der Hilst.

Inspirende nieuws & blogposts

Zo bevorder jij als communicatieadviseur diversiteit, gelijkheid en inclusie

Apr 14, 2025
In een tijd waarin diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) onder druk staan, is de rol van communicatieadviseurs extra belangrijk. Jij hebt een..
Lees verder

Inclusief schrijven is slimme communicatie (en straks wettelijk verplicht)

Apr 14, 2025
Staat er in je agenda al een grote rode cirkel om 28 juni 2025? Dan gaat namelijk de European Accessibility Act (EAA) in. En dat betekent dat wij als..
Lees verder

Communicatie is meer dan zenden: het is luisteren, verbinden en handelen vanuit wederzijds begrip

Apr 1, 2025
Communicatieprofessional Kaoutar El Oualid aan het woord: Binnen de gemeente Utrecht werkt Kaoutar El Oualid aan meer dan alleen communicatie. Als..
Lees verder

Opinieblog: tijd voor een nieuwe socialmediastrategie

Mar 25, 2025
Elke ochtend scroll ik door mijn LinkedIn-feed en zie het steeds vaker: kritische posts over social media. Vakgenoten die twijfelen of ze nog op X..
Lees verder

Hoe visualisaties helpen bij het vertellen van je verhaal

Feb 20, 2025
Het idee van datavisualisatie is niet nieuw: een van de oudste voorbeelden van datavisualisatie is een kaart van Napoleon’s Russische veldtocht uit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000