Schrijven met AI? AI doet het voorwerk
Jij maakt het bijzonder met deze drie ideeën
Wat een tijd om communicatieprofessional te zijn! Nog nooit hadden we zó veel slimme tools tot onze beschikking om content te maken. ChatGPT, Copilot, Schrijfsimpel – ze denken mee, herschrijven, vatten samen. En dat is geweldig. Want daardoor komt er ruimte vrij voor iets anders: creativiteit.
Als AI het snelle schrijfwerk uit handen neemt, kun jij je focussen op waar jij het verschil maakt: de toon, de insteek, de creativiteit. Want originele content ontstaat niet vanzelf en ook niet met alleen AI – die ontstaat doordat jij slimme keuzes maakt. Juist jouw vakmanschap in de prompts maakt teksten levendig, scherp, verrassend en onderscheidend.
Creative content = creatief aansturen. AI is een fantastische meeschrijver, zolang jij het stuur in handen houdt. Wat wil je overbrengen? Welke vorm of invalshoek maakt je verhaal nét even anders? En hoe kun je AI inzetten om dat nog sterker te maken?
Mijn deelnemers ontdekken dat tijdens een training Creatief schrijven met AI. Zo gingen we aan de slag met een casus over de introductie van een nieuw functiehuis. We onderzochten hoe je AI kunt inzetten om sneller tot een sterke tekst te komen – en hoe je die tekst vervolgens creatiever maakt. Met invalshoeken, toonwisselingen en slimme tegenstellingen.
Ook iets voor jou?
Volg de training Creatief schrijven met AI voor communicatieprofessionals
Tijdens de training ontdek je dat er tientallen creatieve technieken zijn – en hoe je ze samen met AI toepast. Alsjeblieft, hier zijn alvast drie technieken voor originele, opvallende teksten.
1. Reportersperspectief – alsof je erbij bent
We schreven een scène waarin een HR-team het nieuwe functiehuis presenteert aan leidinggevenden. In tegenwoordige tijd, direct en beeldend: Marieke legt het schema op tafel. “We hebben nu voor elke functie een helder groeipad,” zegt ze. Om haar heen knikken de teamleiders. In de lucht hangt opluchting – én nieuwsgierigheid.
AI hielp hierbij door een neutrale tekst om te zetten naar actief en beeldend taalgebruik.
2. Literair perspectief – in het hoofd van de hoofdpersoon
We stapten vervolgens in de schoenen van een medewerker die zijn nieuwe functiebeschrijving leest: Hij las zijn nieuwe functiebeschrijving voor de tweede keer. Het klopte allemaal. Toch bleef het gek voelen. Tien jaar dezelfde titel – en nu ineens iets nieuws. Hier hielp AI met suggesties voor subtiele emotie: twijfel, nieuwsgierigheid, hoop.
3. Tegenstelling – spanning in één zin
Tot slot werkten we met contrast. Want verandering roept vaak tegelijk duidelijkheid én vragen op: Het nieuwe functiehuis biedt duidelijkheid en houvast – en biedt tegelijk alle vrijheid.
AI gaf varianten: we vroegen simpelweg om “drie herformuleringen met een tegenstelling erin” – en dat werkte verrassend goed.
Tijdens de training ervaar je hoe creatieve schrijftechnieken en slimme AI-tools elkaar versterken. Je werkt aan je eigen teksten, experimenteert met nieuwe invalshoeken, oefent met kant-en-klare prompts en je krijgt gerichte feedback. Je merkt het meteen: schrijven gaat sneller én wordt leuker. Na afloop heb je een flinke dosis inspiratie, een handige promptbibliotheek en vooral: weer zin om te schrijven. AI doet het voorwerk. Jij maakt het bijzonder.
Schrijf je hier in voor de training Creatief schrijven met AI voor communicatieprofessionals.
Dit en meer blogs boordevol schrijftips lees je ook op de website van Superscript.