Yvonne Meijer
Dec 9, 2024

Dit hele jaar neemt Van der Hilst haar vijftigjarig bestaan als aanleiding om een blik te werpen op het communicatievak. Dit jubileum zet mij ook aan het denken. Nu gaat mijn loopbaan niet zó lang terug, maar het scheelt slechts een jaar en dan tik ik zelf ook een halve eeuw aan. Terugblikken én vooruitblikken horen bij zo’n mijlpaal. Ook zakelijk. Als ik onzekerheid laat spreken, dan vraag ik mij steeds vaker af wat de houdbaarheid is van mijn rol als communicatieprofessional met een eigen bedrijf. Dit gaat gepaard met trots op de ontwikkeling, die ik – gelijk aan het vak – heb doorgemaakt. 

Gevoel van trots of tóch vooral opboksen tegen de concurrentie?

Het aantal zelfstandigen zonder personeel (zzp) is volgens recent onderzoek van de KvK tussen 2014 en 2024 met 85% gestegen. In 2014 telde Nederland zo’n 875.000 zzp’ers. Nu, tien jaar later, zijn dit er iets meer dan 1,6 miljoen. In de top tien van sterkst groeiende branches staat communicatie op nummer negen. De cijfers over het precieze aantal zzp’ers in het communicatievak zijn lastig te achterhalen, maar uitgaande van de algemene groei is die groep beslist toegenomen.
Dat creëert een markt waarin je als communicatieprofessional met een eigen bedrijf moet opboksen tegen een steeds groter wordende groep concurrenten. Positief, want dat houdt je scherp. Tegelijkertijd brengt deze groeiende groep van collega-zzp'ers dus ook onzekerheden met zich mee. Althans, bij mij. 

Er zijn momenten waarop ik twijfel: kan ik deze manier van werken nog jaren volhouden? Is er straks nog wel genoeg werk (voor iemand van mijn leeftijd) in een vakgebied dat zich razendsnel ontwikkelt? Oftewel: wat is mijn houdbaarheidsdatum? Vragen collega’s - die in vaste dienst een communicatierol vervullen - zich dit ook af? Om nog maar te zwijgen over de strengere handhaving van de Wet DBA, waardoor bedrijven mogelijk voorzichtiger worden met het inhuren van zzp'ers. Hoewel de vraag naar flexibele krachten blijft, kan dit de concurrentie verhogen, omdat dit onder andere vereist dat je voor meerdere opdrachtgevers werkt om afhankelijkheid te voorkomen.
Het goede nieuws: de toenemende concurrentie én de aangescherpte wetgeving zetten mij óók op scherp. Onzekerheid dwingt mij om creatief te blijven. Voor mij is het een bevestiging dat ik moet blijven investeren in mijn ontwikkeling en een sterk netwerk. Leeftijd speelt daarbij geen rol. Het lukt mij tot nu toe om mezelf weer op de zakelijke rit te krijgen door vast te houden aan een van de belangrijkste voordelen van senioriteit: de ervaring die ik in de loop der jaren heb opgebouwd. Want terwijl de wereld van communicatie blijft veranderen, weet ik dat er altijd behoefte is aan ervaren professionals. Communicatie blijft mensenwerk en als iets menselijk is, dan is het wel twijfel en onzekerheid. Ongeacht of je in vaste dienst bent of voor jezelf werkt.

De voordelen van een gebalanceerd communicatieteam.

Uiteindelijk geloof ik ook juist in communicatieteams die bestaan uit vaste krachten en tijdelijke collega´s. Ik heb zelf meerdere keren gemerkt dat ik uit nieuwsgierigheid toch net andere vragen stel, waardoor een interessante discussie op gang komt en vaste medewerkers erkennen dat het goed is om zaken anders in te richten of aan te pakken.

Door zzp’ers toe te voegen aan een communicatieteam:
•    breng je een frisse blik naar binnen. Als zzp´er verwonder ik mij vaak over zaken, die voor de vaste collega´s vanzelfsprekend maar niet per se logisch zijn; 
•    haal je specialistische kennis en ervaring in huis;
•    werk je doorgaans samen met iemand, die het gewend is om in korte tijd resultaat te bereiken. Als tijdelijke collega ben je gewend om snel van toegevoegde waarde te zijn, omdat je hiervoor juist bent aangenomen.

Ik houd mij vast aan de gedachte dat er in ons prachtige communicatievak plek is voor iedereen die blijft investeren in zichzelf en ons vak. Ontwikkelen is niet leeftijdsgebonden. De onzekerheid en twijfel die af en toe de kop opsteken, accepteer ik totdat die emoties de overhand nemen. Dat is een van de voordelen van bijna vijftig jaar levenservaring.

Bronnen
•    KvK: Aantal zzp’ers afgelopen tien jaar met 85% gestegen, 7 maart 2024
•    CBS: Groei aantal zzp'ers in Nederland.

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau19. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Vaknieuws & verhalen uit de communicatiepraktijk

'Een BMW hoeft niet altijd. Soms is een Toyota Aygo ook goed genoeg'

Jun 30, 2025
Van jongs af aan wist Hanneke Nagtzaam het al zeker: ze wilde iets met schrijven doen. 'Op de middelbare school zat ik bij de schoolkrant. De droom..
Lees verder

Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even!

Jun 16, 2025
Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even! Je zit op je werk. Je hebt een heel andere functie, maar doet stiekem tussendoor..
Lees verder

10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?'

Jun 16, 2025
Uiteenlopend veel specialismen: 10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?' Wat zeg jij als je de vraag krijgt: ‘wat doe jij eigenlijk..
Lees verder

Van vragen stellen en weggaan, naar vragen stellen en blijven

Jun 3, 2025
Communicatieprofessional aan het woord: adviseur risicocommunicatie Mirjam Haven van Veiligheidsregio Twente Mirjam Haven, adviseur..
Lees verder

Creatief schrijven met AI: jij maakt het verschil

Jun 3, 2025
Schrijven met AI? AI doet het voorwerk Jij maakt het bijzonder met deze drie ideeën Wat een tijd om communicatieprofessional te zijn! Nog nooit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000