Yvonne Meijer
Nov 29, 2022

Communicatieprofessional aan het woord: Ypie Veenstra.

In haar werk heeft Ypie Veenstra samen met haar twee vaste communicatiecollega’s een niet alledaagse werkomgeving. Zij werken namelijk bij Forint en Forensisch Psychiatrisch Centrum (FPC) Dr. S. van Mesdag in Groningen. In deze gesloten kliniek worden circa 260 mannelijke tbs-patiënten behandeld. ‘

'Uitdagende communicatierol binnen en buiten de muren van de forensische zorg'

Hoe graag we succesverhalen van patiënten, die na hun behandeling terugkeren naar de maatschappij ook willen delen, om verschillende redenen gaat dat niet. Onze patiënten hebben tenslotte ernstige delicten gepleegd en slachtoffers gemaakt. Aan ons de uitdagende taak om – ondanks die beperkingen – de goede voorbeelden van forensische zorg over het voetlicht te brengen.’

Ypie werkt ruim een jaar als senior communicatieadviseur bij – in de volksmond bekend als – de Mesdagkliniek en Forint. ‘Mijn vorige werkgever was eveneens een zorginstelling’, legt ze uit. ‘Maar, dan voor een hele andere cliëntengroep, namelijk ouderen. Ik werkte daar net als nu in een klein team op de afdeling Communicatie.’

Uitdagende communicatie vanwege privacy cliënten
De Mesdagkliniek werkt nauw samen met Forint, een forensische zorgaanbieder. Naast de tbs-patiënten worden hier ook mensen, die vanwege psychiatrische en/of verslavingsproblematiek delicten (dreigen te) plegen, behandeld. Ypie: ‘Onze sector ligt onder een vergrootglas. Zodra er iets misgaat, komt dat in het nieuws. Neem het voorbeeld van de ontsnapping uit de Pompekliniek. Die negatieve verhalen achtervolgen onze sector jaren, terwijl er dagelijks ook zoveel goed gaat. Echter, kunnen we daarover niet zomaar communiceren. We kunnen onze patiënten niet letterlijk een gezicht geven. Dat is natuurlijk begrijpelijk, maar je wilt ook de menselijke kant laten zien. Het is voor ons als team dan ook uitdagend om toch een manier te vinden hierover te communiceren. Dat vind ik lastig, dus is het heel fijn om daarover te sparren met communicatiecollega’s van andere vergelijkbare instellingen en samenwerkpartners zoals TBS Nederland en de ministeries of met vakgenoten die ik tegenkom bij opleidingen of trainingen.’

Belang van kennis naar binnen halen is groot
Ypie werkt nauw samen met haar directe collega’s waarvan een communicatieadviseur en een assistent. ‘Samen pakken we alle facetten van het vak op en we hebben korte lijntjes met de Raad van Bestuur’, gaat ze verder. ‘We pakken allerlei communicatievraagstukken op, denk aan interne communicatie, perscommunicatie, arbeidsmarktcommunicatie, het maken van content, enzovoort. Dan is het extra belangrijk om kennis van buiten naar binnen te halen. Van der Hilst Communicatie viel mij in mijn vorige baan al op als dé opleider binnen het communicatievak. Ondertussen heb ik meerdere (team)trainingen en een opleiding gevolgd.

Onverminderd enthousiast dankzij theorie en praktijk
Een TMA-analyse wees uit dat mijn theoretische basis – logisch ook vanwege mijn vooropleiding – vooral is gestoeld op marketing. Ik heb mij het communicatievak in de praktijk eigen gemaakt. Misschien dat ik mij daardoor niet altijd zeker voelde bij het communicatieadvies dat ik gaf. Het is belangrijk om dat te erkennen om verder te komen. Dat inzicht en die bevestigingen gaven op dat moment de doorslag om de opleiding Senior Communicatieprofessional, Van der Hilst C te doen. Daarnaast heb ik mij nog verdiept in gesprekstechnieken en zakelijk tekenen. In het voorjaar start ik met de training Interne Communicatie bij Veranderingen. Ik kijk er nu al naar uit om dan eigen praktijkvoorbeelden in te brengen en weer het gesprek aan te gaan met andere communicatiedeskundigen, zodat ik die inzichten weer kan delen met mijn collega’s.’

Ypie besluit: ‘In mijn werk is geen dag hetzelfde en zolang ik mij ook nog via opleidingen en in gesprekken met vakgenoten kan blijven ontwikkelen, zie ik geen reden om na te denken over een andere functie. Ik ben nog steeds onverminderd enthousiast!’

Ypie Veenstra heeft zich het communicatievak in eerste instantie vooral in de praktijk eigen gemaakt. ‘Mijn basis is gestoeld op de opleiding marketingmanagement, die ik ruim zestien jaar geleden heb afgerond. Hoewel je in de praktijk veel leert, geeft het meer zelfvertrouwen als je dat onderbouwt met theorie. Door mijn kennis op die manier te verrijken, heb ik erg veel geleerd. Onder andere dankzij het actuele aanbod van Van der Hilst Communicatie.’

Twijfel je zelf of een van de opleidingen of trainingen van Van der Hilst Communicatie past bij jouw ambitie? Neem contact met ons op via info@hilst.nl of 033-450 50 00. We denken graag met je mee!

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau910. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het bijna 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000