Sterker in je vak

Binnen Bedrijfsvoering Drechtsteden werken bijna honderd communicatieprofessionals samen voor zeven gemeenten en diverse klantorganisaties. Sinds 2008 bundelen de Drechtstedengemeenten hun krachten op het gebied van bedrijfsvoering, waaronder communicatie. Dit bevordert de samenwerking en kwalitatief goede communicatie. Kwalitatief goede communicatie vraagt om continue ontwikkeling. Vanuit die behoefte is de afdeling Communicatie van Bedrijfsvoering Drechtsteden een maatwerk-opleidingstraject gestart: een incompany programma gericht op ontwikkeling, verbinding en vakverdieping. Waarom zij hiervoor kozen, leggen opdrachtgevers Liliane Ruyters en Marieke Kuysters van de gemeente Dordrecht in dit laatste artikel uit.
Liliane Ruyters, strategisch beleidsadviseur met opleiden in haar portefeuille, en de drie teamleiders, Marieke Kuysters, Ilonka Lei en Claudia Jonker, tekenden voor de opzet en uitvoering van het traject. ‘We willen investeren in onze mensen, maar hebben ook te maken met een vast budget en een grote diversiteit aan leerwensen’, trapt Liliane af. ‘In plaats van losse trainingen, hebben we bewust gekozen voor een samenhangend incompanytraject dat aansluit bij de ontwikkelbehoefte van onze collega's. Daarnaast is ontmoeting belangrijk, wat ook weer de onderlinge samenwerking bevordert.’
Dit traject werd – na een aanbesteding - opgezet in samenwerking met Van der Hilst Communicatie. ‘Zij boden niet alleen vakinhoudelijke expertise, maar ook een mate van flexibiliteit en maatwerk die volledig aansluit bij onze organisatie’, vult Marieke aan.
Het maatwerkprogramma bestaat uit meerdere onderdelen: een op maat gemaakte incompany C-opleiding, de training 'Content met impact', de training voor Bestuurscommunicatie en Woordvoering en Train-de-trainer voor collega's die regelmatig aan eigen collega's trainingen geven. ‘We hebben met elkaar gekeken: wat past bij onze praktijk en waar hebben collega’s behoefte aan?’, vertelt Liliane. ‘Zo zorgen we ervoor dat het geleerde direct toepasbaar is.’
Wat de opzet van deze aangepaste C-opleiding bijzonder maakt, is dat bij elke module een communicatiecollega van Drechtsteden meedraait als co-trainer.
‘Dat zorgt voor herkenbaarheid en maakt dat modules altijd geënt zijn op de cultuur, manier van doen in Drechtsteden en ook lokale cases en voorbeelden. Dit versterkte de koppeling met de praktijk,’ zegt Marieke.
Ook wordt bij de C-opleiding een link gelegd met de bestaande leerlijn Adviseurs van HR bij Bedrijfsvoering Drechtsteden. Zo is het traject ingebed in de organisatie en draagt het bij aan brede ontwikkeldoelen.
‘Uiteindelijk willen we een afdeling zijn waar mensen graag werken, waar vakkennis wordt gedeeld en waar we flexibel kunnen inspelen op veranderingen’
De effecten van het maatwerktraject worden al duidelijk. ‘Collega’s weten elkaar sneller te vinden en klantorganisaties geven terug dat communicatieprofessionals zich zichtbaar ontwikkelen’, legt Marieke uit. ‘Ook extern zien we de impact: we krijgen positieve signalen van sollicitanten over onze opleidingsaanpak. In de huidige arbeidsmarkt levert dat zeker meerwaarde en ik ben trots dat we dit ook in de praktijk waarmaken met onder andere dit uitgebreide incompanytraject.’ Daarnaast leidt het traject tot meer interne mobiliteit. Marieke licht toe: ‘We zien dat mensen binnen de organisatie nieuwe rollen oppakken. Dit vergroot de kans dat collega’s blijven, omdat ze kunnen doorgroeien, terwijl ze anders mogelijk buiten de organisatie waren gaan kijken voor een volgende stap in hun loopbaan.’
Opleiden zit in het DNA van de afdeling Communicatie. Jaarlijks organiseert de afdeling de Academiedag en twee Academieweken voor alle medewerkers. Het maatwerktraject voegt daar een structurele leerlijn voor de communicatieprofessionals aan toe. Daarbij is het traject flexibel en lerend ingericht: ‘We evalueren regelmatig, halen informatie op bij klantorganisaties en voeren gesprekken met HR en waar nodig wordt bijgestuurd.’ Liliane bespreekt die input en de voortgang regelmatig met Van der Hilst Communicatie. ‘Ze denken mee, schakelen snel en weten goed wat er speelt binnen ons vakgebied. Dat maakt dat het echt voelt als een gezamenlijk traject’, onderstreept Liliane.
Voor 2026 wordt al nagedacht over een mogelijk vervolg en uitbreiding van deelnemers. ‘Er hebben nu al collega’s van bedrijfsonderdelen, die niet onder de communicatieafdeling vallen, meegedaan aan de training ‘Content met impact’, vertelt Marieke. ‘Een waardevolle ontwikkeling. Uiteindelijk willen we een afdeling zijn waar we kwalitatieve communicatie leveren voor onze opdrachtgevers, mensen graag werken, vakkennis gedeeld wordt en we flexibel kunnen inspelen op veranderingen. Dit opleidingstraject helpt daar echt bij.’
In drie artikelen belichten we dit traject vanuit verschillende perspectieven: die van de opdrachtgever, de trainers en een van de deelnemers. De ervaring van trainers Niels Lange en Chris Mulder en deelnemer van de incompany C-opleiding Sanne Waldekker lees je hieronder.
Voor Sanne Waldekker, communicatieadviseur en woordvoerder bij de gemeente Dordrecht, betekent de C-Academie meer dan alleen kennis opdoen. ‘Ik merk dat ik steviger aan tafel zit. Zeker bij complexe dossiers met veel belangen kan ik mijn advies nu beter onderbouwen.’ Sanne waardeert vooral de directe koppeling met de praktijk: ‘Of het nu gaat over gedragsverandering of reputatiemanagement, alles herken je meteen uit je eigen werk. Je wordt uitgedaagd om theorie toe te passen op echte casussen. Dat maakt het leerzaam én nuttig.’
Lees de ervaring van deelnemer Sanne
De mix van deelnemers maakt deze trainingen zo waardevol,’ vertellen trainers Niels Lange en Chris Mulder. Vanuit hun verschillende trainingen over contentcreatie en train-de-trainer, zien zij hoe collega's uit grote én kleine gemeenten elkaar verrassen met nieuwe inzichten en ideeën. ‘Je stapt even uit de waan van de dag, denkt bewuster na over je boodschap en krijgt direct feedback van mensen die jouw praktijk begrijpen. Dat is een unieke kans,’ zegt Niels. Chris vindt dat ook: ‘Doordat het een veilige leeromgeving is, durft iedereen te experimenteren. Je mag hier stralend falen én shinen. Dat is precies wat ontwikkeling nodig heeft.’
Nieuwsgierig naar de lessen van de trainers en hun meest opvallende inzichten uit de groep?
We leggen je graag uit hoe een maatwerk incompanytraject werkt en wat de voordelen daarvan zijn voor jou en je organisatie.
Bel ons of neem contact met ons op bij vragen en/of opmerkingen via de chatfunctie of onderstaand aanvraagformulier.