De Kracht van Kruisbestuiving

Om als communicatieprofessional effectief te blijven in een publieke omgeving die voortdurend verandert, is blijvende ontwikkeling essentieel. Bedrijfsvoering Drechtsteden koos daarom voor een maatwerktraject voor ruim negentig communicatiecollega’s uit zeven gemeenten en samenwerkingsverbanden. In drie artikelen staat elke keer een ander perspectief centraal. Na de trainers in het eerste artikel, is het nu de beurt aan een van de deelnemers. Sanne Waldekker, communicatieadviseur en woordvoerder bij de gemeente Dordrecht, deelt haar ervaring met de incompany C-opleiding. Een traject dat volgens haar theorie en praktijk met elkaar verbindt en bijdraagt aan vakverdieping én samenwerking binnen de regio.
Met een achtergrond als journalist – Sanne werkte jarenlang als verslaggever bij RTV Rijnmond – brengt ze van nature omgevingsbewustzijn en een scherp gevoel voor belangen mee in haar huidige werk. ‘Als journalist leer je snel schakelen, luisteren en doorvragen. Dat neem ik dagelijks mee in mijn rol als woordvoerder en adviseur bestuurscommunicatie. Ik adviseer op basis van mijn werkervaring. Via deze aangepaste C-opleiding als onderdeel van het maatwerktraject, krijg ik de kans om mijn kennis verder te verdiepen. Zowel met theorie als door te leren van anderen. Om extra tools te krijgen en mijn adviezen meer te onderbouwen.’
De incompany C-opleiding is een afgeleide van de bekende C-opleiding van Van der Hilst Communicatie. De modules sluiten aan op de dagelijkse praktijk van Bedrijfsvoering Drechtsteden en bieden volgens Sanne houvast, verdieping en reflectie. Sanne licht toe: ´Het helpt mij nu al om steviger aan tafel te zitten. Zeker bij dossiers waar veel belangen spelen. Ik kan beter uitleggen waarom ik iets adviseer. Ik kom daardoor nog beter in mijn rol.’
‘De directe vertaling naar de praktijk vind ik waardevol’, gaat Sanne verder. ‘Elke module sluit aan op ons werk. Of het nu gaat over reputatiemanagement, gedragsverandering of communicatie met focus: je herkent de situaties meteen. Je wordt uitgedaagd om het geleerde toe te passen op eigen cases. Zo hebben we een case behandeld over hoe we inwoners beter kunnen voorbereiden op langdurige stroomuitval. Dit ook naar aanleiding van de stroomstoring in Spanje en Portugal. In groepjes zijn we aan de slag gegaan om te kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat mensen een noodpakket in huis halen en weten wat ze moeten doen als elektriciteit en gas wegvallen voor een periode van 72 uur. Door samen te brainstormen en de theorie over gedragsverandering erbij te pakken, kwamen we tot goede ideeën, die we in de praktijk kunnen toepassen.’
De lesdag over gedragsverandering was volgens Sanne sowieso boeiend. Ze vertelt: ‘Het inzicht dat mensen het grootste deel van hun gedrag op de automatische piloot uitvoeren - en dat je daar met kleine interventies wél iets in kunt veranderen - was echt een eyeopener. Dat sluit ook goed aan bij mijn werk binnen thema’s als leefbaarheid, bewegen en afvalscheiding. De theorie over ‘duwtjes’ in de goede richting is verrassend toepasbaar.’
‘We werken allemaal voor Bedrijfsvoering Drechtsteden, maar in verschillende contexten: grote of kleine gemeenten, of juist meer gericht op interne communicatie’, legt Sanne uit. ‘Tijdens deze opleiding leren we elkaar op een andere manier kennen. Dat maakt het makkelijker om daarna bij elkaar aan te kloppen. Het voelt vertrouwd en veilig, en dat maakt het leerklimaat prettig.’ Dat het traject incompany is, heeft zowel voor- als nadelen volgens Sanne. ‘Het is fijn dat alles in de buurt van Dordrecht is, dat scheelt reistijd. Tegelijkertijd blijft het werk om je heen bestaan; je stapt er niet helemaal uit. Maar doordat de groep hecht is en de sfeer veilig, lukt het om goed te focussen op het samen leren. De trainers zijn goed en je merkt dat er echt is nagedacht over wat wij als communicatieprofessionals nodig hebben. Het vraagt iets van je: elke keer een dag uit je agenda. Maar het levert meer op.’
Wat dit maatwerktraject voor Sanne ook bijzonder maakt, is dat het verder gaat dan persoonlijke ontwikkeling. Ze besluit: ‘Je merkt dat we als communicatieafdeling naar een hoger plan worden getild. Er ontstaat meer gezamenlijke taal, meer samenhang in hoe we adviseren. En het feit dat Drechtsteden hierin investeert, laat zien dat ze echt werk maken van de ontwikkeling van medewerkers. Dat ik deze kans van mijn werkgever krijg, vind ik echt heel positief.’
In drie artikelen belichten we dit traject vanuit verschillende perspectieven: die van de opdrachtgever, de trainers en een van de deelnemers. De ervaring van trainers Niels Lange en Chris Mulder en opdrachtgevers Liliane Ruyters en Marieke Kuysters lees je hieronder.
De mix van deelnemers maakt deze trainingen zo waardevol,’ vertellen trainers Niels Lange en Chris Mulder. Vanuit hun verschillende trainingen over contentcreatie en train-de-trainer, zien zij hoe collega's uit grote én kleine gemeenten elkaar verrassen met nieuwe inzichten en ideeën. ‘Je stapt even uit de waan van de dag, denkt bewuster na over je boodschap en krijgt direct feedback van mensen die jouw praktijk begrijpen. Dat is een unieke kans,’ zegt Niels.
Lees het verhaal van de trainers
Waarom koos Bedrijfsvoering Drechtsteden voor dit maatwerktraject? ‘Omdat we niet alleen vakkennis willen versterken, maar ook de onderlinge band tussen collega’s,’ leggen Liliane Ruyters en Marieke Kuysters uit. ‘We hebben bewust gekozen voor een samenhangend traject dat past bij onze organisatie, in plaats van losse trainingen. Zo ontstaat er één taal, één manier van werken. En dat zie je al terug: collega’s vinden elkaar sneller, klantorganisaties merken de groei en ook sollicitanten reageren positief op onze opleidingsaanpak. Dat maakt ons als werkgever aantrekkelijker en helpt ons om flexibel te blijven in een veranderende omgeving.’
Benieuwd naar de strategische keuzes achter dit traject én de eerste zichtbare resultaten?
We leggen je graag uit hoe een maatwerk incompanytraject werkt en wat de voordelen daarvan zijn voor jou en je organisatie.
Bel ons of neem contact met ons op bij vragen en/of opmerkingen via de chatfunctie of onderstaand aanvraagformulier.