Skip to content

Praktische informatie

Deze training bestaat uit een online kick-off, twee bijeenkomsten op locatie en tussendoor een online sessie (met een gast die veel vakkennis meebrengt over communicatie voor, tijdens en na een crisis). 

Startdatum Locatie Opmerkingen
Datum: 10 september 2024 Locatie: Utrecht Opmerking: Overige data: 17 en 24 september, 1 oktober 2024 Direct inschrijven
Datum: 1 april 2025 Locatie: Utrecht Opmerking: Overige data: 8, 15 en 22 april 2025 Direct inschrijven
Deelnemers 15
Lesdagen 4 bijeenkomsten
Tijden 12.00 uur - 14.00 uur (online)/ 10.00 uur - 17.00 uur (op locatie)
Studieduur 4 bijeenkomsten (mix van online en offline)
Studiebelasting 4 tot 8 uur
Kosten € 1.995,- *
* Onze trainingen en opleidingen zijn vrijgesteld van btw.

Programma

o Brand bij een chemisch bedrijf
o Je organisatie is gehackt en er is vertrouwelijke informatie gestolen of gelekt
o Een geval #Metoo
o Fraude of witwassen in je organisatie
o Doden en gewonden bij een steekincident
o Een terrorist of verwarde persoon
o Racisme of discriminatie binnen jouw organisatie
* Kruis aan wat voor jou van toepassing is.

De crisis komt, wees voorbereid.
Crisiscommunicatie staat in de top 5 van issues waar jouw directeur buikpijn van krijgt. Dus: wil jij je toegevoegde waarde als communicatieadviseur verhogen? Wees dan voorbereid. 

Deze training helpt je daarbij en bestaat uit: een online kick-off, twee  bijeenkomsten op locatie en tussendoor een online sessie met een gastspreker.

Het programma:

  • Je start met een online kick-off sessie van 2 uur met een compacte introductie over crisiscommunicatie. We wisselen ervaringen uit met de vakexperts, maken kennis met de verschillende fases en de belangrijkste opdrachten die je hebt vanuit jouw rol als communicatieprofessional. Trainers Onno Houtschild en Maartje Snellen.
  • Als voorbereiding op de bijeenkomsten kijk je twee Van der Hilst Video Essentials waarin vakexperts verschillende facetten van crisiscommunicatie verder toelichten: Tom Compaijen over wat wel de acute fase wordt genoemd. En Onno Houtschild over reputatie, vertrouwen en de impact van een crisis op de eigen organisatie.  
  • Tijdens de twee bijeenkomsten op locatie loodsen de trainers je door ‘de wereld van crisiscommunicatie’: vanuit het perspectief van de omgeving én vanuit het perspectief van de organisatie. Door middel van korte oefeningen ontdek je hoe je modellen en schema’s toepast in de praktijk.
    Dag 1 op locatie wordt verzorgd door trainer Tom Compaijen.
    Dag 2 op locatie staan trainers Onno Houtschild en Maartje Snellen voor de klas. 
  • Tussen de twee bijeenkomsten in heb je online een bijzondere ontmoeting met een vakgenoot die te maken heeft gehad met een crisis. In deze sessie kan alles gevraagd worden!
We bekijken een crisis vanuit het perspectief van het publieke domein (omgeving) en vanuit het perspectief van jouw organisatie.

Dag 1 op locatie De acute crisis: ben je er klaar voor?

•    Wat is een crisis en hoe herken je die?
•    Het medialandschap en de uitdagingen: 24/7 nieuws, responstijd, emotie wint van ratio, iedereen is journalist en expert.
•    Binnen- en buitenperceptie.
•    Hoe maak je een omgevingsbeeld onder druk?
•    Hoe maak je een strategisch advies en breng je dit in?
•    Hoe maak je hold-statements en updates?
•    Hoe geef je goed duiding als de camera draait?
•    Hoe ga je om met geruchten?
•    Hoe blijf je goed de communicatie organiseren met getroffenen?
•    Hoe zorg je ervoor dat er geen gat ontstaat in de communicatie richting de volgende fase?

Dag 2  op locatie De crisis verdiept zich: hoe ga je ermee om? 

•    Reputatiemanagement in tijd van acute crisis: een no-go?
•    De acute fase is voorbij maar de druk bouwt verder op: de vertrouwenscrisis.
•    Hoe maak je een goede stakeholderanalyse?
•    Wat is het belang van scenarioplanning?
•    Hoe ga je om met de issues die voortkomen uit een crisis? Hoe werk je aan herstel van reputatie? 
•    Hoe ga je om met slow-burning issues die uitmonden in een crisis? 
•    Wat is de positie van communicatie binnen de organisatie?
•    Wat is jouw rol in de crisisorganisatie en hoe draag je maximaal bij?
•    Welke crisiscommunicatietaken zijn er en hoe zorg je snel voor een geolied team? 
•    Hoe verhoudt jouw rol zich tot de directie, tot de jurist en tot andere communicatierollen in- en extern?
•    Hoe blijf je als team gezond?
•    De crisis is voorbij… maar hoe zit het intern?

Iets voor jou?

Sta je aan de lat als communicatieprofessional als er zich een crisis voordoet? Heb je crisiscommunicatie als onderdeel in je takenpakket maar heb je daar (gelukkig) niet dagelijks mee te maken? En heb je de wens of behoefte om weer helemaal inhoudelijk op scherp te worden gezet met naast theorie vooral ook veel praktische tips & tricks en korte oefeningen? Dan is deze training iets voor jou!

Direct inschrijven

Resultaat

Je bent er klaar voor.

Na het volgen van de crashcourse Crisiscommunicatie & Reputatie weet je wat je te doen staat als een crisis zich aandient en wat er in de opvolgende fase moet gebeuren als herstel van vertrouwen en reputatie om de hoek komen kijken. 


Na deze training ontvang je een Van der Hilst Certificaat van Deelname.

Direct inschrijven

Typisch Van der Hilst

  • Je volgt deze training in een Van der Hilst groep. Dat betekent dat je omringd bent door communicatieprofs die állemaal met hun crisiscommunicatie aan de slag gaan. Welke tips hebben zij? Welke crises voorzien zij en wat is hun plan? Wow, interessant!
  • Je leert van dé vakexperts op dit gebied: Onno Houtschild, Tom Compaijen en Maartje Snellen. De trainers hebben jarenlange ervaring in crisiscommunicatie en in het trainen en opleiden van communicatieprofessionals.
  • Persoonlijke begeleiding zit in het DNA van Van der Hilst. Heb je na het volgen van de training nog een vraag? Vraag gerust om advies!

Twijfel je of deze training de juiste keuze voor je is of weet je niet zeker of je toelaatbaar bent? Dan is een gesprek met een van onze ontwikkeladviseurs een goed idee! We zijn bereikbaar voor advies en praktische vragen op telefoonnummer 033-450 50 00, via de e-mail info@hilst.nl of de chatfuntie.

Direct inschrijven

Ontwikkelaanbod

Klaar om je communicatietalenten naar een hoger niveau te tillen? Kies dan hieronder meteen uit ons aanbod!

Een greep uit ons netwerk

Schrijf je nu in