Verhalen die raken

Home / Blog / Verhalen die raken

 

Verhalen die raken

Een goed verhaal is meer dan tekst. Dat weten communicatieprofessionals als geen ander.
Zeker 70% van de impact van communicatie komt van non-verbale communicatie. En dan bedoel ik meer dan alleen het stemgebruik, de lichaamshouding en de mimiek van iemand.
Een goed verhaal raakt écht wanneer er congruentie is tussen wie je bent, waar je voor staat, wat je zegt en hoe je dat uitdraagt.
Aristoteles gebruikte in de kunst van de retoriek drie belangrijke ijkpunten: pathos, logos en ethos.

Pathos gaat over de aansluiting in je redevoering bij de emotie van je publiek. Dit vraagt om een belangrijke vaardigheid, namelijk ‘je kunnen verplaatsen in de ander’.

Logos gaat over de opbouw van je argumenten in het pleidooi of de redevoering. Is het te volgen en logisch voor de ander? Hier komt een gedegen inhoudelijke voorbereiding goed van pas.

Ethos gaat over de geloofwaardigheid en authenticiteit van de spreker als mens. Klopt wat je zegt met wie je bent en waar je voor staat? Dit ijkpunt is misschien wel de meest ingewikkelde van de drie. Want dit gaat over je overtuigingen, waarden en identiteit.

Sta eens bewust stil bij jouw eigen congruentie of van degene die je adviseert. Bekijk bijvoorbeeld een interview terug en reflecteer daarop, zonder er iets van te vinden. Wat valt je dan op?

Rishma Cats-Harinandansingh
Auteur: Rishma Cats-Harinandan Singh

Docent bij Van der Hilst in het Top College Leiderschap
Veranderkundige/Communicatieregisseur bij de Gemeente Schiedam

 

Verhalen die raken

Een goed verhaal is meer dan tekst. Dat weten communicatieprofessionals als geen ander.
Zeker 70% van de impact van communicatie komt van non-verbale communicatie. En dan bedoel ik meer dan alleen het stemgebruik, de lichaamshouding en de mimiek van iemand.
Een goed verhaal raakt écht wanneer er congruentie is tussen wie je bent, waar je voor staat, wat je zegt en hoe je dat uitdraagt.
Aristoteles gebruikte in de kunst van de retoriek drie belangrijke ijkpunten: pathos, logos en ethos.

Pathos gaat over de aansluiting in je redevoering bij de emotie van je publiek. Dit vraagt om een belangrijke vaardigheid, namelijk ‘je kunnen verplaatsen in de ander’.

Logos gaat over de opbouw van je argumenten in het pleidooi of de redevoering. Is het te volgen en logisch voor de ander? Hier komt een gedegen inhoudelijke voorbereiding goed van pas.

Ethos gaat over de geloofwaardigheid en authenticiteit van de spreker als mens. Klopt wat je zegt met wie je bent en waar je voor staat? Dit ijkpunt is misschien wel de meest ingewikkelde van de drie. Want dit gaat over je overtuigingen, waarden en identiteit.

Sta eens bewust stil bij jouw eigen congruentie of van degene die je adviseert. Bekijk bijvoorbeeld een interview terug en reflecteer daarop, zonder er iets van te vinden. Wat valt je dan op?

Rishma Cats-Harinandansingh
Auteur: Rishma Cats-Harinandan Singh

Docent bij Van der Hilst in het Top College Leiderschap
Veranderkundige/Communicatieregisseur bij de Gemeente Schiedam