Van jongs af aan wist Hanneke Nagtzaam het al zeker: ze wilde iets met schrijven doen. 'Op de middelbare school zat ik bij de schoolkrant. De droom om schrijver te worden zat er vroeg in.' Toch koos ze niet alleen voor de praktische kant van communicatie, maar ook voor iets heel anders: ze studeerde namelijk zowel journalistiek als filosofie. En juist die combinatie blijkt goud waard in haar werk als communicatieadviseur bij ouderenzorgorganisatie tanteLouise. ‘Filosofie heeft me geleerd om precies te willen duiden, door te vragen, de vraag achter de vraag te vinden. En dat is in communicatie net zo belangrijk als bijvoorbeeld goed kunnen schrijven.’
Een klein team met een groot takenpakket
Samen met twee collega’s runt Hanneke het communicatieteam van tanteLouise. En dat is best een klus. Met 2000 medewerkers, 600 vrijwilligers en 16 locaties. Het betekent: álles doen. 'Van strategisch meedenken met het bestuur tot het bestellen van promotiemateriaal en drukwerk.’ Die diversiteit maakt het werk interessant, maar vraagt ook om continu keuzes en afwegingen maken. ‘Wat heeft nu de meeste impact? Waar kunnen we onze tijd het beste aan besteden?’ Vergeleken met eerdere banen, zoals haar tijd bij Aedes - branchevereniging van woningcorporaties -, is haar rol nu veel breder. ‘Bij Aedes was de afdeling groot en waren de taken strakker afgebakend. Hier verdelen we niet alles van tevoren, maar stemmen vaker af: wie pakt wat op? Daarbij houden we rekening met ieders talenten.’
De kunst van het kiezen
Het liefst wil je alles perfect doen. Maar dat kan niet altijd als je je aandacht moet verdelen, weet Hanneke inmiddels. ‘Soms moet je jezelf afvragen: vraagt dit om een BMW of voldoet een Toyota Aygo ook? Je kunt niet alles groots en meeslepend aanpakken, soms is een praktische oplossing beter én sneller. Dat inzicht heeft mij echt geholpen. Want ook die Toyota brengt je van a naar b.’ Een andere les: tijd reserveren voor de belangrijke, maar niet-urgente zaken. ‘We plannen bewust blokken in voor grotere taken of projecten. Bijvoorbeeld om onze communicatieformats te verbeteren. Dat scheelt later veel tijd en geeft collega’s de tools om zelf aan de slag te gaan.’
Balans tussen werkvloer en strategie
Wat Hanneke boeit in haar werk bij tanteLouise is de mix van grote lijnen en kleinere praktijkvragen. ‘De ene dag zit ik bij een projectgroep over een nieuwe woonzorgvorm om mee te denken over hoe we onze doelgroepen daarin meenemen. De andere dag help ik een collega met een flyer voor een activiteit. Die afwisseling is superleuk, maar vraagt wel om continu schakelen.’ Het vinden van de balans blijft een uitdaging. ‘Je wilt er zijn voor die collega met een concrete vraag, maar ook werken aan de positionering van tanteLouise in de sector of de arbeidsmarktcommunicatie verbeteren. Dan helpt het om scherp te zijn: waar kunnen we als team de meeste meerwaarde leveren?’ Er gaat veel tijd zitten in interne communicatie. ‘Met 2000 medewerkers op 16 locaties is het een uitdaging om iedereen goed mee te nemen in nieuw beleid en de samenhang te bewaren. Daar gaat veel aandacht en energie naartoe. Bij Aedes was mijn werk meer politiek en extern gericht.’
Leren in de praktijk én van elkaar
Ontwikkeling blijft belangrijk voor Hanneke. Ze volgde twee jaar geleden een collegereeks strategische communicatie, iets wat veel inzicht gaf. ‘Je leert niet alleen over verandertrajecten en crisiscommunicatie, maar ook hoe je de communicatie-afdeling kunt positioneren binnen de organisatie.’ Daarnaast probeert het team regelmatig te sparren met collega-communicatieteams in de zorg en bezoekt het evenementen zoals de communicatievakdag van branchevereniging ActiZ. ‘En we deden een tijd geleden een heel waardevol intern ontwikkeltraject met Van der Hilst. Dat helpt ons als team om ons werk beter te organiseren en
Trots op samen resultaten halen
Waar Hanneke energie van krijgt? Projecten waarin alles samenkomt. ‘Laatst hadden we een opnamedag voor een interactieve video over een nieuw zorgconcept. Script, interviews, camera’s, mensen – op zo’n dag werken we echt als één team aan iets groters. Dat vind ik geweldig.’ Maar ook de beleidskant blijft boeien. ‘Ik hou ervan om ingewikkelde dingen helder te maken. Mee te denken over beleid en visies. Hoe breng je die duidelijk over, in tekst en beeld? Die mix van inhoud en vorm, van denken en doen – dat maakt dit werk voor mij zo leuk.’
Deze zomer start Hanneke samen met haar team en de raad van bestuur van tanteLouise weer een nieuw ontwikkeltraject met Van der Hilst. ‘We willen samen kijken hoe we communicatie nog steviger kunnen verankeren in de organisatie. Welke rol speelt communicatie in de strategische koers van tanteLouise? En hoe kunnen we dat als team slim organiseren?’ Een traject waar Hanneke naar uitkijkt. ‘Het is waardevol dat het bestuur hierbij betrokken is. Zo zorgen we ervoor dat communicatie niet iets is wat ‘erbij’ komt, maar een integraal onderdeel is van de koers. Dat is belangrijk, zeker bij een organisatie in een sector die zo sterk in beweging is.’
Wil jij ook met je organisatie of communicatieteam aan de slag? Bekijk onze incompany-mogelijkheden: https://www.hilst.nl/incompany
Lisa Holdijk
Lisa Holdijk is docent en schrijftrainer bij Van der Hilst. Ze helpt communicatieprofessionals hun verhaal helder, toegankelijk en inclusief te maken – voor online en offline communicatiemiddelen. Haar specialisatie ligt in schrijven dat werkt én verbindt, met oog voor taal die niemand buitensluit. Ze is ook eigenaar van Buro LISA. Je kunt bij haar terecht voor het ontwikkelen en implementeren van communicatiestrategieën tot het schrijven van duidelijke en overtuigende teksten.