Yvonne Meijer
Oct 28, 2025

 

Sommige communicatieprofessionals vallen direct op door hun enthousiasme en drive om zichzelf steeds verder te ontwikkelen. Zo ook Rebecca Yuen, medewerker corporate communicatie bij de gemeente Roosendaal. Na een studie International Business and Languages, waarvan communicatie slechts een klein onderdeel was, startte haar loopbaan in HR. 

Communicatieprofessional aan het woord: Rebecca Yuen

Het was juist het communicatiedeel – vacatureteksten schrijven, social posts maken, gesprekken voeren – dat haar interesse trok. Een tijdelijke functie als communicatiemedewerker bij een netbeheerder bleek het keerpunt. 
Daar groeide het besef: dit is waar voor haar de energie zat (en zit). Sindsdien weet Rebecca het zeker: ‘Je bent nooit uitgeleerd in dit vak. Er valt altijd iets nieuws te ontdekken of te verbeteren.’

Tijdens een tijdelijke communicatiefunctie bij DNWG (de Netwerkgroep) en Enduris groeide haar interesse voor het communicatievak. Vervolgens werkte Rebecca bij Stedin, waar ze ervaring opdeed met huisstijlbeheer en interne communicatie. Inmiddels zet ze deze kennis alweer ruim drie jaar in bij de gemeente Roosendaal. 

Betekenisvol werk in de publieke sector 

Bij de gemeente Roosendaal ligt de nadruk op het verbeteren van de dienstverlening en de verbinding met inwoners. Rebecca zegt: ‘Het geeft mij voldoening om met communicatie bij te dragen aan een prettigere stad en dorpen voor inwoners en aan duidelijkheid binnen de organisatie.’ Haar functie richt zich op zowel interne als externe communicatie. Onder andere het beheer van het intranet, de website, de huisstijl en het merkportaal behoren tot haar takenpakket. De rode draad: communicatie begrijpelijk en toegankelijk maken.
Haar voorkeur voor communicatie heeft ze ondertussen verder vormgegeven door o.a. de B-opleiding bij Van der Hilst Communicatie af te ronden. ‘Door de opleiding weet ik veel beter hoe ik mijn werk kan onderbouwen. Ik merk dat ik steviger in mijn schoenen sta en communicatievragen gerichter aanpak’, vertelt ze. Met een scherpe blik, brede ervaring en de wil om het communicatievak écht goed te beheersen, probeert Rebecca nu op haar eigen manier dagelijks impact te maken.

Van ‘doen’ naar bewust adviseren 

Een belangrijke les tijdens de B-opleiding? Volgens Rebecca is dat ‘Eerst nadenken, dan uitvoeren’. Ze legt uit: ‘Ik ben erg servicegericht en daardoor heb ik de neiging om alles op te pakken. Er ontstaat gaandeweg – en zeker ook als gevolg van de opleiding - meer ruimte voor strategisch meedenken. De valkuil in dit vak is sowieso dat je snel in de uitvoering schiet. Ik heb geleerd om eerst vragen te stellen: waarom doen we dit? Voor wie doen we dit? En welk effect willen we bereiken? Dat vertaalt zich naar scherpere keuzes en meer impact. Data speelt daarbij een steeds grotere rol. Meten, leren en verbeteren is een vast onderdeel geworden van mijn werk. Ik neem mijn collega’s graag mee in de wijze waarop we data nog meer kunnen benutten.’

Zet de volgende stap als communicatieprofessional!
Leer onderbouwen, aanpakken en met vertrouwen keuzes maken in je werk. Bekijk de Opleiding Communicatieprofessional B

De leukste projecten 

Uiteindelijk krijgt Rebecca vooral energie van projecten, die zichtbaar resultaat opleveren. ‘Een succesvol merkportaal dat collega’s helpt bij communicatievragen en tijdsbesparing oplevert of een campagne die inwoners in beweging brengt’, licht Rebecca toe. ‘Het leukste vind ik projecten waarbij je ziet dat het werkt. Dat mensen het gebruiken, waarderen en erdoor geholpen worden. Dat soort concrete resultaten maken het vak tastbaar.’

De kracht van nieuwe technologie 

Binnen de publieke sector speelt technologie ook een rol in het verbeteren van dienstverlening aan inwoners, bijvoorbeeld door toegankelijke communicatie via chatbots of slimme web-toepassingen. Dat betekent dat Rebecca in haar werk vaker gebruikmaakt van AI. ‘Het helpt mij om sneller tot de kern te komen. Ik zie het als een hulpmiddel voor mijn dagelijkse werk en ben er vooral heel nieuwsgierig naar.'

Ontwikkeling stopt nooit 

Ontwikkeling is voor Rebecca een vanzelfsprekend onderdeel van het communicatievak. Leren doet zij via opleidingen, door ervaringen uit te wisselen met collega’s of simpelweg door nieuwsgierig te blijven naar nieuwe trends. Ze stelt: 'Je bent nooit uitgeleerd in dit vak. Dat maakt het ook zo leuk. Er valt altijd iets nieuws te ontdekken of te verbeteren. Ik ben gelukkig nog lang niet uitgeleerd!’

Blijf groeien in je vak
Wil jij net als Rebecca verder leren en steviger staan in je rol?
Ontdek welk opleidingsniveau bij jou past

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau19. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Vaknieuws & verhalen uit de communicatiepraktijk

Gedreven om verder te groeien en het communicatievak écht te leren

Oct 28, 2025

Lees verder

Deze 5 CustomGPT’s maken je werk makkelijker en leuker

Sep 4, 2025
Vanaf het moment dat ik mijn eerste GPT bouwde, was ik verkocht. Een paar instructies invullen, even testen en bam!, je hebt een slimme AI-assistent..
Lees verder

'Je kunt pas echt impact maken als je de inhoud begrijpt'

Aug 11, 2025
Van gemeentelijke kavelverkoop tot de coördinatie van het Belastingplan 2026. Saskia van Duyne is een communicatieprofessional die het verschil maakt..
Lees verder

'Een BMW hoeft niet altijd. Soms is een Toyota Aygo ook goed genoeg'

Jun 30, 2025
Van jongs af aan wist Hanneke Nagtzaam het al zeker: ze wilde iets met schrijven doen. 'Op de middelbare school zat ik bij de schoolkrant. De droom..
Lees verder

Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even!

Jun 16, 2025
Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even! Je zit op je werk. Je hebt een heel andere functie, maar doet stiekem tussendoor..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000