Praktische informatie

De Van der Hilst opleiding Communicatieprofessional B duurt 6 maanden en is voor communicatieprofs met een paar jaar werkervaring.

Schrijf je je in voor een lesbijeenkomst op locatie? Lees hier de laatste COVID-19 informatie.

Startdatum Locatie Opmerkingen
24 januari 2023 Utrecht Nog 1 plek beschikbaar Direct inschrijven
16 maart 2023 Utrecht Direct inschrijven
16 mei 2023 Utrecht Direct inschrijven
26 september 2023 Utrecht Direct inschrijven
2 november 2023 Utrecht Direct inschrijven


Deelnemers 15 (maximaal)
Lesdagen 11 lesdagen (22 dagdelen)
Tijden 10:30-16:30 uur
Studieduur ca. 6 maanden (1 x per 2 weken een lesdag)
Studiebelasting Gemiddeld 10 uur per week (exclusief bijeenkomsten)
Kosten € 5.295,-*
* Dit is exclusief de kosten voor je boeken. Onze trainingen en opleidingen zijn vrijgesteld van btw.

Programma

De opleiding bestaat uit 11 bijeenkomsten (22 dagdelen). De lesbijeenkomsten zijn geen bijeenkomsten waar je aanschuift en luistert: tijdens de lessen ga je vooral zelf aan de slag! De volgende onderwerpen komen aan bod:

Blok 1 – De basis van het communicatievak
Dit blok bestaat uit twee lesbijeenkomsten
Blok 2 – De uitrusting van een communicatieprofessional
Dit blok bestaat uit vijf lesbijeenkomsten
Blok 3 – Jij, de communicatieprofessional
Dit blok bestaat uit vier lesbijeenkomsten. Je gaat flink aan de slag: oefenen is wat je bij deze lesbijeenkomsten doet. Je werkt aan drie vaardigheden: presenteren, adviseren en schrijven.

Blok 1 – De basis van het communicatievak
Dit blok bestaat uit twee lesbijeenkomsten

Bijeenkomst 1: ‘Ken je vak!’
Onderwerpen o.a.:
  • Wat is communicatie?
    Het communicatievak: wat kun je ermee?
  • Welke rollen, specialismen en modaliteiten zijn er?
  • De communicatietrends.
  • Hoe ziet een ‘gemiddelde’ communicatieafdeling eruit?
Bijeenkomst 2:
‘Kennismaken met reputatie- en stakeholdermanagement
Onderwerpen o.a.:
  • Het belang van jouw organisatie.
  • Het beeld dat de buitenwereld van jouw organisatie heeft.
  • Hoe maakt jouw organisatie zijn of haar belofte waar?
  • Wat zijn de belangrijkste spelers van en voor jouw organisatie?
  • De begrippen missie en visie: wat betekenen ze voor jouw organisatie, de communicatieafdeling en voor jou als communicatieprofessional?
Blok 2 – De uitrusting van een communicatieprofessional
Dit blok bestaat uit vijf lesbijeenkomsten

Bijeenkomst 3: ‘Eerst denken, dan doen!’
Onderwerpen o.a.:
  • Hoe kom je tot een goede communicatieaanpak?
  • Hoe maak je een geslaagde communicatieaanpak?
  • Waarom is het maken van een communicatieanalyse zo belangrijk
  • Hoe herken je doelgroepen, spelers of stakeholders? Hoe kies je de belangrijkste? En wat moeten zij weten, voelen en doen?
Bijeenkomst 4: ‘Een pakkende boodschap in tekst en beeld’
Onderwerpen o.a.:
  • Waaruit bestaat een pakkende communicatieboodschap?
  • Hoe maak je een aansprekende boodschap?
  • Waar moet je op letten?
  • Welke online en offline communicatiemiddelen zet je in?
  • Hoe zet je beeld in om jouw communicatieboodschap over te brengen?
  • Welk beeld kies je?
Bijeenkomst 5: ‘Organiseren van ontmoetingen’
Onderwerpen o.a.:
  • Online en offline ontmoetingen: waarom organiseer je ze?
  • Wat heb je nodig voor het organiseren van deze ontmoetingen?
  • Hoe zorg je ervoor dat de output van jouw ontmoetingen écht een doel dient?
  • Hoe zorg je ervoor dat hetgeen je organiseert, klopt bij de verwachtingen van deelnemers?

Bijeenkomst 6: ‘Organiseren van ons werk’
Onderwerpen o.a.:
  • Hoe maak je een goede briefing?
  • Hoe beoordeel je een creatief voorstel
  • Hoe kom je samen met een creatieve partner tot de juiste aanpak?
Bijeenkomst 7: ‘Omgeving in beeld, maar wat als het misgaat…?’
Onderwerpen o.a.:
  • Wat is het belang van een goede omgevingsanalyse en monitoren?
    Newsrooms.
  • Wanneer heb je met een crisis te maken?
  • Wat zijn de belangrijkste uitgangspunten voor crisiscommunicatie?
  • Voorkomen is beter dan genezen: hoe zorg je dat je weet wat er speelt in jouw organisatie en daarbuiten?
Blok 3 – Jij, de communicatieprofessional
Dit blok bestaat uit vier lesbijeenkomsten. Je gaat flink aan de slag: oefenen is wat je bij deze lesbijeenkomsten doet. Je werkt aan drie vaardigheden: presenteren, adviseren en schrijven.

Bijeenkomst 8: ‘Oefenen met schrijven’
Onderwerpen o.a.:
  • Hoe maak je een goede tekst?
  • Uit welke elementen bestaat een goede tekst?
  • Welke tekstdoelen zijn er?
  • Het verschil tussen informerende en wervende teksten.
Bijeenkomst 9: ‘Oefenen met presenteren’
Onderwerpen o.a.:
  • Wat maakt een presentatie een pakkende presentatie?
  • Waarom vinden veel mensen het geven van een presentatie zo spannend?
  • Hoe bereid je je goed voor?
  • Wanneer heeft jouw presentatie écht impact?
Bijeenkomst 10: ‘Oefenen met het voeren van een adviesgesprek’
Onderwerpen o.a.:
  • Hoe maak je contact tijdens een gesprek?
  • Hoe breng je jouw advies aan de man
  • Ken je ‘klant’: wie is jouw gesprekspartner?
  • Welke adviesstijlen zijn er?
Bijeenkomst 11: ‘Livecase’
In deze laatste lesbijeenkomst rond je samen met je mede-deelnemers de opleiding af met een Livecase. De livecase-inbrenger - een ervaren communicatieprofessional - deelt een actueel vraagstuk. Hiermee ga je met je intervisiegroep aan de slag. Samen bedenken jullie een plan van aanpak voor dit vraagstuk. Deze aanpak presenteren jullie aan de livecase inbrenger en jullie mentor. Met de livecase verdienen jullie studiepunten. Direct inschrijven

Resultaat

Je sluit de opleiding af met een diploma dat van waarde is in het communicatievak. Veel communicatieprofessionals gingen je voor en hebben een Van der Hilst diploma op zak.

 

Direct inschrijven

Typisch Van der Hilst

Typisch van der Hilst:

  • Als je bij Van der Hilst een opleiding volgt, dan heb je altijd een vaste mentor. Deze persoon, beschikt naast heel wat jaren ervaring in het communicatievak ook over coachende vaardigheden.
  • De  docenten hebben allemaal jarenlange ervaring in het communicatievak en hebben zich ontwikkeld als begeleider / trainer / coach;
  • Je oefenmateriaal: je werkt uitsluitend met herkenbare casuïstiek en voorbeelden uit de communicatiepraktijk;
  • Je collega-deelnemers: Van der Hilst is als competentieontwikkelaar top-of-mind bij communicatieprofessionals. Je medecursisten komen net als jij uit het communicatievak of hebben daar belangstelling voor.

Twijfel je of deze opleiding de juiste keuze voor je is of  wil je weten of je voldoet aan de toelatingseisen? Dan is een gesprek met een van onze ontwikkeladviseurs een goed idee! We zijn bereikbaar voor advies en praktische vragen op telefoonnummer 033-450 50 00, via de e-mail info@hilst.nl of de chatfunctie.

Direct inschrijven

Schrijf je nu in