Programma
De opleiding bestaat uit 1 kennismakingsbijeenkomst en drie blokken van in totaal 11 inhoudelijke bijeenkomsten (23 dagdelen).
De lesbijeenkomsten zijn geen bijeenkomsten waar je aanschuift en luistert: tijdens de lessen ga je vooral zelf aan de slag! De volgende onderwerpen komen aan bod:
Blok 1 – De basis van het communicatievak
Dit blok bestaat uit twee lesbijeenkomsten
Blok 2 – De uitrusting van een communicatieprofessional
Dit blok bestaat uit vijf lesbijeenkomsten
Blok 3 – Jij, de communicatieprofessional
Dit blok bestaat uit vier lesbijeenkomsten. Je gaat flink aan de slag: oefenen is wat je bij deze lesbijeenkomsten doet. Je werkt aan drie vaardigheden: presenteren, adviseren en schrijven.
Blok 1 – De basis van het communicatievak
Dit blok bestaat uit twee lesbijeenkomsten
Bijeenkomst 1: ‘Ken je vak!’
Onderwerpen o.a.:
- Wat is communicatie?
- Het communicatievak: wat kun je ermee?
- Welke rollen, specialismen en modaliteiten zijn er?
- De communicatietrends.
- Hoe ziet een ‘gemiddelde’ communicatieafdeling eruit?
Bijeenkomst 2: ‘Kennismaken met reputatie- en stakeholdermanagement’
Onderwerpen o.a.:
- Het belang van jouw organisatie.
- Het beeld dat de buitenwereld van jouw organisatie heeft.
- Hoe maakt jouw organisatie zijn of haar belofte waar?
- Wat zijn de belangrijkste spelers van en voor jouw organisatie?
- De begrippen missie en visie: wat betekenen ze voor jouw organisatie, de communicatieafdeling en voor jou als communicatieprofessional?
Blok 2 – De uitrusting van een communicatieprofessional
Dit blok bestaat uit vijf lesbijeenkomsten
Bijeenkomst 3: ‘Eerst denken, dan doen!’
Onderwerpen o.a.:
- Hoe kom je tot een goede communicatieaanpak?
- Hoe maak je een geslaagde communicatieaanpak?
- Waarom is het maken van een communicatieanalyse zo belangrijk
- Hoe herken je doelgroepen, spelers of stakeholders? Hoe kies je de belangrijkste? En wat moeten zij weten, voelen en doen?
Bijeenkomst 4: ‘Organiseren van ons werk’
Onderwerpen o.a.:
- Hoe maak je een goede briefing?
- Hoe beoordeel je een creatief voorstel
- Hoe kom je samen met een creatieve partner tot de juiste aanpak?
Bijeenkomst 5: ‘Interne Communicatie’
Onderwerpen o.a.:
- Doelen van Interne Communicatie
- Rollen van een communicatieprofessional in interne communicatie
- Kernwaarden van de organisatie toevoegen in je interne communicatie
- Luisteren en dialoog organiseren
- Kanaalmatrix en interne communicatiemiddelen
Bijeenkomst 6: ‘Een effectieve boodschap in tekst en beeld’
Onderwerpen o.a.:
- Waaruit bestaat een pakkende communicatieboodschap?
- Hoe maak je een aansprekende boodschap?
- Waar moet je op letten?
- Welke online en offline communicatiemiddelen zet je in?
- Hoe zet je beeld in om jouw communicatieboodschap over te brengen?
- Welk beeld kies je?
Bijeenkomst 7: ‘Omgeving in beeld, maar wat als het misgaat…?’
Onderwerpen o.a.:
- Wat is het belang van een goede omgevingsanalyse en monitoren?
- Newsrooms.
- Wanneer heb je met een crisis te maken?
- Wat zijn de belangrijkste uitgangspunten voor crisiscommunicatie?
- Voorkomen is beter dan genezen: hoe zorg je dat je weet wat er speelt in jouw organisatie en daarbuiten?
Blok 3 – Jij, de communicatieprofessional
Dit blok bestaat uit vier lesbijeenkomsten. Je gaat flink aan de slag: oefenen is wat je bij deze lesbijeenkomsten doet. Je werkt aan drie vaardigheden: presenteren, adviseren en schrijven.
Bijeenkomst 8: ‘Schrijven - het maken van teksten’
Onderwerpen o.a.:
- Hoe schrijf je voor jouw ideale lezer?
- Hoe bepaal je de inhoud van jouw contentkalender?
- Hoe zet je AI in om je hierbij te helpen?
- In vogelvlucht: hoe schrijf je optimaal voor alle kanalen?
Bijeenkomst 9: ‘Presenteren - het verzorgen van een presentatie’
Onderwerpen o.a.:
- Wat maakt een presentatie een pakkende presentatie?
- Waarom vinden veel mensen het geven van een presentatie zo spannend?
- Hoe bereid je je goed voor?
- Wanneer heeft jouw presentatie écht impact?
Bijeenkomst 10: ‘Adviseren - het voeren van een adviesgesprek’
Onderwerpen o.a.:
- Hoe maak je contact tijdens een gesprek?
- Hoe breng je jouw advies aan de man
- Ken je ‘klant’: wie is jouw gesprekspartner?
- Welke adviesstijlen zijn er?
Bijeenkomst 11: ‘Livecase’
In deze laatste lesbijeenkomst rond je samen met je mede-deelnemers de opleiding af met een Livecase. De livecase-inbrenger - een ervaren communicatieprofessional - deelt een actueel vraagstuk. Hiermee ga je met je intervisiegroep aan de slag. Samen bedenken jullie een plan van aanpak voor dit vraagstuk. Deze aanpak presenteren jullie aan de livecase inbrenger en jullie mentor. Met de livecase verdienen jullie studiepunten.
Direct inschrijven