Interne communicatie krijgt bij steeds meer bedrijven aandacht. Zowel in het publiek domein als bij profit organisaties worden middelen, budget en mensen beschikbaar gesteld om de interne communicatie goed te organiseren. Terecht natuurlijk want collega’s die betrokken zijn en prettig samenwerken dragen bij aan het realiseren van de organisatiedoelen - en zeker zo belangrijk - gelukkige medewerkers. In veel organisaties is de manier waarop we samenwerken de afgelopen drie jaar veranderd. Online vergaderen, werken op (fysieke) afstand van elkaar en nieuwe online communicatiemiddelen, we zijn er inmiddels aan gewend geraakt. In de meeste organisaties is daar ook een nieuwe structuur voor ontstaan en is het belangrijk je interne communicatiestrategie regelmatig te actualiseren en aan te passen. Natuurlijk wil je als communicatieprofessional en als afdeling Communicatie hierin voorop (blijven) lopen.
We helpen je graag een handje door onze inspiratiebronnen te delen. Want wat moet je nu lezen, luisteren en wie (of welke organisatie) wil je volgen om je kennis op peil te houden op het gebied van interne communicatie?
Boeken over interne communicatie onze top 5
Interne Communicatie, strategieën, methoden en rollen - Huib Koeleman
In de nieuwste uitgave* vind je actuele thema’s zoals:
- diversiteit en inclusie;
- leiderschapscommunicatie;
- de do’s & don’ts van hybride communiceren;
- interne communicatie bij veranderprocessen.
Het toegevoegde (nieuwe) Interne Communicatie Canvas geeft je praktische handvatten en zorgt dat jij geen ‘kanalenstress’ in een hybride werkomgeving krijgt.
*8e druk februari 2023.
Wil jij aan de slag met het Interne Communicatie Canvas maar kun je wel wat hulp gebruiken? Schrijf je in voor de training Interne Communicatie: de basis . Je leert van gegeven van de bedenker van het Interne Communicatie Canvas en de auteur van het boek Interne Communicatie Huib Koeleman.
Omringd door idioten - Thomas Erikson
Iedereen heeft wel eens gedacht dat bepaalde collega's echt idioten zijn omdat ze iets niet snapten of anders opvatten. Maar eigenlijk zijn ze dat helemaal niet (gelukkig maar!). Ze communiceren gewoon op een andere manier. En om te voorkomen dat er misverstanden ontstaan en jullie dus van elkaar denken dat jullie idioten zijn is het belangrijk om te begrijpen hoe verschillende typen mensen communiceren. Als je dat begrijpt kun je er namelijk op inspelen en jouw boodschap op een andere manier brengen en ervoor zorgen dat die boodschap niet verkeerd wordt opgevat. Hoe je dat doet, staat in het boek Omringd door idioten geschreven door Thomas Erikson. Dit boek is ook handig als basis voor de segmentatie van verschillende interne doelgroepen.
De Corporate tribe - Danielle Braun & Jitske Kramer
Dit boek gaat in op organisatiecultuur en niet zozeer over interne communicatie. Maar doorgrond je jouw organisatiecultuur dan wordt jouw interne communicatiestrategie zeker effectiever.
Over organisatiecultuur wordt veel geschreven, gezucht en gesproken. Cultuur is van oudsher het aandachtsgebied van antropologen.
De corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar organisaties, boardrooms en leiders zoals antropologen dat naar tribale samenlevingen doen. Lezers van dit boek worden meegenomen op een reis langs verre vreemde volkeren. Om vervolgens met een andere, nieuwe blik te kijken naar de eigen organisatie.
In zo'n dertig meeslepende verhalen wordt een andere blik op organiseren en organisaties gegeven. Exotisch, maar met praktisch toepasbare denkwijzen, tips en verandermodellen. Door het lezen raak je prettig in de war én goed toegerust om met een antropologische blik en een gereedschapskist met de eigen organisatiecultuur of die van klanten aan de slag te gaan.
Regel jij het draagvlak? – Monica Wigman
Monica Wigman deelt in dit praktische handboek haar persoonlijke ervaringen als adviseur, docent en workshopbegeleider. Ze laat je zien welke communicatie past bij verschillende veranderstrategieën en ze houdt jou als communicatieprofessional scherp als het gaat om je eigen rol. Hoe betrek je betrokkenen, organiseer je het luistervermogen, ga je om met weerstand en verhoog je de kwaliteit van interactie? Monica staat hier uitgebreid bij stil.
Met bijdragen van: Guido Rijnja, Nancy van der Vin, Cara Koesoemo Joedo, Frithjof de Haan, Cor Jansen, Corine van Impelen, Robin Janszen en, Noelle Aarts.
Interne Communicatie bij verandering - Huib Koeleman
Interne communicatie is dé succesfactor voor het slagen van veranderingstrajecten. De vraag naar het beste recept voor communicatie rond veranderingen is echter niet zomaar te beantwoorden. Iets wat succesvol is bij de ene verandering zorgt bij de andere slechts voor verstoring.
In dit boek beschrijft Huib Koeleman zeven verschillende visies op veranderen. Voor elke visie gelden andere wetten voor interne communicatie en zijn er wezenlijke verschillen tussen de inhoud, strategie en communicatiemiddelen en -interventies. Het boek is voor communicatie- en verandermanagers die de interne communicatie bij een verandering willen versterken.
Podcasts over interne communicatie onze top 5
In deze top vijf zetten we een aantal Van der Hilst podcasts schaamteloos op plaats 1, 2 en 3. Waarom? Omdat we drie top experts aan het woord laten: Peter Haan, Roosmarijn Busch en Huib Koeleman. De podcasts geven je een goed beeld hoe interne communicatie onder invloed van de wereldwijde pandemie in een paar jaar tijd is veranderd.
Hoe blijf je bij in het oerwoud van online communicatiemiddelen?
Van der Hilst podcast- Patrick Regan in gesprek met Roosmarijn Busch
Roosmarijn Busch is mede-oprichter van Orange Otters en specialist interne communicatie. Met bijzondere interesse voor techniek verbindt zij gebruikers, techniek en inhoud. En dat specifieke stukje van interne communicatie duiken we in! We bekijken interne communicatie vanuit de gebruiker, de techniek en de inhoud. En een vraag die sowieso naar voren komt: hoe zorg je ervoor dat je bijblijft?
Intern communiceren na Corona.
Van der Hilst podcast- Patrick Regan in gesprek met Peter Haan
Peter Haan helpt met zijn bureau Evolve al tien jaar organisaties met het verbeteren van interne communicatie door de inzet van digitale media en content. Peter werkte eerder aan de online communicatiekanalen voor KPN en Rijkswaterstaat. Met deze ervaring vragen we hem hoe hij de toekomst van interne communicatie ziet. Hoe houd je, nu we structureel meer thuis willen werken, medewerkers betrokken en gemotiveerd? Waar ligt die verantwoordelijkheid? En hoe kan de communicatieprofessional hieraan bijdragen?
Binden, samenwerken en technologie. Interne communicatie in het hybride werken.
Van der Hilst podcast- Patrick Regan in gesprek met Huib Koeleman
In de afgelopen jaren hebben de meeste organisaties hun manier van werken compleet omgegooid. Van de ene op de andere dag massaal thuiswerken, digitaal samenwerken en bijna geen live contact meer met collega’s. Maar nu de mogelijkheid er weer is om live samen op een werkplek aanwezig te zijn, worstelen we allemaal met dezelfde vragen. Hoe richten we dat hybride werken in? En hoe houden we iedereen aan boord? Over deze verandering en de interne communicatie die daarbij hoort, spreken we met Huib Koeleman. Specialist interne communicatie en mede-oprichter van Orange Otters.
Organisatieverandering? Zet verhalen in voor je interne communicatie.
De communicatiepodcast- Karin van den Noort in gesprek met Cor Hospes
Eén van de thema's die zomaar eens hoog op jouw MT- of communicatieagenda kan staan is: hoe houden we verbinding met elkaar?
Misschien noem je het anders, en heet jullie agendapunt 'interne communicatie' of 'cultuurverandering'.
Wellicht heb je de eerste contouren van een nieuwe strategie al op papier staan. Of organiseren jullie binnenkort een heidag. Ho stop! Wacht dan nog even. Stop je energie niet in plannen en rationele argumenten.
Cor Hospes van Merkjournalisten en co-founder van Starlingz vertelt je waar je wel je energie in moet steken. Hij is verhalenmaker en content marketeer en zó goed met taal dat hij je zeker boeit en raakt. Cor vertelt je in deze podcast hoe je voor meer verbinding tussen medewerkers zorgt.
Podcast voor interne communicatie.
Media podcast agency- Koos Tervooren en Marije Dijkstra
Voor de echte podcast fans: dit is niet een enkele aflevering over interne communciatie maar een hele show. In deze reeks leer je meer over hoe je met podcasts een kanaal voor samenwerking en binding stimuleert. Want een podcast voelt niet alleen dichterbij: het is ook een goed platform om nieuws én succesverhalen te delen. Een podcast over podcasten en interne communicatie dus!
Welke personen of organisaties moet je online volgen?
Evolve
Op de LinkedIn-bedrijfspagina vind je regelmatig tips over bijvoorbeeld content formats en de inzet van digitale platformen zoals een intranet.
Orange Otters, Huib Koeleman en Roosmarijn Busch
Zowel op de LinkedIn pagina van Orange Otters als op de persoonlijke profielen van vakspecialisten en trainers Roosmarijn Busch en Huib Koeleman vind je regelmatig tips, tricks of blogs over interne communicatie.
En schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief, de CommunicatieMix , je ontvangt elke maand inspiratie over thema’s die relevant zijn voor jou als communicatieprofessional!
Inge van Tol
Marketingcommunicatieprofessional met een flinke dosis enthousiasme en nieuwsgierigheid; zo zou ik mezelf omschrijven. Ik word blij van positieve mensen, dat ben ik namelijk zelf ook. Doe niets liever dan me verplaatsen in de ander of dat nu een bedrijf of een persoon is. Zodat ik vervolgens aan de slag kan met het schrijven van creatieve teksten, het ontwikkelen van een (online)strategie, het uitdenken van een campagne, het organiseren van een webinar of het maken van content voor social media.