Youssef Eddini
Jan 7, 2020

Een van de moeilijkste onderdelen van ons communicatievak is misschien wel woordvoering. Je lijkt het soms als woordvoerder nooit goed te kunnen doen. Je bevindt je in een interview met de pers al snel op glad ijs en kritische journalisten weten soms van geen ophouden. Hoeveel voorbeelden uit de media ken je van slechte woordvoering? En hoeveel goede voorbeelden? Woordvoering is een vak apart maar ook hártstikke belangrijk voor elke organisatie.

Één van de trainingen die ik geef is mediatraining. Daarin behandelen we onder meer hoe je je voorbereidt op interviews met journalisten en hoe je omgaat met kritische vragen.

Ik zeg altijd: neem uitgebreid de tijd om je interview voor te bereiden. Doe dat dus niet tussen de bedrijven door. Focus je volledig op de inhoud van het onderwerp en zorg dat je er 300 procent over weet, zodat je er voor 100 procent over kunt communiceren. Houd verder bij de keuze van de inhoud rekening met de ontvangers. Wie zien, horen of lezen het interview? Zoek bij die groep de juiste kernboodschappen én vooral de concrete voorbeelden. Interview vooraf ook de interviewer: wie, wat, waar, waarom, wie en hoe. Kader het gespreksonderwerp met de journalist dus af.

Klaar om sterker in je schoenen te staan bij mediacontacten?
In deze training leer je hoe je helder, rustig en overtuigend reageert—ook onder druk.
Met praktische oefeningen, persoonlijke feedback en aandacht voor jouw rol.
Bekijk de training: www.hilst.nl/mijzelf-ontwikkelen/training-actief-en-effectief-in-mediacontacten

Geef aan wat je weet, maar ook wat je nog niet weet en wanneer je terugkomt met nadere informatie. De woorden ‘geen commentaar’ bestaan in mijn ogen niet. Ik vind dat echt een zwaktebod. Natuurlijk zijn er vragen waar je geen antwoord op kunt of wilt geven. Geef dat ook duidelijk aan en beargumenteer altijd waarom je geen antwoord geeft op een vraag.

Check, vlak voordat je het interview ingaat, het laatste nieuws. Speelt er iets in de actualiteit dat met het gesprekonderwerp of jouw organisatie in verband staat? Zo ja, bedenk daar dan een reactie op. Daar laat je mee zien dat je ‘in control’ bent. Tot slot: Zit je er emotioneel in of kun je eigenlijk niet echt iets nieuws melden: dan geen interview.

Woordvoering vraagt om vakmanschap.
Wil je weten welke training of opleiding bij jóu past?
Bekijk het overzicht en ontdek jouw volgende stap in woordvoering:
 www.hilst.nl/woordvoering-welke-training-of-opleiding-past-bij-jou

Youssef Eddini

Docent bij Van der Hilst in onze Executive Communicatieprofessional D Opleiding en begeleider bij onze Top Intervisie. Managing Partner bij Van Luyken & De Trainingsstudio.

Vaknieuws & verhalen uit de communicatiepraktijk

Een BMW hoeft niet altijd. Soms is een Toyota Aygo ook goed genoeg

Jun 30, 2025
Van jongs af aan wist Hanneke Nagtzaam het al zeker: ze wilde iets met schrijven doen. 'Op de middelbare school zat ik bij de schoolkrant. De droom..
Lees verder

Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even!

Jun 16, 2025
Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even! Je zit op je werk. Je hebt een heel andere functie, maar doet stiekem tussendoor..
Lees verder

10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?'

Jun 16, 2025
Uiteenlopend veel specialismen: 10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?' Wat zeg jij als je de vraag krijgt: ‘wat doe jij eigenlijk..
Lees verder

Van vragen stellen en weggaan, naar vragen stellen en blijven

Jun 3, 2025
Communicatieprofessional aan het woord: adviseur risicocommunicatie Mirjam Haven van Veiligheidsregio Twente Mirjam Haven, adviseur..
Lees verder

Creatief schrijven met AI: jij maakt het verschil

Jun 3, 2025
Schrijven met AI? AI doet het voorwerk Jij maakt het bijzonder met deze drie ideeën Wat een tijd om communicatieprofessional te zijn! Nog nooit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000