Als communicatieadviseur werk je in een prachtig vakgebied. En ik praat liever over communicatievakgebied dan communicatie-vak. Want er is (gelukkig!) zoveel ruimte voor eigen invulling dat ons werk zich niet zo makkelijk in één vak laat stoppen.De keerzijde van deze heerlijke speelruimte? Allerlei uiteenlopende klantverwachtingen over ons werk en onze rol als communicatieprofessional. Dit maakt het soms een flinke uitdaging om stevig in je schoenen te blijven staan en effectief te zijn in je adviesrol. De Elevator pitch Bijvoorbeeld wanneer er dingen van je gevraagd worden waar jij ‘niet-van-bent’. Voor je het weet heb je weer een aap op je schouder. De kunst is dan om niet te vertellen waar je niet van bent, maar om te vertellen waar je wel van bent. Of wanneer je goede legitimatie zoekt voor een ongevraagd advies (en de ander vraagt: waarom bemoei jij je hiermee…?). 'Een stevig statement vanuit een doorwrochte autonome rolopvatting zal je helpen.' In de trainingen en lesbijeenkomsten die ik verzorg merk ik dat een goede elevator pitch nog best lastig kan zijn. The why van the why Wat mij goed heeft geholpen is antwoorden te vinden op je eigen what-how-why. Ja, ja, een beetje afgekloven misschien deze Golden Circle van Simon Sinek, maar heb je het wel eens echt gedaan? De what is goed te doen, de how, na enig zelfonderzoek, ook nog wel. Maar dan ‘de why’… Pfff, da’s een taaie. Je kunt natuurlijk prima door het leven zonder een antwoord op 'je why'. Maar wél een antwoord hebben op die vraag, helpt je wel om je in spannende situaties stevig te voelen en bevlogenheid te tonen. En laat bevlogenheid nou net een van de belangrijkste aspecten zijn (lees: Amy Cuddy, Presence) waar opdrachtgevers naar op zoek zijn! Tips om tot de kern te komen Laten we ‘de why’ dus even bij de kop pakken. Het is een vraagstuk op het niveau van missie/zingeving. Dat zijn meestal de lastigste. Tip 1 Stel jezelf de volgende verdiepingsvragen:
En…? Schud je de antwoorden zo uit je mouw? Of is het nog een breinbreker? Tip 2 Neem de tijd! Het antwoord op je eigen 'why' in het communicatievakgebied vind je diep vanbinnen. Dus gun jezelf stilte wandelingen, retraites enz. En soms weten anderen goed woorden te geven aan jouw gevoelens. In het boek ‘De Nieuwe Communicatieprofessional’ van Vera de Witte lees ik bijvoorbeeld inspirerende passages die wel eens te maken kunnen hebben met jouw ‘waarom’ vragen. Tip 3 Beelden beklijven Heb je je eigen what-how-why uitgeschreven, spreek het uit en maak er een videofilmpje van. Zo beklijft het beter. Pas op: terugkijken kan doodeng zijn… Tip 4 Bonus tip (voor de liefhebbers van verder en diepgaander onderzoek) Voel je flow (fantastisch, leuk, optimaal, waardevol) in je werk? Dat zal nooit helemaal en elke dag het geval zijn. Maar ernaar streven...Waarom niet? Een hulpmiddel is antwoord vinden op de volgende vragen op verschillende ontwikkelniveaus (naar Bateson).
Stevige kost wel hè? Dat trekt niet iedereen en is ook niet nodig. Daarom mijn advies: Als je ’s ochtends naar je werk gaat en je kunt nog steeds makkelijk antwoord geven op de vraag: ‘waarom ga ik met plezier naar mijn werk?’ Dan klopt op dit moment alles voor jou! Lekker aan het werk dan! Adviesvaardigheden trainen? We hebben 3 trainingen ontwikkeld om jouw extra bagage te geven om stevig in je adviesrol te staan. Deze keuzehulp geeft jouw inzicht in welke training het beste bij jou past. Heb je behoefte aan een persoonlijke intake om te kijken welke training of opleiding bij jouw vraagstuk past? Stuur ons een e-mail of bel 033-450 50 00 |
Peter Gons
Wat hoor je Peter zeggen? "Communicatie gaat over het geven van een gemeenschappelijke betekenis aan de individuele interpretaties van de werkelijkheid. Zo kom je tot een gezamenlijke focus en actie. Daarbij is het proces vaak mooier dan de inhoud. Het proces: mens zijn. Draait het daar niet om in het leven?"