Yvonne Meijer
Sep 14, 2023

‘Ik zie veel communicatieprofessionals hun stinkende best doen om beslagen ten ijs te komen met een kundig advies, terwijl ze overruled worden door een overheersende baas. Ik leer hen niet te verstillen, maar in dialoog te blijven.’

Chris Mulder, eigenaar van ReinCom, is een vaste samenwerkingspartner van Van der Hilst. Zijn ruime ervaring als vaardigheidstrainer én coach in communicatie zorgen in combinatie met zijn enthousiasme voor interactieve trainingen waarmee hij de deelnemers wil raken. ‘Ik probeer wel iets teweeg te brengen en dat lukt niet als ik alleen zelf aan het woord ben. Mijn rol is vooral om een groep of coachee in te laten zien dat ze zelf al heel veel weten en hoe hun persoonlijkheid daaraan bijdraagt. Ik begeleid mensen om die vaardigheden naar de oppervlakte te brengen.’

‘Ik geloof niet in een harde interventie als je de menselijke maat laat liggen’

Chris typeert zichzelf als vaardigheidstrainer in communicatie, in de breedste zin van het woord. Hij legt uit: ‘Ik begon met schriftelijke communicatie en daar kwamen al snel mondelinge vaardigheidstrainingen en verkooptrainingen bij. Na die specialisatie in schrijven en gesprekstechnieken zijn daar de afgelopen vijf jaren adviesvaardigheden en persoonlijke coaching van vakgenoten aan toegevoegd. In mijn begintijd als trainer was er al een samenwerking met Van der Hilst Communicatie. Sindsdien zijn we aan elkaar verbonden en gaaf dat ik nu ook een bijdrage lever aan de (incompany) trainingen Adviesvaardigheden. Van der Hilst benadert me zelfs om individuele coachingstrajecten te begeleiden.’

Les krijgen van Chris Mulder? Schrijf je in voor de training Adviesvaardigheden Niveau 2.

Niet verstillen, maar regie pakken
Bij zijn trainingen of coachingstrajecten rondom adviesvaardigheden legt Chris de nadruk steeds vaker op de samenwerking met beslissers. ´Als adviseur heb je toch meestal te maken met ´het management´. Ik zie in toenemende mate dat communicatieprofessionals hun stinkende best doen om beslagen ten ijs te komen met een kundig advies, maar dat ze overruled worden door de overheersende – tegenwoordig noemen we dat rode – baas. Daar kun je helemaal op leeglopen. Ik leer hen niet te verstillen, maar juist de regie te pakken door te benoemen wat ze zien gebeuren. Ook krachtig: het benoemen van de consequenties van de keuze om het advies van tafel te vegen. Een combinatie van gesprekstechnieken en adviesvaardigheden dus. Ook wil ik professionals laten inzien dat degenen die tegenover hen zitten vaak leken zijn op het gebied van communicatie. Beslissers negeren vaak onterecht de deskundige mening van de betreffende communicatieadviseur. Daar moet je voor op staan. Ik vind het geweldig om adviseurs daarin te begeleiden.´

Een goede adviseur voelt, sluit en vult aan
Deze praktijkverhalen over macht en onmacht vragen om meer leiderschap in communicatie. Chris benadrukt: ´Daarmee bedoel ik niet alleen dat je je staande houdt ten opzichte van (overheersende) managers. Je laat ook leiderschap zien als je opmerkt en teruggeeft dat je met een onmogelijke opdracht op pad wordt gestuurd. Of als je wordt gevraagd samen te werken met een collega met een persoonlijkheidsprofiel dat niet matcht met jouw werkwijze. Oftewel, je moet aanvoelen wat nodig is, aansluiten bij wat er op dat moment gebeurt en vanuit jouw expertise aanvullen wat nog mist. 

De nadruk ligt bij adviseurs te vaak op aanvullen. Door aan de slag te gaan met adviesvaardigheden leer ik deelnemers ook stappen te maken in de richting van aanvoelen en aansluiten waardoor de aanvullingen, die ze geven, ook werkelijk bijdragen aan het advies. Het advies wordt daarmee ook steviger op inhoud. En je vergroot de kans op acceptatie.’

Houd regie op de inhoud, kies voor empathie in de vorm
In de praktijk ziet Chris dat deelnemers en coachees al heel veel zelf weten. ‘Ik help hen die kennis en vaardigheden naar de oppervlakte te tillen en te vertalen naar hun eigen stijl en persoonlijkheid. Dat laatste speelt een belangrijke rol, want in professionele communicatie is een combinatie van hard en zacht vaak wenselijk. Zachtheid kun je brengen met jouw persoonlijkheid. Ik geloof niet in een harde interventie als je de menselijke maat laat liggen. Als je als adviseur kan zeggen waar het op staat en ook oog houdt voor de persoon tegenover je, dan houd je regie op inhoud en empathie in de vorm. Dat maakt je een nóg betere adviseur, omdat het dan niet alleen over inhoud gaat. Die aanpak hanteer ik zelf ook graag in mijn werk. Ik geloof namelijk in practice what you preach. Als trainer en coach ben je zelf het leidende voorbeeld.’

Ben jij benieuwd hoe jij je als adviseur nog verder kunt ontwikkelen? En welke rol jouw persoonlijkheid daarbij speelt en hoe je je gesprekstechnieken hierop kunt aanpassen? Kijk hier dan eens om te achterhalen of de training Adviesvaardigheden Niveau 2 iets voor jou is.

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau910. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Inspirende nieuws & blogposts

Grote woorden in de #MeToo-discussie?

Mar 13, 2024
In reactie op maatschappelijke bewegingen zoals #MeToo doen organisaties pogingen om grensoverschrijdend gedrag en sociale veiligheid aan te pakken...
Lees verder

Essay en kennissessie Beroepstrots Betteke van Ruler

Mar 12, 2024
Betteke van Ruler schreef speciaal voor het 50-jarig jubileum van Van der Hilst een essay over beroepstrots. Betteke mist die trots namelijk wel eens..
Lees verder

Contentcreatie als spel

Feb 15, 2024
Ben jij ook een trouwe Van der Hilst-podcast luisteraar? Dan ben je vast helemaal gewend aan de stem van interviewer Patrick Regan. Opgelet: in deze..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000