Yvonne Meijer
Sep 14, 2023

‘Ik zie veel communicatieprofessionals hun stinkende best doen om beslagen ten ijs te komen met een kundig advies, terwijl ze overruled worden door een overheersende baas. Ik leer hen niet te verstillen, maar in dialoog te blijven.’

Trainer Chris Mulder heeft ruime ervaring als vaardigheidstrainer én coach in communicatie zorgen in combinatie met zijn enthousiasme voor interactieve trainingen waarmee hij de deelnemers wil raken. ‘Ik probeer wel iets teweeg te brengen en dat lukt niet als ik alleen zelf aan het woord ben. Mijn rol is vooral om een groep of coachee in te laten zien dat ze zelf al heel veel weten en hoe hun persoonlijkheid daaraan bijdraagt. Ik begeleid mensen om die vaardigheden naar de oppervlakte te brengen.’

‘Ik geloof niet in een harde interventie als je de menselijke maat laat liggen’

Chris typeert zichzelf als vaardigheidstrainer in communicatie, in de breedste zin van het woord. Hij legt uit: ‘Ik begon met schriftelijke communicatie en daar kwamen al snel mondelinge vaardigheidstrainingen en verkooptrainingen bij. Na die specialisatie in schrijven en gesprekstechnieken zijn daar de afgelopen vijf jaren adviesvaardigheden en persoonlijke coaching van vakgenoten aan toegevoegd. In mijn begintijd als trainer was er al een samenwerking met Van der Hilst Communicatie. Sindsdien zijn we aan elkaar verbonden. Gaaf dat ik nu ook een bijdrage lever aan de (incompany) trainingen Adviesvaardigheden en bij het begeleiden van individuele coachingstrajecten.

Les krijgen van Chris Mulder? Schrijf je in voor de training Adviesvaardigheden Niveau 2.

Niet verstillen, maar regie pakken

Bij zijn trainingen of coachingstrajecten rondom adviesvaardigheden legt Chris de nadruk steeds vaker op de samenwerking met beslissers. ´Als adviseur heb je toch meestal te maken met ´het management´. Ik zie in toenemende mate dat communicatieprofessionals hun stinkende best doen om beslagen ten ijs te komen met een kundig advies, maar dat ze overruled worden door de overheersende – tegenwoordig noemen we dat rode – baas. Daar kun je helemaal op leeglopen. Ik leer hen niet te verstillen, maar juist de regie te pakken door te benoemen wat ze zien gebeuren. Ook krachtig: het benoemen van de consequenties van de keuze om het advies van tafel te vegen. Een combinatie van gesprekstechnieken en adviesvaardigheden dus. Ook wil ik professionals laten inzien dat degenen die tegenover hen zitten vaak leken zijn op het gebied van communicatie. Beslissers negeren vaak onterecht de deskundige mening van de betreffende communicatieadviseur. Daar moet je voor op staan. Ik vind het geweldig om adviseurs daarin te begeleiden.´


Een goede adviseur voelt, sluit en vult aan

Deze praktijkverhalen over macht en onmacht vragen om meer leiderschap in communicatie. Chris benadrukt: ´Daarmee bedoel ik niet alleen dat je je staande houdt ten opzichte van (overheersende) managers. Je laat ook leiderschap zien als je opmerkt en teruggeeft dat je met een onmogelijke opdracht op pad wordt gestuurd. Of als je wordt gevraagd samen te werken met een collega met een persoonlijkheidsprofiel dat niet matcht met jouw werkwijze. Oftewel, je moet aanvoelen wat nodig is, aansluiten bij wat er op dat moment gebeurt en vanuit jouw expertise aanvullen wat nog mist. 

De nadruk ligt bij adviseurs te vaak op aanvullen. Door aan de slag te gaan met adviesvaardigheden leer ik deelnemers ook stappen te maken in de richting van aanvoelen en aansluiten waardoor de aanvullingen, die ze geven, ook werkelijk bijdragen aan het advies. Het advies wordt daarmee ook steviger op inhoud. En je vergroot de kans op acceptatie.’


Houd regie op de inhoud, kies voor empathie in de vorm


In de praktijk ziet Chris dat deelnemers en coachees al heel veel zelf weten. ‘Ik help hen die kennis en vaardigheden naar de oppervlakte te tillen en te vertalen naar hun eigen stijl en persoonlijkheid. Dat laatste speelt een belangrijke rol, want in professionele communicatie is een combinatie van hard en zacht vaak wenselijk. Zachtheid kun je brengen met jouw persoonlijkheid. Ik geloof niet in een harde interventie als je de menselijke maat laat liggen. Als je als adviseur kan zeggen waar het op staat en ook oog houdt voor de persoon tegenover je, dan houd je regie op inhoud en empathie in de vorm. Dat maakt je een nóg betere adviseur, omdat het dan niet alleen over inhoud gaat. Die aanpak hanteer ik zelf ook graag in mijn werk. Ik geloof namelijk in practice what you preach. Als trainer en coach ben je zelf het leidende voorbeeld.’

Ben jij benieuwd hoe jij je als adviseur nog verder kunt ontwikkelen? En welke rol jouw persoonlijkheid daarbij speelt en hoe je je gesprekstechnieken hierop kunt aanpassen? Kijk hier dan eens om te achterhalen of de training Adviesvaardigheden Niveau 2 iets voor jou is.

 

Yvonne Meijer

Yvonne werkt als freelance communicatieprofessional vanuit haar eigen bedrijf Bureau19. Schrijven loopt, sinds haar opleiding aan de School voor Journalistiek, als een rode draad door haar loopbaan. Voor Van der Hilst Communicatie zet ze die vaardigheid dan ook met veel plezier in.

Inspirende nieuws & blogposts

Van vragen stellen en weggaan, naar vragen stellen en blijven

Jun 3, 2025
Communicatieprofessional aan het woord: adviseur risicocommunicatie Mirjam Haven van Veiligheidsregio Twente Mirjam Haven, adviseur..
Lees verder

Creatief schrijven met AI: jij maakt het verschil

Jun 3, 2025
Schrijven met AI? AI doet het voorwerk Jij maakt het bijzonder met deze drie ideeën Wat een tijd om communicatieprofessional te zijn! Nog nooit..
Lees verder

Zo bevorder jij als communicatieadviseur diversiteit, gelijkheid en inclusie

Jun 3, 2025
In een tijd waarin diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) onder druk staan, is de rol van communicatieadviseurs extra belangrijk. Jij hebt een..
Lees verder

Lees dit wél: 10 AI-valkuilen die je werk ongemerkt beïnvloeden

Jun 3, 2025
Je kent dat wel: een nieuw apparaat en de gebruiksaanwijzing begint met waarschuwingen. Dat geldt ook voor AI. Als rasoptimist zie ik vooral kansen –..
Lees verder

Toekomstige communicatieberoepen

May 28, 2025
Toekomstige communicatieberoepen De toekomst van het communicatievak: nieuwe rollen, nieuwe kansen! We gaan meer werken op het snijvlak van..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000