Rishma Cats-Harinandan Singh
Dec 12, 2019

Een goed verhaal is meer dan tekst. Dat weten communicatieprofessionals als geen ander.
Zeker 70% van de impact van communicatie komt van non-verbale communicatie. En dan bedoel ik meer dan alleen het stemgebruik, de lichaamshouding en de mimiek van iemand.
Een goed verhaal raakt écht wanneer er congruentie is tussen wie je bent, waar je voor staat, wat je zegt en hoe je dat uitdraagt.

Aristoteles gebruikte in de kunst van de retoriek drie belangrijke ijkpunten: pathos, logos en ethos.

Pathos gaat over de aansluiting in je redevoering bij de emotie van je publiek. Dit vraagt om een belangrijke vaardigheid, namelijk ‘je kunnen verplaatsen in de ander’.

Logos gaat over de opbouw van je argumenten in het pleidooi of de redevoering. Is het te volgen en logisch voor de ander? Hier komt een gedegen inhoudelijke voorbereiding goed van pas.

Ethos gaat over de geloofwaardigheid en authenticiteit van de spreker als mens. Klopt wat je zegt met wie je bent en waar je voor staat? Dit ijkpunt is misschien wel de meest ingewikkelde van de drie. Want dit gaat over je overtuigingen, waarden en identiteit.

Sta eens bewust stil bij jouw eigen congruentie of van degene die je adviseert. Bekijk bijvoorbeeld een interview terug en reflecteer daarop, zonder er iets van te vinden. Wat valt je dan op?

Rishma Cats-Harinandan Singh

Docent bij Van der Hilst in het Top College Leiderschap Veranderkundige/Communicatieregisseur bij de Gemeente Schiedam

Vaknieuws & verhalen uit de communicatiepraktijk

'Een BMW hoeft niet altijd. Soms is een Toyota Aygo ook goed genoeg'

Jun 30, 2025
Van jongs af aan wist Hanneke Nagtzaam het al zeker: ze wilde iets met schrijven doen. 'Op de middelbare school zat ik bij de schoolkrant. De droom..
Lees verder

Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even!

Jun 16, 2025
Inschrijven voor de A-opleiding. Twijfel je nog? Lees dit dan even! Je zit op je werk. Je hebt een heel andere functie, maar doet stiekem tussendoor..
Lees verder

10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?'

Jun 16, 2025
Uiteenlopend veel specialismen: 10 x antwoord op de vraag 'wat doe jij met communicatie?' Wat zeg jij als je de vraag krijgt: ‘wat doe jij eigenlijk..
Lees verder

Van vragen stellen en weggaan, naar vragen stellen en blijven

Jun 3, 2025
Communicatieprofessional aan het woord: adviseur risicocommunicatie Mirjam Haven van Veiligheidsregio Twente Mirjam Haven, adviseur..
Lees verder

Creatief schrijven met AI: jij maakt het verschil

Jun 3, 2025
Schrijven met AI? AI doet het voorwerk Jij maakt het bijzonder met deze drie ideeën Wat een tijd om communicatieprofessional te zijn! Nog nooit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000