Rishma Cats-Harinandan Singh
Dec 12, 2019

Een goed verhaal is meer dan tekst. Dat weten communicatieprofessionals als geen ander.
Zeker 70% van de impact van communicatie komt van non-verbale communicatie. En dan bedoel ik meer dan alleen het stemgebruik, de lichaamshouding en de mimiek van iemand.
Een goed verhaal raakt écht wanneer er congruentie is tussen wie je bent, waar je voor staat, wat je zegt en hoe je dat uitdraagt.

Aristoteles gebruikte in de kunst van de retoriek drie belangrijke ijkpunten: pathos, logos en ethos.

Pathos gaat over de aansluiting in je redevoering bij de emotie van je publiek. Dit vraagt om een belangrijke vaardigheid, namelijk ‘je kunnen verplaatsen in de ander’.

Logos gaat over de opbouw van je argumenten in het pleidooi of de redevoering. Is het te volgen en logisch voor de ander? Hier komt een gedegen inhoudelijke voorbereiding goed van pas.

Ethos gaat over de geloofwaardigheid en authenticiteit van de spreker als mens. Klopt wat je zegt met wie je bent en waar je voor staat? Dit ijkpunt is misschien wel de meest ingewikkelde van de drie. Want dit gaat over je overtuigingen, waarden en identiteit.

Sta eens bewust stil bij jouw eigen congruentie of van degene die je adviseert. Bekijk bijvoorbeeld een interview terug en reflecteer daarop, zonder er iets van te vinden. Wat valt je dan op?

Rishma Cats-Harinandan Singh

Docent bij Van der Hilst in het Top College Leiderschap Veranderkundige/Communicatieregisseur bij de Gemeente Schiedam

Inspirende nieuws & blogposts

Zo bevorder jij als communicatieadviseur diversiteit, gelijkheid en inclusie

Apr 14, 2025
In een tijd waarin diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) onder druk staan, is de rol van communicatieadviseurs extra belangrijk. Jij hebt een..
Lees verder

Inclusief schrijven is slimme communicatie (en straks wettelijk verplicht)

Apr 14, 2025
Staat er in je agenda al een grote rode cirkel om 28 juni 2025? Dan gaat namelijk de European Accessibility Act (EAA) in. En dat betekent dat wij als..
Lees verder

Communicatie is meer dan zenden: het is luisteren, verbinden en handelen vanuit wederzijds begrip

Apr 1, 2025
Communicatieprofessional Kaoutar El Oualid aan het woord: Binnen de gemeente Utrecht werkt Kaoutar El Oualid aan meer dan alleen communicatie. Als..
Lees verder

Opinieblog: tijd voor een nieuwe socialmediastrategie

Mar 25, 2025
Elke ochtend scroll ik door mijn LinkedIn-feed en zie het steeds vaker: kritische posts over social media. Vakgenoten die twijfelen of ze nog op X..
Lees verder

Hoe visualisaties helpen bij het vertellen van je verhaal

Feb 20, 2025
Het idee van datavisualisatie is niet nieuw: een van de oudste voorbeelden van datavisualisatie is een kaart van Napoleon’s Russische veldtocht uit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000