Maar wel een vriend met een gebruiksaanwijzing. Want voer je algemene ‘prompts’ in dan krijg je crappy teksten. ChatGPT maakt jou als schrijver helaas niet helemaal overbodig. Het is dus zaak om je nieuwe vriend een heel specifieke briefing te geven. En zo doe je dat.
1.Yep, daar zijn ze weer: doel, doelgroep en onderwerp
Je kunt deze woorden waarschijnlijk wel dromen. Ook voor ChatGPT is dit hét vertrekpunt. Zorg dus dat je ze duidelijk in je prompt zet. Bijvoorbeeld: “Schrijf een facebook-bericht van maximaal 5 zinnen voor alle inwoners met een fiets van de gemeente Utrecht over het verwijderen van fietsen bij het station op 9 en 10 april.”
Je kunt ChatGPT trouwens ook de juiste rol geven. “Je bent een expert in het maken van creatieve social media posts en online content.” Maar denk ook eens aan een andere rol dan die van schrijver. Welke beroepsgroep of welke autoriteit kan jou het beste helpen met je taak? Een psycholoog? Een FBI-agent gespecialiseerd in ondervragingstechnieken? Een fietsenmaker?
Schrijftraining krijgen van Liesbeth? Volg de training Creatief schrijven voor communicatieprofessionals. Lees hier het programma.
2.Vraag of ChatGPT jou kan interviewen
Twijfel je nog over de inhoud? Vraag aan ChatGPT om jou te interviewen. “Welke informatie heb je van mij nodig om het beste Facebook-bericht te kunnen maken? Stel me zoveel mogelijk vragen.” Of “Welke vragen hebben de inwoners van een gemeente over het parkeren van hun fiets bij het station?” Dit doe je dus voordat je ChatGPT een complete tekst laat opleveren. En … hoe beter je antwoord geeft op deze vragen, hoe beter de tekst die je krijgt.
3. Bedenk welke stijl en vorm je verwacht
Doe je niks, dan krijg je een veilige, beetje saaie schrijfstijl. Maar past die wel bij jouw organisatie? Geef ChatGPT daarom relevante voorbeelden van content die je mooi vindt. Lever bijvoorbeeld links naar vergelijkbare artikelen of social media posts. Dit helpt ChatGPT om een beter begrip te krijgen van de gewenste stijl en toon. Of geef in de vorm van een prompt aan welke stijl je verwacht. “Schrijf zo eenvoudig mogelijk.”
Ook over de vorm en lengte kun je instructies geven: “Lever je ideeën op in een tabel.” Of: “Schrijf een blog van maximaal 600 woorden, inclusief de titel en maximaal 3 tussenkoppen. Gebruik ook af en toe een citaat van <naam>” Of “Maak de tekst scanbaar.”
4. Vraag ChatGPT om verbeteringen
Heb je stap 1, 2 en 3 genomen? Dan krijg je al een heel aardige tekst. Maar je bent er nog niet. Je kunt ChatGPT nu zichzelf laten redigeren. Daarvoor moet je wel weer zeer specifieke opdrachten geven. Ben je tevreden over de intro? Of mag die wel wat creatiever? Is er voldoende afwisseling qua schrijfstijl? Waar wil je verbetering zien? Moet het SEO zijn, zitten de juiste keywords erin? Je begrijpt: je hebt zelf behoorlijk wat tekstkennis nodig om zulke opdrachten te kunnen geven.
5. De laatste stap: redigeer de tekst van ChatGPT zelf
Mijn persoonlijke ervaring is dat ChatGPT een aardige basistekst oplevert, maar dat je zelf toch nog stevig moet schaven. Ook deze blog heb ik met hulp van ChatGPT geschreven. (Maar, sorry ChatGPT, jouw versie lijkt totaal niet meer op deze tekst.) Je verbetert de voorbeelden. Je voegt nog iets persoonlijks toe. ChatGPT blijft ondanks al je instructies toch een machine. En dat merk je aan de tekst. Levert het dus tijdwinst op? Niet perse. Maar het helpt je wel om uitstekende tekst te schrijven waar goed is over nagedacht. En… je hebt dankzij je nieuwe bestie nooit meer dat akelige witte scherm dat naar je staart.
PS: Natuurlijk zet je geen vertrouwelijke bedrijfs- of klantinformatie in ChatGPT.
Dit blog is eerder gepubliceerd op de website van Superscript. Op hun website lees je meer artikelen over schrijven.
Liesbeth Dohmen geeft de training Creatief schrijven voor Communicatieprofessionals. |