Vanaf maart 2025 kun je namelijk de opleiding ´Innovatie in Communicatie´ bij Van der Hilst volgen. Een initiatief van Stichting Auspiciën is - in samenwerking met Van der Hilst en een groot aantal enthousiaste betrokkenen - uitgewerkt tot een uitdagend en exclusief programma.
´Met trots en zekerheid durven we te zeggen dat dit een unieke, intensieve opleiding is
die alles biedt wat je nodig hebt om koploper te zijn in je vak. Een must in de
veranderende wereld.´
Aan het woord zijn - betrokkenen van het eerste uur - Rijk van Ark van Stichting Auspiciën en ontwikkelmanager Folkert Reith van Van der Hilst Communicatie.
Innovatie en kennisoverdracht
De samenwerking kwam tot stand toen Stichting Auspiciën contact legde met Van der Hilst Communicatie. ‘We vonden elkaar direct in onze gedeelde passie voor het vak en de drang om innovatie aan te jagen.’ Folkert: ‘Stichting Auspiciën timmert al tien jaar aan de weg met innovatieve projecten binnen ons vakgebied.’ Rijk licht toe: ‘Er ontstond binnen ons bestuur behoefte om innovatie over de boeg van kennisoverdracht te gooien. Van der Hilst reageerde hierop erg enthousiast en kwam ook meteen in actie.
Na het eerste contact organiseerde Folkert een brainstorm met vakgenoten en trainers om te kijken of een opleiding inderdaad een antwoord is op hoe je innovatie aanjaagt. Een half jaar later sluiten we die zoektocht positief afsluiten af met de introductie van deze opleiding.’ Rijk gaat verder: ‘Onze stichting heeft als doel innovatie in het communicatievak te bevorderen en ons vakgebied verder te helpen. Deze opleiding is een antwoord op de groeiende behoefte aan vernieuwing binnen het vak door de snel veranderende wereld. Folkert vertelt: ‘Een van de doelen is om deelnemers uit hun comfortzone te halen en hen aan te moedigen gebaande paden te verlaten. Innovatie is niet langer slechts een optie, maar absolute noodzaak.’
Waarom innovatie moet
Voor beide initiatiefnemers is de noodzaak van innovatie in communicatie duidelijk. Folkert benadrukt dat de uitdagingen van vandaag – zoals polarisatie, duurzaamheid en de kritische blik van de maatschappij - communicatieprofessionals dwingen om mee te bewegen en vooruit te lopen om een goede adviseur te zijn. ‘Ontwikkelingen gaan harder dan ooit. Als we onszelf niet blijven uitdagen en innoveren, worden we irrelevant als vakgebied’, stelt hij.
‘We leven in wat wel de ‘tussentijd’ wordt genoemd: een periode van verandering van
tijdperken. Dat betekent dat we niet alleen moeten volgen maar ook actief mee moeten
sturen.’ Rijk deelt deze mening en gaat dieper in op de rol van communicatie in het
bevorderen van dialoog en maatschappelijke samenhang. ‘Communicatie is de sleutel tot het aanpakken van grote vraagstukken zoals polarisatie en duurzame groei. Als we niet innoveren, verliezen we de mogelijkheid om de dialoog opnieuw uit te vinden en problemen op te lossen.’
Opzet van de opleiding
‘Innovatie in communicatie’ richt zich op drie pijlers: maatschappelijke thema's, technologische ontwikkelingen en aanpalende vakgebieden. Folkert legt uit: ‘We hebben tien koplopers bereid gevonden om de deelnemers tijdens de opleiding mee te nemen in hun visie op deze thema's. De vraag die telkens terugkomt is: wat betekent dit voor mijn stakeholders, mijn organisatie en mijn rol in de toekomst?’
Rijk benadrukt dat de opleiding zich richt op ervaren professionals. ‘Het is een passend opleidingsprogramma voor mensen die invloed hebben en morgen naar hun leidinggevende kunnen stappen met een vernieuwend advies. De opleiding biedt hen inzicht in de toekomst van het vak en hoe zij daarin een leidende rol kunnen (of moeten) pakken.’
Unieke kenmerken
Volgens Folkert is de opleiding uniek door de mix van offline en online inspiratie en de
betrokkenheid van experts van buiten het communicatievak. ‘Verschillende toppers
verzorgen de lessen. Denk aan een sociaal psycholoog gespecialiseerd in vertrouwen. En wetenschappers van de TU Delft die werken aan technologische innovaties. We willen deelnemers inspireren om buiten hun eigen vakgebied te kijken en te leren van aanpalende disciplines zoals gedragspsychologie en design thinking.’
Innovatie = lef
Zowel Folkert als Rijk zijn het erover eens dat innovatie in communicatie draait om
samenwerking en het stellen van fundamentele vragen. ‘Innovaties ontstaan nooit in isolatie’, benadrukt Folkert. ‘Het gaat erom samen met anderen te werken aan nieuwe oplossingen.’ Rijk: ‘Innoveren vraagt om lef en nieuwsgierigheid. Je moet bereid zijn om fouten te maken en onzekerheid te omarmen. Alleen zo kun je écht vernieuwen.’ Conclusie? We zijn trots en kijken uit naar de reacties van vakgenoten op dit gloednieuwe opleidingsprogramma. De nieuwe opleiding ‘Innovatie in communicatie’ biedt een unieke kans om je rol als communicatieprofessional én adviseur in een snel veranderende wereld opnieuw vorm te geven. Het programma daagt je uit om buiten je comfortzone te treden, nieuwe perspectieven te verkennen en actief bij te dragen aan de innovatie van ons vakgebied.
Rijk vat samen: ‘Als iedereen op zijn plek probeert het goede te doen, dan komt er echt wel een verandering op gang. Deze opleiding is een mooie start (of aanvulling, afhankelijk van je ervaring) en een eerste vonk om die verandering binnen en mét ons vakgebied in de juiste richting te sturen.’