Huib Koeleman
Apr 14, 2025

In een tijd waarin diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) onder druk staan, is de rol van communicatieadviseurs extra belangrijk. Jij hebt een unieke kans om DEI-beleid niet alleen om te zetten in acties, maar ook om een cultuur van inclusie binnen de organisatie te bevorderen. Door strategische communicatie kun jij bijdragen aan het versterken van vertrouwen, het verbeteren van samenwerking en het creëren van een werkomgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.

De oorzaak van de tegenwind voor DEI-beleid: twee belangrijke factoren
Er is op dit moment veel tegenstand voor DEI-beleid. Dat komt door economische druk en politieke verdeeldheid. Bedrijven die het financieel moeilijk hebben, zoeken manieren om kosten te besparen. Omdat mensen vaak denken dat DEI-beleid duur is, wordt het soms als eerste aangepast of geschrapt. Vooral als DEI niet diep in de organisatie is ingebed. Bedrijven die DEI niet als een belangrijk onderdeel van hun cultuur zien, zwakken het sneller af. In tijden van politieke verdeeldheid - vooral in landen als de VS - wordt DEI soms ook als een controversieel onderwerp gezien. Sommigen vinden het 'te progressief' of 'te politiek correct'. Dit kan bedrijven onder druk zetten om hun DEI-beleid aan te passen. Uit angst voor negatieve reacties van het publiek. Gelukkig kun jij ervoor zorgen dat DEI onderdeel wordt van de cultuur van de organisatie. Ook als er tegenwind is.

Ondanks de tegenstand blijft DEI belangrijk voor de toekomst
DEI is geen tijdelijke trend. Het is een waarde die bedrijven helpt succesvoller te worden in een steeds diversere wereld. Een goed DEI-beleid zorgt voor:    

  • betere bedrijfsresultaten: diversiteit in teams zorgt voor innovatievere ideeën en betere besluitvorming. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die actief werken aan DEI vaak meer winst en grotere marktaandelen behalen. Dit komt doordat diverse teams verschillende perspectieven brengen. Dat helpt om creatievere oplossingen te vinden.
  • het aantrekken en behouden van talent: werknemers willen zich niet alleen gewaardeerd voelen om hun werk, maar ook om wie ze zijn. Een inclusieve werkplek trekt meer verschillend talent aan en helpt bedrijven om hun medewerkers te behouden.
  • het versterken van de organisatiecultuur: DEI helpt bij een cultuur waarin medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen. Dit zorgt voor een hogere medewerkerstevredenheid, betrokkenheid en productiviteit.    
  • de wettelijke en ethische verantwoordelijkheid: in veel landen zijn er wettelijke regels rondom diversiteit op de werkvloer. Bijvoorbeeld hoeveel vrouwen er in het bestuur moeten zitten. Bedrijven die investeren in DEI voldoen niet alleen aan de wet, maar laten ook maatschappelijke verantwoordelijkheid zien. Bedrijven zonder DEI-beleid, lopen risico op juridische- of reputatieschade.

Vijf tips voor organisaties die willen werken aan DEI

Wat kun jij als communicatieadviseur doen om DEI in de organisatie te behouden?
Diversiteit zichtbare en onzichtbare kenmerken1.  Integreer DEI in de bedrijfsstrategie: DEI moet geen losstaand project zijn, maar een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. Wanneer DEI alleen als een apart hoofdstuk in beleidsdocumenten staat, is het makkelijker om het te negeren. Maak DEI een leidraad voor alle beslissingen binnen de organisatie, zodat het een waarde wordt die de kern van de organisatie raakt.

2.    Maak DEI onderdeel van het DNA van de organisatie: DEI moet een fundamentele waarde zijn die in de organisatie verankerd zit. Dit betekent niet alleen diversiteit in het personeelsbestand, maar ook een cultuur van gelijkheid en inclusie. Zo is het minder gevoelig voor externe druk of interne uitdagingen.

3.    Betrek iedereen bij het DEI-beleid: inclusie betekent dat iedereen zich betrokken voelt, ook mensen die zich misschien niet direct aangesproken voelen door DEI-beleid. Denk bijvoorbeeld aan witte heteromannen, die vaak niet het gevoel hebben dat DEI iets voor hen is. Als DEI een waarde is die de organisatie door en door beïnvloedt, moet het voor iedereen gelden. 

4.    Bereid je voor op tegenwind en blijf consistent: DEI-beleid kan soms weerstand oproepen. Daarom moet je een consistente, duidelijke boodschap blijven uitdragen. Het is belangrijk om te blijven benadrukken waarom DEI onmisbaar is voor de cultuur van de organisatie. 

5.    Wees transparant en ga de dialoog aan: communiceer regelmatig (toegankelijk!) over de voortgang van DEI-initiatieven en blijf in gesprek met medewerkers over hun ervaringen. Dat zorgt voor een cultuur van vertrouwen en betrokkenheid.

Pas je deze vijf tips toe? Dan kun jij als communicatieadviseur DEI op een praktische manier bevorderen en zo de impact van het beleid vergroten. Het verankeren van DEI als een kernwaarde draagt bij aan een inclusievere werkplek en aan het succes van de organisatie op de lange termijn.


Les krijgen van Huib Koeleman is niet alleen leerzaam, maar vooral een feestje. Wil jij je verder verdiepen in interne communicatie bij verandering of werken met het interne communicatiecanvas?
Schrijf je in voor een van zijn trainingen.

Blogs om verder te lezen :

Boekentips:

Boeken over inclusieve communicatie

 

Huib Koeleman

Huib is medeoprichter van Orange Otters Verandercommunicatie in Amsterdam en is specialist interne communicatie en verandering. Huib heeft diverse boeken en blogs op zijn naam staan, waaronder de standaardwerken ‘Interne Communicatie’ en ‘Interne communicatie bij verandering'. Hij houdt zich ook bezig met de vraag: hoe gaan we om met diversiteit en inclusie? Samen met collega Roosmarijn Busch verdiept hij zich in de ontwikkelingen rondom hybride werken en de gevolgen voor interne communicatie. Als docent én trainer deelt Huib zijn kennis en ervaring over interne communicatie bij Van der Hilst Communicatie. Huib is naast zijn werk voorzitter van Roze Filmdagen | Amsterdam LGBTQ Film Festival

Inspirende nieuws & blogposts

Inclusief schrijven is slimme communicatie (en straks wettelijk verplicht)

Apr 14, 2025
Staat er in je agenda al een grote rode cirkel om 28 juni 2025? Dan gaat namelijk de European Accessibility Act (EAA) in. En dat betekent dat wij als..
Lees verder

Communicatie is meer dan zenden: het is luisteren, verbinden en handelen vanuit wederzijds begrip

Apr 1, 2025
Communicatieprofessional Kaoutar El Oualid aan het woord: Binnen de gemeente Utrecht werkt Kaoutar El Oualid aan meer dan alleen communicatie. Als..
Lees verder

Opinieblog: tijd voor een nieuwe socialmediastrategie

Mar 25, 2025
Elke ochtend scroll ik door mijn LinkedIn-feed en zie het steeds vaker: kritische posts over social media. Vakgenoten die twijfelen of ze nog op X..
Lees verder

Hoe visualisaties helpen bij het vertellen van je verhaal

Feb 20, 2025
Het idee van datavisualisatie is niet nieuw: een van de oudste voorbeelden van datavisualisatie is een kaart van Napoleon’s Russische veldtocht uit..
Lees verder

Communicatiever worden als professional, als team of als organisatie?

Neem dan gerust contact met ons op. Leuk zelfs! Nadia, Barbara, Danet en Camila beantwoorden graag jouw vragen of brengen je in contact met een collega die je verder kan helpen. Gebruik het contactformulier, mail ons op info@hilst.nl of bel 033-450 5000