Dit kenmerkt een (communicatie)professional en zo draagt beroepstrots daaraan bij
Hoogleraar Betteke van Ruler schreef – speciaal voor ons jubileumjaar – de whitepaper ‘Beroepstrots: daar kun je op bouwen’. Wat. Een. Eer! Zowel Betteke als Van der Hilst directeur Simone Dorreboom vinden elkaar in hun liefde voor het communicatievak en de trots voor die professionals. Want er gebeuren zulke mooie dingen in ons vakgebied. Toch mist Betteke de trots bij veel professionals. Haar whitepaper, zette ons Hilsters aan het denken over het belang van beroepstrots in ons vakgebied.
De kern van de whitepaper
De whitepaper gaat in op de volgende vier criteria, die in ongeveer dezelfde bewoordingen terugkomen in onderzoeken naar waardevol werk, beroepsontwikkeling of professionalisering van een vakgebied:
1. Jij als professional: hoe laat jij je zien? Dit vormt je professionele identiteit.
2. De beroepsgroep als geheel: hoe laat de beroepsgroep zich zien? Dat levert de identiteit van het beroep op.
3. Kwaliteitsnormen binnen en buiten het beroep: zijn die er? Zo ja: hoe dragen ze bij aan de maatschappelijke discussie over de vraag wat waardevol is aan dit werk?
4. De erkenning van anderen: dat zorgt ervoor dat we allemaal vinden dat we waardevol werk doen.
De whitepaper gemist?
Download de whitepaper hier
Gedreven vakgenoten praten over beroepstrots
De whitepaper zette meer vakgenoten aan tot reflectie op ons vakgebied en hun rol hierin. En wil je mensen verbinden rondom een onderwerp? Dan breng je ze natuurlijk samen om erover te praten 😉. Daarom organiseerden we een kennissessie over de kracht van beroepstrots, speciaal voor gedreven vakgenoten. Naast Betteke van Ruler nodigden we Prof. Dr. Manon Ruijters uit, expert in organisatie- en professionele ontwikkeling. De belangrijkste inzichten lees je hieronder.
Mensen van goede komaf
Manon wierp haar licht op wat een professional vandaag de dag onderscheidt. Vroeger werd de term professional gelinkt aan mensen van ‘goede komaf’.
Je hoefde niet eens betaald te worden om professional genoemd te worden. Met de komst van beroepsverenigingen verloor de professional autoriteit, en werd die overgenomen door ‘het management’. Tegenwoordig typeren we een professional als iemand die:
- weet waar hij/zij het over heeft;
- weet waar hij/zij goed in is;
- professionele autonomie bezit;
- in de juiste context de juiste vragen stelt.
Een service worker: never a servant
Empathie, strategisch denken en uitstekende communicatievaardigheden zijn volgens haar cruciaal voor een (communicatie)professional. Overigens kunnen de kenmerken variëren, afhankelijk van de specifieke rol binnen het communicatievak. Bijvoorbeeld: een crisiscommunicatiespecialist moet snel kunnen denken en handelen onder druk, terwijl een interne communicatieprofessional moet uitblinken in het opbouwen van relaties en het creëren van een positieve werkcultuur. In de whitepaper citeert Betteke het proefschrift van Ed de Jonge, professionaliseringsdeskundige van de Hogeschool Utrecht. Hij stelt: ‘een professional is een service worker, never a servant’.
Dit is je professionele identiteit
Het is volgens Manon steeds belangrijker om te weten waar je als professional voor staat: wat jouw kern is en wat maakt jou uniek? Dit noemt zij professionele identiteit. Een echte professional is volgens haar bereid bij te dragen aan de ontwikkeling van ons vakgebied en levert daarmee een bijdrage aan de gemeenschap van vakgenoten. Bij het ontwikkelen van een sterke professionele identiteit draait het om het begrijpen van wat jou uniek maakt als professional en hoe je je verhoudt tot je werk en collega's. Dit helpt bij zelfsturing, veerkracht en samenwerking, en is cruciaal bij veranderingen in je loopbaan of vakgebied.
Drie mooie gespreksresultaten
Met een groot groep communicatieprofessionals in de zaal leidde dit vanzelfsprekend tot interessante gesprekken. In kleinere groepen werd ingegaan op vragen als: ben ik een vakprofessional of een ontwikkelprofessional? Of allebei? Hoe ziet collectieve professionaliteit eruit? Wie ben jij of wil je zijn in je beroep?
Enkele mooie resultaten:
- Trots, daar moet eigenlijk het woord lef naast staan.
- Als je een professional bent, moet je tijd maken voor ontwikkelen en kennis delen én halen .
- Deel niet alleen best practices, maar ook bad practices met elkaar. Zo laten we anderen zien dat ons vak niet eenvoudig is en creëren we erkenning.
Vakmanschap en beroepstrots zijn onmisbaar
Ook in het communicatievak. Dat is de belangrijkste conclusie. En niet alleen voor onze professionele identiteit, maar ook voor onze persoonlijke groei. Door te staan voor ons vak, versterken we niet alleen onze eigen vaardigheden en kennis, maar dragen we ook bij aan de groei en professionalisering van het gehele communicatievak.
Het vuurtje brandend houden
Ook dit soort middagen zijn daarin van betekenis. Blijf in gesprek met elkaar, deel je ervaring en inzichten. Ook wij zijn daarin blijvend geïnteresseerd. Zo houden we ons aanbod nog beter aangesloten op de vraag én dragen we gezamenlijk bij aan erkenning voor ons vak. Zodat ook anderen inzien dat communicatie – zoals Betteke zegt – een basisproces én productiefactor is binnen organisaties.